Kuinka saada haluamasi työ – ujon koulun keskeyttäjän opas

Tiedätkö mikä on ehkä tärkein kirje, jonka kirjoitat elämässäsi?

Todennäköisesti se on työhakemuksesi. Työn saantisi riippuu siitä, miten hyvin teet sen.

Mutta valitettavasti useimmilla työnhakijoilla ei ole aavistustakaan miten kirjoittaa hyvä kirje. Oppikirjojen työhakemuspohjat on yleensä arvottomia – vai tunnetko jonkun joka on niitä matkimalla saanut hommia muualta kuin vanhempiensa firmasta?

Maaliskuussa 2012 EBS Business Spirit -lehti pyysi minua tekemään jutun, “Kuinka saada parempi työ?” Se on vanhan yliopistoni (jonka keskeytin toisena vuotena) julkaisu.

Keskeyttämiseni jälkeen noin neljä vuotta myöhemmin, olen yhden maailman arvostetuimman markkinoijan läheinen kollega – alalla jossa työpaikkoja on hyvin vähän. Ja tulijoita avointa pestiä kohden on yleensä satoja, jopa tuhansia.

En sano sitä kerskuakseni, vaan että ymmärrät että lähtökohtani työnhakuun ei ollut hyvät.

Miten ohitin kokeneemmat ja koulutetummat työnhakijat – ja mitä sinä voit oppia siitä?

Ensiksi olen syntyjäni ujo. En ole öljytty kaupparatsu tai mieletön seuramies. Eikä naiset kaadu syliini kun kävelen ohi.

Toiseksi minulta vei kolme kuukautta, kymmeniä kirjeitä, 20 – 30 puhelua ja neljä tapaamista, kunnes sain ensimmäisen työni mainostoimistossa.

Ja se on vain puolet siitä, mitä se vei partneriltani noin 50 vuotta aiemmin.

Sillä mainosala on kovin kilpailtu ja töitä on vähän. Mutta näillä seitsemällä neuvolla saatat onnistua saamaan haluamasi työn – alasta riippumatta:

1. Työn saanti on markkinointihaaste, jossa sinun pitää myydä itseäsi.

2. Käytä paljon aikaa miettimiseen mikä tekee sinusta erilaisen. Mitä sinä voit tehdä työnantajallesi mitä kukaan muu ei voi. Mitä hyötyjä he saisivat jos he palkkaisivat sinut.

3. Käytä paljon aikaa miettimiseen millaisessa yrityksessä haluaisit tehdä töitä. Onko se iso vai pieni? Millainen heidän kulttuuri on? Kirjoita se kaikki paperille. Sitten listaa parhaat kohteet.

4. Kirjoita hakemuksesi niin, että lukija kokee “tämä on minulle – ja vain minulle.”

5. Tee heille hyvin vaikeaa keksiä syy miksi heidän ei kannattaisi palkata sinua.

6. Älä koskaan lähetä CV:eetä ilman kirjettä.

7. Älä kirjoita mitä haluat sanoa – kirjoita mitä ihmiset haluavat lukea.

Onko tässä kaikki mitä tiedän omien taitojen markkinoinnista ja työn saannista?

Ei, mutta näin lyhyt juttu ei pysty kertomaan enempää…

Siksi jokin aika sitten kirjoitin 25-sivuisen Näin saat haluamasi työn – Sisäpiirin erikoisraportin.

Sen lukemalla sinulle paljastuu 8 yksinkertaista askelta, kuinka saat oikeasti haluamasi työn ja markkinoit itseäsi paremmin.

Mutta ”töitä taatusti” on niin villi lupaus, että olet varmasti skeptinen.

Siksi saat testata sitä 100 % ilmaiseksi tänään … ja todeta tulokset itse omin silmin. Päätä vasta sitten mitä mieltä olet.

Saat sen (normaalisti 97 €) maksutta kaupan päällisenä, kun liityt copykouluuni. Lisäksi saat kolme muuta hyödyllistä lahjaa – sekä paljon muuta. Niiden arvo on yli 1000 € yhteensä.

==> Mene vain tänne ja nappaa ne itsellesi heti.

Pidä kiirettä. Ne eivät ole saatavana ikuisesti.

Terveisin,

Timo


Ylistys sähköpostimarkkinoinnille (Plus näin raiskaat brändisi yhdessä illassa)

Ylistys sähkopostimarkkinoinnille

Tämä on oodi sähköpostimarkkinoinnille. Sähköpostimarkkinointi on lahja taivaasta, ja jos sallit, kerron sinulle miksi uskon näin.

Mutta alkuun päästelen hieman hyöryjä.

On kaksi tapaa tehdä email-markkinointia. Ensimmäinen tapahtuu vastaanottajan luvalla ja toinen ilman sitä. Sinä tunnet kakkosen ehkä nimellä “Spam,” “Spämmi” tai “se helvetin roskaposti.” Niin minäkin. Ja vihaan sitä yhtä paljon kuin sinä.

Mutta vastaanottajan luvalla tapahtuva sähköpostimarkkinointi ON ERI ASIA. Ja luvalla tarkoitan, että ihminen on selkeästi antanut sinulle luvan olla yhteydessä häneen.

Netistä tutut, tunnettujenkin yritysten järjestämät arvonnaksi naamioidut osoitteiden kalastelut ovat suurilta osin paskaa.

Nuo onnettomat viritykset, joissa lukee mikroskooppikirjaimin haalean harmaalla tekstillä “minulle saa lähettää järjestäjän ja yhteistyökumppaneiden viestejä” ovat vaarassa romuttaa koko sähköpostin tehon.

Se, että Tiina tai Tapsa on osallistunut jollakin hämäräsivulla kuvitteellisen matkalahjakortin arvontaan, ei tarkoita, että hän olisi hyvä prospekti lehtitalon -50% kestotilaustarjouksille – tai että hän edes haluaa tällaisia tarjouksia.

Jos Tiina on osallistunut arvontaan lehtitalon verkkosivulla, jossa selkeästi kerrotaan, että osallistuja saa tästä yrityksestä sähköpostia, tilanne on toinen. Mutta sekin on vasta alku kohti tehokasta email-markkinointia…

Varma tapa raiskata brändisi

Kun vuokraat tai ostat sähköposti-osoiterekisterin joka on kerätty pahimmassa tapauksessa roboteilla, jotka ryömivät ympäri verkkoa ja poimivat kaikki eteen tulevat email-osoitteet talteen info@ -laatikoista alkaen, tuet verkon maantierosvoja ja osallistut internetin tuhoamiseen. Samalla raiskaat omaa brändiäsi, kun lähetät mainoksesi ihmisille, jotka eivät haluat kuulla sinusta.

Ja mitä edes tiedät näistä listatrokarien osoitteista? Herra yksin tietää niiden alkuperän, jos hänkään.

Sähköpostiosoite ei ole sama asia kuin kotisi tai yrityksesi fyysinen postiosoite. Sinne EI voi ampua mitä huvittaa omin luvin. Tutkimusten mukaan myös kuluttajat ajattelevat samoin. Paperinen suoramainonta postitse hyväksytään, mutta luvatta saapuva email on spämmiä. Seth Godin antaa kirjassaan Permission Marketing hyvän vinkin:

“Jos sinun pitää pyytää anteeksi viestiäsi, älä lähetä sitä.”

No tarkoittaako tämä, että email tuomittu kuolemaan? Ei. Kuten alussa kirjoitin, tämä on ylistys sähköpostin voimalle.

Nyt kerron miksi tässä väärinymmärretyssä taisteluhevosessa piilee isot voitot – todennäköisesti myös sinunkin yrityksessäsi ja toiminnassasi.

Ihmiset inhoavat roskapostia eli spämmiä, mutta he pitävät viesteistä, jotka ovat heille hyödyllisiä. Kuulostaa melko yksinkertaiselta, eikö?

Kun hyödyllinen email-markkinointikampanjasi tapahtuu asiakkaan ehdoilla, sinulla on mahdollisuus menestyä.

Onnistuneen sähköpostimarkkinoinnin avain

Ensimmäinen askel kaikessa myynnissä on saada ihmiseltä LUPA olla yhteydessä häneen. Niin myös sähköpostimarkkinoinnissa. Kyllä, kylmä soittaminen toimii jossain määrin ja spämmikin tuottaa rahaa hetken. Mutta se ei rakenna kestävää asiakassuhdetta ja liiketoimintaa.

Ilman vahvaa suhdetta jahtaat ikuisesti kertaostajia … kunnes poltat nimesi, vaihdat sen tai muutat tuotetta ja aloitat alusta. Tämä kaikki on kallista ja vie paljon aikaa. Puhumattakaan, kuka haluaa tehdä tätä elääkseen? Entä millaisia työntekijöitä tällainen toiminta huokuttelee?

“Tervetuloa soittamaan työksesi ihmisille, jotka eivät halua kuulla sinusta. Vain 1/20:stä vastaa puheluusi ja heistä 95/100:sta ei osta mitään. Hyvät etenemismahdollisuudet, koska 80 % työntekijöistämme lopettaa koeajalla.”

Voitko jo nähdä mikä jono työhaastatteluun on?

Sen sijaan, älykäs markkinoija ymmärtää, että pitämällä asiakkaan pidempään; voit myydä enemmän ja palvella asiakkaitasi paremmin – ja jopa pienentää markkinoinnin investointeja, samalla kun voitot kasvavat. Miksi? Koska kaupan tekeminen helpottuu, mitä vahvempi suhde sinulla on asiakkaisiisi.

Olet suoraan yhteydessä niihin, jotka ovat kiinnostuneita ja ostavat sinulta. Osut tarkemmin. Tuhlaat vähemmän. Kuulostaako järkevältä?

Tiesitkö, että kokemustemme mukaan asiakkaalle joka on juuri ostanut, on helpoin myydä lisää vaikka samasta kategoriasta? Jos et usko minua, testaa…

Nyt peliin astuu sähköpostimarkkinointi. Se on edullinen tapa olla yhteydessä asiakkaisiisi ennen ostamisesta ja ostamisen jälkeen.

5 askelta menestykseen sähköpostimarkkinoinnissa

1. Aloita pyytämällä prospektilta lupa lähettää hänelle jotain mikä kiinnostaa häntä. Esimerkiksi:

Minä annan ilmaiseksi 51 markkinointi-ideaa, joita lukevat johtajat, yrittäjät, suunnittelijat ja opiskelijat. Voit ottaa ne ilmaiseksi sivuiltamme ja voit lopettaa vastaanottamisen milloin vain yhdellä klikkauksella, jos haluat. Yli 10 000 on jo tilannut ne.

2. Rakenna suhdetta asiakkaan, ei sinun mukaan. Asiakas ostaa silloin, kun hän haluaa ostaa, ei silloin, kun sinä haluat myydä. Esimerkiksi:

Ilmaiset 51 testattua markkinointi-ideaani tulevat sinulle yksitellen noin parin päivän välein. Ja mukana voi silloin tällöin tulla henkilökohtainen tarjous tai kaksi, jotka liittyvät viestien sisältöön. Lisäksi vastaanottajaa kehotetaan lopettamaan ilmainen tilaus heti, jos ei sisältö kiinnosta. Koska en halua tuhlata sinun tai muiden aikaa.

3. Keskity ihmisiin, jotka ovat kiinnostuneita, unohda muut. Minulla kesti kauan ymmärtää, että jos prospekti ei halua ostaa, vastaus ongelmaan ei ole: “Myy kovempaa” kuten minä luulin vaan “Etsi parempi asiakas”. (Edit: kannattaa tehdä töitä itseään fiksumpien kanssa) Pari viikkoa sitten seminaarissa Ruotsissa yksi esiintyjistä oli johtaja Vodafonelta ja hän kysyi yleisöltä: “Käytätkö yhtä paljon voimia pitääksesi parhaat asiakkaasi kuin kilpailijasi käyttävät varastaakseen heidät?” Kukaan ei viitannut.

4. Ymmärrä, että pieni osa asiakkaistasi tuo suurimman osan myynnistäsi ja voitoistasi. Etsi heidät ja palvele heitä paremmin. Erota huonoimmat asiakkaat ja toivottomat tapaukset. Säästä nuo rahat tai sijoita ne parhaiden asiakkaiden luomiseen ja pitämiseen. Se voi olla ero voiton ja tappion välillä.

5. Ole asiakkaisiin yhteydessä paljon, jos sinulla on mielenkiintoista sanottavaa. He pitävät siitä ja myyt enemmän. “Viestintä on palvelua”, kuten Lester Wunderman sanoo. Koska email on henkilökohtainen suora media, ole henkilökohtainen. Ihmiset haluavat asioida ihmisten kanssa. Esimerkiksi:

Ilmaiset markkinointi-ideani tulevat minun sähköpostiosoitteestani minun nimelläni, ja kun lukija haluaa vastata johonkin viesteistä vaikka kysyäkseen jotain, se käy helposti ja voin hänelle vastata suoraan takaisin.

Vinkki: mieti kuinka teet viestinnästäsi ajankohtaista, kuten Kotipizzan pääministerivaalit Kiviniemi vs. Katainen vs. Soini ja Berlusconi-pizza. Kuka tahansa voi hyödyntää uutisia ja tapahtumia viestinnässään pienellä kekseliäisyydellä. Samalla saat erinomaisen tekosyyn olla yhteydessä asiakkaisiisi.

Näin viet sähköpostimarkkinointisi täysin uudelle tasolle ja saat parempia tuloksia helpommin

Jos haluaisit tietää lisää miten tehdä muun muassa tuottavampaa sähköpostimarkkinointia ja saada lisää myyntiä nopeasti netistä, TSEKKAA TÄMÄ suosittu työkaluniSen avulla voit kasvattaa tuloksiasi ennakoitavasti. Se ei halpa, mutta toimii taatusti.

Terveisin,

Timo


Väärinymmärretty asiakaspalvelu (vihje: se on oikeasti kultakaivos)

Väärinymmärretty asiakaspalvelu

Tämä on niin yksinkertainen vinkki, että minun pitäisi pyytää melkein anteeksi…

Sinun asiakaspalvelussasi piilee todennäköisesti iso kasa kultaa.

Kerron tällä video miksi ja miten kaivat tämän jalkojesi juureen kätketyn aarteen ylös helposti.

(Olen pahoillani mainarivertauksista – olen katsonut liikaa Alaska Gold Rush -sarjaa Netflixissä)

Jos videoni neuvot olivat sinusta hyödyllisiä, tykkäät varmasti myös uudesta kurssistani nimeltä Älykäs markkinoija: 13 yksinkertaista tapaa kasvattaa myyntiäsi. Kurkkaa!

Terveisin,

Timo


Myyvän verkkosivun (ja verkkokaupan) 3 elementtiä

Varmista, että nettisivuiltasi löytyvät nämä asiat, jotta kauppa käy.

Varmista, että nettisivuiltasi löytyvät nämä asiat, jotta kauppa käy.

Olen analysoinut satoja verkkosivuja ja verkkokauppoja monilla, monilla eri aloilla.

Sinut saattaa yllättää, että useimmat parannukset yhdellä alalla toimivat myös toisella. Näytän kohta kolme esimerkkiä.

Jotkut yrittäjät ja markkinointipamput eivät silti suostu ymmärtämään tätä.

Heidän lempiväitteensä on “Tuo ei toimi meillä, koska ME olemme erilaisia.”

Kuten vaikka:

“Me myymme lisäravinteita Suomessa ja tuo esimerkki on Ruotsista.”

Tai

“Me myymme lisäravinteita Ruotsissa ja tuo esimerkki on Suomesta.”

Jos tuo on myös sinun asenteesi uusia ideoita ja menetelmiä kohtaan – tulevatpa ne mistä vain – lopeta lukeminen tähän. Koska minä en pysty auttamaan sinua.

Mutta jos sinulla on avara mieli, ja ryhdyt toimeen kuultuasi hyvän idean, jatka lukemista.

Tässä on kolme yksinkertaista elementtiä, jotka parantavat jokaisen verkkosivun ja verkkokaupan tuloksia – todellakin alasta riippumatta – niin uskomattomalta kuin se ehkä aluksi kuulostaakin.

Ne ovat TTT eli Tarjous, Takuu ja Todisteet.

1. Tarjous

Tarjouksesi eli se mitä ehdotat ostajalle on tärkeämpää kuin miten sen esität.

Postimyynnin pioneeri Axel Andersson sanoi:

“Jos haluat radikaalisti parantaa tuloksiasi, paranna radikaalisti tarjoustasi.”

Tässä muutama vinkki kuinka se onnistuu:

  • Voitko esimerkiksi tarjota osamaksua kertamaksun lisäksi? Se yleensä nostaa myyntiä jopa kymmeniä prosentteja.
  • Tai voitko antaa jonkun pienen lahjan kiitoksena nopeasta tilauksesta?
  • Mitä tapahtuisi myynnillesi, jos toimitus olisi aina ilmainen?
  • Entä jos laskisit hintaa rajoitetuksi ajaksi jollain uskottavalla syyllä, kuten “Teemme varastoon tilaa ensi vuoden malleille.”
  • Tai ”Tarjoamme ilmaisen arvion uusille asiakkaille tai potilaille” jne.

Mahdollisuuksia on monia…

2. Takuu

Minun kokemusteni mukaan useimmat firmat pelkäävät antaa mitään takuuta.

Tämä sama ahdasmielinen ajattelutapa todennäköisesti vaivaa useimpia kilpailijoiltasi.

Minä sen sijaan suosittelen asiakkaitani tekemään juuri päinvastoin.

Sen sijaan, että mietit kierojen lakimiesten kanssa tuntikausia, mitkä ovat sellaiset kaupan ehdot, joilla et voi ikinä hävitä riidassa … mieti aivan toisinpäin.

Mikä olisi PARAS, REILUIN JA VAKUUTTAVIN takuu, jonka voisit antaa ostajille, jotta he valitsisivat sinut lähes poikkeuksetta?

Se kasvattaa myyntiäsi taatusti enemmän kuin saat palautuksia tai peruutuksia.

Muun muassa yksinkertainen 100 % rahat takaisin takuu toimii hyvin. Esimerkiksi annan uudelle Verkkosivut tuloskuntoon tunnissa -systeemilleni sellaisen:

“TAKAAN todellakin henkilökohtaisesti, että tämä auttaa myös sinua kasvattamaan myyntiäsi ja saamaan lisää asiakkaita ennakoitavasti – tai et maksa tästä yhtään mitään.”

Ja se on voimassa KOKONAISEN VUODEN – päivien tai tuntien sijaan. Se on enemmän kuin tarpeeksi aikaa testata sitä läpikotaisin omaan tahtiisi ja vakuuttua tuloksista.

Hyvä takuu poistaa ostajalta pelon ja riskin.

Samalla se pakottaa sinut myymään tuotteita ja palveluita, jotka toimivat myös tosielämässä, eikä vain mainoksissa.

3. Todisteet

Paras tapa vakuuttaa ostajat EI ole puhua heidät pyörryksiin käyttämällä “uusinta vaikuttamisen supersalaista ninjatekniikkaa” tai muuta hömppää.

On paljon helpompaa antaa todisteiden, kuten tyytyväisten asiakkaiden ja referenssien, puhua puolestasi.

Siksi esimerkiksi listaan täällä www.verkkosivutkuntoon.com monien asiakkaideni menestystarinoita, joita olen auttanut kasvamaan.

He myyvät paremmin tuotteitani ja palveluitani kuin mikään mitä minä sanon…

Ja sama pätee myös sinun asiakkaisiisi. Nosta heidät esiin ja astu itse taakse. He ovat äärettömästi uskottavampia kuin mitään mitä sinä sanot itsestäsi.

Nämä saattavat olla sinulle osin jo tuttuja asioita, kuten pitääkin.

Mutta oletko varmasti ottanut niistä täyden hyödyn irti verkkosivuillasi tai verkkokaupassasi?

Jos kaipaat lisää ravistelua ja kestät kuulla totuuden nettisivuistasi, kokeile uutta Verkkosivut tuloskuntoon tunnissa -systeemiäni.

En ole vielä kertaakaan tavannut sivustoa, jonka tuloksia EN olisi pystynyt parantamaan sillä.

Systeemini paljastaa sinulle muun muassa, missä ovat pahimmat rahareiät SINUN sivuillasi ja kuinka korjaat ne nopeasti.

Se sisältää 21 yleisintä mokaa, jotka toistuvat sivustoilla ja verkkokaupoissa alasta riippumatta.

(Useimmat korjaukset ovat erittäin yksinkertaisia ja helppoja kuten nuo kolme jotka listasin ylempänä)

Ja se on vasta alkua…

Mutta sinulla pitää olla avoin mieli ja oikea asenne.

Olen saanut tarpeeksi tyhjän puhujista, haaveilijoista ja ajan tuhlaajista.

En hyväksy sellaisia asiakkaikseni.

Kaikki muut – tervetuloa.

Systeemini löytyy siis täältä:

www.verkkosivutkuntoon.com

Jos minä olen oikeassa, se tuo sinulle huomattavasti enemmän myyntiä netistä nopeasti.

Jos olen väärässä, pyydä vain rahat takaisin.

Niin tai näin … et voi hävitä missään tapauksessa.

Otan kaiken riskin puolestasi, koska tiedän, että tämä toimii myös sinulla, kuten muilla asiakkaillani.

Terveisin,

Timo


20-osainen ilmainen suoramainonnan koulutus: Näin suunnittelet mainontaa joka myy (osat 4,5,6)

Nämä tehokkaan mainonnan vinkit perustuvat John Caplesin Tested Advertising Methods -kirjan neuvoihin. 

Voit lukea tämän ilmaisen suoramainonnan koulutuksen osat 1,2,3 täältä.

Näin suunnittelet suoramainontaa joka myy (osat 4,5,6):

4. Käytä yksinkertaista kirjoitustyyliä mainonnassasi

Olet varmasti kuullut termin: “KISS”. Menestyvät suoramainostajat noudattavat KISS-mantraa  “keep it simple, stupid” …tai he löytävät itsensä ilman asiakkaita.

Lähes satavuotias amerikkalainen vaatekauppias L.L.Bean seuraa KISS-periaatetta johdonmukaisesti viestinnässään.

Kuvassa eräs L.L.Beanin mainos vuodelta 1988. Huomaa mainoksessa iso selkeä kuva, jossa on ihminen esittelemässä tuotteita. Otsikossa “L.L.Beanin kultainen sääntö” ja runkoteksti kertoo kuinka ehdoton 100 prosentin tyytyväisyystakuu on ollut postimyyntiyrityksen selkäranka jo yli 76 vuotta. Runkotekstistä löydät kehotuksen "tilaamaan uuden syksyn katalogin ILMAISEKSI, jossa huolellisesti valmistettuja ulkoiluvaatteita miehille ja naisille." Ilmaisesta katalogista on kuva. Se nostaa vastausmäärää yleensä. Lisäksi asiakkaalle annetaan mahdollisuus soittaa ilmaiseksi ja tilata katalogi kupongin postittamisen sijasta. Sekin lisää vastausmääriä usein. “Vastaamme puhelimeen ja viesteihin 24 tuntia vuorokaudessa 365 päivää vuodessa, varastomme ovat suuret, ja tilaukset lähetetään jämptisti.” Mitä KISS-periaatteen noudattaminen antaa sinulle? Lihavan lompakon.

Kuvassa eräs L.L.Beanin mainos vuodelta 1988. Huomaa mainoksessa iso selkeä kuva, jossa on ihminen esittelemässä tuotteita. Otsikossa “L.L.Beanin kultainen sääntö” ja runkoteksti kertoo kuinka ehdoton 100 prosentin tyytyväisyystakuu on ollut postimyyntiyrityksen selkäranka jo yli 76 vuotta. Runkotekstistä löydät kehotuksen ”tilaamaan uuden syksyn katalogin ILMAISEKSI, jossa huolellisesti valmistettuja ulkoiluvaatteita miehille ja naisille.” Ilmaisesta katalogista on kuva. Se nostaa vastausmäärää yleensä. Lisäksi asiakkaalle annetaan mahdollisuus soittaa ilmaiseksi ja tilata katalogi kupongin postittamisen sijasta. Sekin lisää vastausmääriä usein. “Vastaamme puhelimeen ja viesteihin 24 tuntia vuorokaudessa 365 päivää vuodessa, varastomme ovat suuret, ja tilaukset lähetetään jämptisti.” Mitä KISS-periaatteen noudattaminen antaa sinulle? Lihavan lompakon.

Mainostoimisto BBDO:n perustaja Roy Durstine neuvoo kirjassaan This Advertising Business tehokkaan mainonnan suunnittelusta näin:

“Mainoksen tärkein tehtävä on keskittää kaikki huomio tuotteeseen, ei sen esittämistekniikkaan.”

5. Käytä yksinkertaisia sanoja mainoksissasi

Käytä yksinkertaisia sanoja mainonnassa ilmaistaksesi tarkoituksesi. Kouluttautuneet lukijat ja katsojat ymmärtävät lyhyet sanat yhtä hyvin kuin pitkät, ja muut ymmärtävät lyhyet sanat paljon paremmin. Myös silloin, kun joudut vaihtamaan yhden vaikean sanan useaksi helpoksi lyhyeksi sanaksi se on yleensä viisasta.

Tykkäsitkö pätkästä? Siinä tapauksessa tykkäät varmaan myös uudesta Jäppisen copykoulusta. Kurkkaa!

6. Anna ilmaista informaatiota

Yksi tapa herättää lukijoiden mielenkiintoa on antaa mainostekstissäsi tietoa ja myyntipuhe. John Caples neuvoo aloittamaan informaatiosta ja sitten siirtymään myyntiin. Jos teet toisin päin, lukija ei välttämättä etene ilmaisen tiedon kohtaan asti ja sinä menetät yhden prospektin.

Kun sinulla on antaa jotain ilmaista, tee kuten L.L.Bean: esittele se selkeäsi ja ISOSTI.

Tässä tyypillinen otsikko ja avauskappaleita, jotka ovat osoittautuneet menestyneiksi monien kauppaopistojen ja -koulujen mainoksille. Huomaa, että runkoteksti eli copy ei ala myyntipuheella vaan toimitukselliseen tapaan. Se voisi olla jonkun lehden artikkelin alku.

Varoitus miehille ja naisille jotka haluavat olla
taloudellisesti riippumattomia viiden vuoden päästä

Sinä voit kertoa kuinka 200 € saava työntekijä voi tienata 350 € viikossa.

Sinä voit kertoa kuinka 350 € viikossa saava työntekijä voi tienata 500 € viikossa.

Mutta sinä et voi kertoa 25 000 €:n miehelle tai naiselle kuinka tienata 50 000 €. Heidän pitää tietää.

25 – 35 000 € vuodessa on mihin useimpien miesten ja naisten taidot loppuvat.

Terveys, nuoruus, hyvä ulkonäkö ja aivot vievät sinut pitkälle liike-elämässä.

Mutta et voit nostaa tuolta pankkitililtä ikuisesti, ellet laita sinne jotain muuta. 25 – 35 000 € vuodessa ja lopetat vasta kuolleena.

Liike-elämä tänään on uutta ja monimutkaista. Vanhat säännöt eivät enää päde. Täysin uudet ongelmat ovat ilmestyneet tiedon määrän räjähdyksen takia. Kansainväliset markkinat ovat elintärkeät. Täysin uusi tapa myydä on syrjäyttämässä vanhan osu-tai-epäonnistu -mallin.

… TÄMÄ KOULUTUS JATKUU MYÖHEMMIN. SEURAA TÄTÄ BLOGIA.

Terveisin,

Timo

P.S. Jos tosissasi haluaisit oppia kirjoittamaan parempia mainoksia, jotka myyvät enemmän ja tuovat sinulle enemmän asiakkaita, liity copykouluuni täällä. Vastaavaa copywriting-koulutusta et löydä mistään muualta. Eikä hinta ole paha. Lue lisää täältä ja tule mukaan.


Verkkosivujen ja verkkokauppojen yleisin virhe? (Ehkä vuoden tärkein juttuni)

Lue alta mikä tappaa verkkosivujesi tuoton...

Lue alta mikä tappaa verkkosivujesi tuoton…

Olen seonnut laskuissa montako kertaa olen nähnyt tämän yleisen virheen esimerkiksi asiakkaideni nettisivuilla ja verkkokaupoissa Suomessa ja ulkomailla.

Tee itsellesi palvelus – ennen kuin luet eteenpäin – sulje muut ikkunat, kuten Facebook, ja keskity tähän pari minuuttia.

Se voi olla koko vuoden tuottoisin päätöksesi. Olen tosissani.

Aloitetaanpa…

Mitä virhettä tarkoitan?

Yksinkertaisesti: kävijöiden sähköposteja ei kerätä.

Miksi ei?

Yleensä saan kahdenlaisia vastauksia:

1. Monet kohauttavat olkapäitään epäillen ja sanovat: “Sehän on turhaa, kun on blogit, Facebook, Twitter, Nitter, Spitter ja Pinterest…”

Ja tähän vastaan jotenkin näin: “Kyllä, ne kaikki on ihan kivoja, mutta oletko koskaan verrannut kohdistetun, asiakkaan luvalla tapahtuvan sähköpostin myyntiä niihin?”

Itse asiassa, jos sana myynti aiheuttaa vain silmien pyörittelyä, tiedän olevani väärässä paikassa.

2. “Meillä on niin pieni kohderyhmä, ettei se kirjeiden puuhastelu kannata” – tyypillinen yritysmyyjien kommentti.

Johon sitten kysyn tähän tapaan: “Ostaako asiakkaasi silloin kun sinä haluat – vai silloin kun hän haluaa? Vastaako asiakkaasi jokaiseen soittoosi ja antaa sinun kertoa puhelimessa yksityiskohtaisesti palvelustasi tai tuotteestasi?”

Muuten, en yleensä suosittele pelkkää puhelinta monimutkaisen palvelun tai tuotteen myyntiin, koska sen avulla on vaikea havainnollistaa ja selittää tarkasti.

Esimerkiksi kirje ja puhelin toimii parhaiten yhdessä. Tämä pätee myös esimerkiksi buukkaukseen, jota perinteisesti tehdään vain puhelimella.

Nyt kun sinä ja minä olemme lämmitelleet sillä likaisella ajatuksella, että nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja kannattaisi ehkä kerätä suoraa, henkilökohtaista viestintää varten, tehdäänpä vähän yksinkertaista matikkaa mitä se voisi sinulle tuottaa…

Otetaan kaksi esimerkkiä: sähköpostimarkkinointi (A) kuluttajille ja (B) yrityksille. Ensin esimerkki A:

Näin mainostat kuluttajille sähköpostilla tehokkaasti

A) Sinulla on verkkokauppa, jossa keskiostos on 50 €. Konversio 1 %.

Se tarkoittaa: kun 100 ihmisistä tulee sivuillesi, 1 ostaa 50 €:lla.

Myynti per kävijä = 50 € / 100 = 0,50 €

Tarkoittaako se, että nuo 99 pokaa eivät IKINÄ voisi ostaa sinulta mitään?

Ei tietenkään – mutta he vain eivät juuri nyt ostaneet. Sinäkin olet varmaan joskus palannut kauppaan myöhemmin?

Itse asiassa, mitä kalliimpi ostos, sitä kauemmin olet varmaan jazzannut.

Siksi sinun kannattaa yrittää saada liideistä mahdollisimman moni haaviin. Ne ovat puhdasta Kolmannen valtakunnan kultaa, kuten kohta näet…

Myöhemmin, sanotaan seuraavan 90 päivän sisään, sinä voit saada esimerkiksi listastasi 5 % ostamaan. Kerron kohta miten – ensin näytän mitä se tarkoittaisi sinulle rahassa:

100 ihmisen lista x 0,05 (5 %) = 5 kauppaa x keskiostos 50 € = myyntisi 250 €

Myynti per email = 250 € / 100 = 2,5 €

Se tarkoittaisi, että yhden sähköpostiosoitteen arvo on 2,5 €.

Jos sinulla on 10 000 ihmisen lista, se tarkoittaisi 25 000 € myyntiä.

Myös nämä kolme pointtia kannattaa muistaa:

  • Mikä parasta: sinä voit jatkaa markkinointia listallesi hyvin pienin kuluin – lähes ilmaiseksi – vuodesta toiseen.
  • Toisaalta, jos esimerkiksi ostat cpc-mainoksilla 100 kävijää sivuillesi hintaan 0,40 € / klikki, yksi 50 € tilaus maksaa sinulle 40 € aina. (Mediamyyjä kiittää, kirjanpitäjä ei.)
  • Anna minulle 5 000 ihmisen kohtuullinen sähköpostilista tai 10 000 ihmisen Facebook-yhteisö, niin valitsen sähköpostin joka kerta – ja teen enemmän rahaa.

Sinä voit saada listaltasi tuon 25 000 € myyntiä, sanotaan vaikka neljästi vuodessa. Se on 100 000 € kassaasi.

Silloin yhden osoitteen arvo onkin sinulle 10 €.

Alatko päästä jyvälle?

Jos ET nyt ole edes hieman innostunut sähköpostimarkkinoinnin mahdollisuuksista, läimäytä itseäsi avokkaalla, koska minä en yltä täältä.

Kohta annan sinulle muutaman neuvon työkaluista. Ja näytän mitä muuta ehkä tarvitset, jotta äskeinen tapaus voisi olla todellisuutta sinulle. Mutta ensin esimerkki B:

Näin mainostat yrityksille sähköpostilla tehokkaasti

Sanotaan, että sinulla on asiantuntijafirma – vaikka pieni mainostoimisto – ja keskikauppasi on 5 000 €.

Oletan, että luit myös ylemmän esimerkin, joten hyppään suoraan tuloksiin. Ne varmasti kiinnostaa sinua kuten minuakin eniten…

1. Olet kerännyt liidejä jakelemalla vaikka yksinkertaisia, ilmaisia markkinointivinkkejä (kuulostaako tutulta?) ja sinulla on 500 ihmisen lista kasassa.

2. Myyntiprosessisi on todennäköisesti pidempi kuin kuluttajien verkkokaupassa. Koska päätös esimerkiksi uusien verkkosivujen hankkimisesta ei käy yhtä vikkelästi kuin kanta-asiakkaan sähköpostiin saapuneeseen UGG-kenkien erikoistarjoukseen vastaaminen.

Joten sanotaan, että sinun kinkkusi alkaa kypsyä vasta 90 päivän päästä…

Esimerkiksi minä olen ollut tässä kuussa kahden uuden konsultointiasiakkaani kanssa lounaalla. Molemmat ovat lukeneet kirjeitäni yli vuoden. Joten pitkäjänteisyys* on hyvin, hyvin tärkeää yritysmyynnissä. Siksi email on mukava, koska se tekee osan töistä puolestani.

… ja veikataan, että vain 1 % listaltasi ostaa, joten:

500 ihmisen lista x 0,01 (1%) = 5 kauppaa x keskiostos 5 000 € = myyntisi 25 000 €.

Ja sanotaan, että saat myöhemmin vielä 0,5 % ostamaan sinulta vuoden sisään: se on 12 500 € pätäkkää lisää.

Silloin yhden osoitteen arvo olisi sinulle: 75 €

Tosin, edes tuo luku ei ole koko totuus…

Jos teet työsi kunnolla, moni esimerkiksi verkkosivut tilannut asiakas saattaa ostaa muuta apua sinulta myöhemmin.

Siksi todennäköisesti yhden osoitteen arvo on paljon enemmän kuin 75 €, mutta ei tehdä tästä nyt liian vaikeaa…

Tärkeintä on KERÄTÄ niitä pirun sähköposteja – riippumatta kuinka pieni tai suuri firmasi on. Koska yksinkertaisesti: listasi on lupa painaa rahaa.

Lupasin myös neuvoa sinua työkaluissa, joten tässä tulee…

Hintaansa nähden paras sähköpostimarkkinointiohjelmisto on minusta Active Campaign. Voit kokeilla sitä ilmaiseksi tämän linkin kautta. Käytän sitä myös itse, kuten monet kollegani.

Valitettavasti monet luulevat, että pelkkä nokkela softa, kuten Active Campaign, voi ratkaista kaikki murheesi, mutta se ei ole totta. Sinun pitää myös osata kirjoittaa tekstiä joka myy…

Siksi suosittelen lisäksi, että liityt Jäppisen copykouluun täällä.

Ja suosittelen sitä, vaikka olisit markkinointijohdossa ja ostaisit mainostoimistopalvelusi ulkoa. Sillä miten voit tunnistaa hyvän mainoksen ilman koulutusta? Itse asiassa parhaat markkinointijohtajat lähes poikkeuksetta tietävät markkinoinnista enemmän kuin kilpailijansa. Sama pätee parhaisiin toimistoihin.

Jos haluaisit tosissasi parantaa verkkosivusi tai verkkokauppasi tuloksia, kannattaa myös tutustua uuteen Verkkosivut tuloskuntoon tunnissa -työkaluuni täällä. Se ei ole halpa – mutta takaan sen tulokset.

Terveisin,

Timo

P.S. Jos et ole vielä ilmaisten 51 markkinointi-ideani tilaaja, klikkaa tästä. Saat yhden vinkin parin päivän välein. Tietojasi ei myydä tai anneta kenellekään ikinä. Se on lupaus.

*David Ogilvy saattoi jahdata yhtä tiliä jopa vuosikymmeniä. Kerran hän lensi (hän pelkäsi lentämistä) New Yorkista Lontooseen vain, koska hän ehkä saattaisi tavata ylikiireisen Shellin pääjohtajan. Hän onnistui ja sai tilin pitkän jahdin päätteeksi. Tulos? Satoja miljoonia.


Tuhoisin virhe sähköpostimarkkinoinnissa (älä sano etten varoittanut)

Varoitus kaikille sähköpostimarkkinoijille

Varoitus kaikille sähköpostimarkkinoijille

Noin kaksi vuotta sitten kirjoitin jutun, jossa kerroin kuinka raiskaat brändisi ajattelemattomalla sähköpostimarkkinoinnilla yhdessä illassa.

Siinä varoitin sinua ostamasta epämääräisiä sähköpostilistoja ja lähettämästä sähköpostia ihmisille, jotka eivät ole sitä pyytäneet.

Se on sähköpostimarkkinoijan tuhoisin virhe yhä. Pahimmassa tapauksessa se tappaa firmasi. Parhaassakin tapauksessa maineesi saa ruman arven.

Kaksi viikkoa sitten juttu pomppasi mieleeni, kun eräs uusi asiakas lähestyi minua. Pikainen googlaus paljasti heti ensimmäisellä sivulla, että hän oli lähetellyt luvattomia viestejä ja saanut nimensä spämmääjien listalle.

Jos nimesi palaa, pelisi on pelattu

Kerroin tästä löydöstä ja sanoin, että en todennäköisesti voi auttaa, koska maineemme kärsisi. Hän loukkaantui melkoisesti.

Toiseksi huomasin erään entisen asiakkaani nimen löytyvän samalta listalta nykyään. Hän ei ilmeisesti ollut voinut vastustaa kiusausta ostaa muutamalla tonnilla satoja tuhansia hämäriä osoitteita ja spämmäämästä heitä.

Minä en olisi ikinä suostunut siiheen, koska se on tuhon tie, kuten kohta näet.

Valitettavasti Suomen lainsäädäntö laahaa yhä ajassa ennen verkkoa. (Tosin en rakentaisi bisnestäni sen varaan.) Lain mukaan saat vielä toistaiseksi lähettää ilman lupaa firmoille meiliä, jos se liittyy vastaanottajan työhön.

Mutta se on kovin tulkinnanvarainen määritelmä – kuten olet varmasti huomannut postiasi seuraamalla.

Esimerkiksi minä saan työpostilaatikkooni meiliä firmoilta, jotka muun muassa myyvät lakikoulutuksia, kynttilöitä, rahtipalveluita, saunoja, auton ikkunan raaputtimia ja laihdutustuotteita.

Miten ne liittyvät markkinointiin? Taivas yksin tietää.

ILMAINEN BONUS: Jos haluaisit tosissasi suunnitella parempia sähköposteja ja saada parempia tuloksia, NAPPAA 51 testattua markkinointi-ideaani tästä. Ne menevät paljon syvemmälle markkinoinnin saloihin kuin tämä blogijuttu.

Sääntö 1: Kysy aluksi lupa lähettää sähköpostia

Yhdellekään äsken mainituista esimerkeistä ei ole lupaa minulta.

Ja yksikään ei ole edes vaivautunut kysymään ensiksi, “Haluaisinko kuulla heistä?” mikä olisi hemmetisti kohteliaampaa – ja tehokkaampaa – kuin aivoton späm. He ovat moukkia.

He rynnivät väkisin päälle housut kintuissa. Ja sille tempulle on toinenkin nimi, minkä aluksi mainitsin. Sen tekijät ovat samaa kastia pedofiilien kanssa vankilassa.

Tunnettu brändi EI pelasta sinua

Esimerkiksi Fonecta diilasi – tai diilaa – näitä listoja. Ja päätyi vaikeuksiin sen tuloksena.

Yhtenä päivänä roskapostia valvova järjestö Spamhaus sai tarpeekseen ja ESTI Fonectan sähköpostien lähdön kokonaan. Homma sammui yhdessä yössä kuin lumilyhty.

Se on lopulta myös sinun kohtalosi, jos postitat ihmisille luvatta. Lisäksi firmasi nimi päätyy sitä ennen monelle tarkkailulistalle, kuten vaikka tänne: https://mainsleaze.spambouncer.org/

Ja silloin ponnahdat “spämmäriksi epäiltynä” jokaisen googlaajan silmille aina, kun he etsivät sinua. Minun ei tarvitse selittää sinulle miten vakava asia se on…

Näin vältät tämän yleisen, kohtalokkaan virheen sähköpostimarkkinoinnissa

Paras tapa välttää se on rakentaa oma lista – eikä rohmuta osoitteita kasaan luvatta tai kyseenalaisin keinoin. Kysy aluksi lupa ja rakenna sitten suhde asiakkaaseen.

Se ei ole vain fiksua käytöstä vaan myös fiksua bisnestä. Silloin 1000 aidosti kiinnostunutta liidiä voi tuottaa sinulle enemmän 200 000 huonoa. Ja vältyt monelta kiusalliseslta tilanteelta ja kasvojesi menettämiseltä.

Toki se vaatii taitoa, suunnitelman ja kärsivällisyyttä. Mutta lopputulos voi yllättää sinut. Sun Tzu sanoi:

“Valmistelujen vuoksi voittoisa kenraali saa joukkonsa taistelemaan kuin padottu vesi, joka nopeasti vapautettuna syöksyy pohjattomaan syvyyteen.”

Sama pätee sähköpostiin. Kun aluksi rakennat suhteen asiakkaaseen, hän on minun kokemusteni mukaan puolesta neljään kertaan todennäköisempi ostamaan sinulta kuin kylmä kohde. Etkö sinäkin haluaisi noin suuret todennäköisyydet voitolle?

Seth Godin teki muutama vuosi sitten muodikkaaksi termin Permission Marketing saman nimisellä kirjallaan. Sitä sähköpostimarkkinointi on: luvanvaraista suoramarkkinointia, joka tapahtuu vastaanottajan ehdoilla – ei sinun. (Kannattaa lukea tuo opus, muuten.)

Jos haluat nähdä miten fiksu sähköpostimarkkinointi oikeasti toimii ja tuottaa rahaa, NAPPAA 51 testattua markkinointi-ideaani ilmaiseksi tästä.

Saat yhden vinkin parin päivän välein. Voit tietty perua ilmaisen tilauksesi milloin vain yhdellä klikkauksella. Enkä myy tai anna tietojasi kenellekään ikinä. Se on lupaus. Vihaan spämmiä vähintään yhtä paljon kuin sinä.

Monet tykkäävät markkinointi-ideoistani kovasti. Ehkä koska ne ovat ilmaisia. Voit lukea ihmisten kommentteja täältä.

Terveisin,

Timo


Näin sössit 40 000 € kaupat 3 minuutissa 45 sekunnissa (näin voi käydä vain Suomessa)

Kuvittele, että puhelimesi soi.

Ääni toisessa päässä sanoo haluavansa lähettää sinulle yli 40 000 € edestä ostavia asiakkaita.

Sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin toimittaa tuote tai palvelu.

Sanotaan, että myyt palveluita – joiden kate on korkea.

Paljonko maksaisit tästä taivaan lahjasta?

10 % palkkio?

20 %?

25 %?

50 %?

Sovitaanko 25 %? Sinulle 30 000 €, minulle 10 000 €.

Entä miten kohtelisit tätä 40 000 € samarialaista, joka on laman keskellä on valinnut sinut tämän yllättävän rahakasan vastaanottajaksi?

Jos et hyppäisi sänkyyn, saattaisit ehkä jopa harkita myös sitä.

Mutta vitsit sikseen. Pidetään vaatteet vielä päällä ja jatketaan tarinaa.

Koska tämä on tosi – ja lopputulos aivan toinen.

Tässä hieman taustoja firmasta, jolle tämä ainutkertainen tilaisuus tarjoutui…

myynnin-lasku

Kuten näet, numeroiden perusteella kyseessä on melko kärsivä yritys. Liikevaihto on tippunut miljoonasta alle 500 000 €:n lyhyessä neljässä vuodessa.

Luulisi, että nopea 40 000 € raharuiske tulisi tarpeeseen, vai mitä?

Totuus on silti toinen.

Tavoistani poiketen soittaja olin minä. Ajattelin (virheellisesti), että 40 000 € kädessä voin kai suoraan jutella myyntijohtajan kanssa lyhyesti puhelimessa.

Joten soitan ja pyydän yhdistämään Suomen myynnistä vastaavalle henkilölle.

Ääni kysyy, ”Mitä asia koskee?”

”Myyntiä,” sanon minä.

”Voitko kertoa tarkemmin?” ääni jatkaa.

Minä alan tuskastua, koska tiedän, että puhelinvaihde EI todellakaan päätä mistään myyntiin liittyvistä asioista. Joten kysyn ”Vastaatko myynnistä?”

”En, mutta kerro mitä asia koskee.”

”Kukahan teillä vastaa myynnistä?”

”Kerro mitä asia koskee.”

Välikommentti: On poikkeuksellista tyhmyyttä olla kertomatta päättäjien nimeä vaihteessa. Mistä vaihde voi tietää mikä asia on tärkeä ja mikä ei?

Yleensä päättäjän nimen ja numeron saa aina, kun vain kysyy sitkeästi. Nyt ei.

Joten kerroin mistä on kyse. Vastaus?

”Lähetä sähköpostia, niin tutustumme siihen. Myynnistä vastaava henkilö ei ole nyt paikalla.”

Tämä epämiellyttävä kuulustelu kesti kännykkäni mukaan kolme minuuttia 45 sekuntia. Firma minne soitin on maailmankuulu kansainvälinen ketju. Hän olisi voinut heti sanoa, “Henkilö XXXX ei ole paikalla. Voisitko soittaa uudelleen klo XX.XX.?”

Sen sijaan hän kohteli minua kuin idioottia…

Saatan olla idiootti – mutta olin heille 40 000 € arvoinen idiootti.

Mikä pahinta, olen 40 000 € idiootti, jolla on oma blogi ja paljon tunnetun firman potentiaalisia asiakkaita lukijoina.

Jos olisin v-mainen, kertoisin nyt firman nimen … mutta minun ei tarvitse kaivaa heidän hautaansa syvemmälle. Kuten näet, he tekevät sen aivan itse.

Olen usein sanonut, että monet pärjäisivät paljon paremmin, jos sijoittaisivat aimo osan mainosbudjetistaan henkilökuntansa kouluttamiseen.

Esimerkiksi firmasi tai tuotteesi mielikuva syntyy oikeasti ennen kaikkea siitä, mitä teet – ei mitä sanot.

Jos sinä haluaisit tietää lisää miten saisit esimerkiksi isompia kauppoja helpommin, nappaa uusi Älykäs markkinoija -kurssini.

>>> Saat sen ja paljon muuta hyödyllistä täysin ilmaiseksi, kun menet tänne.

Takaan, että jo se yksinään tuottaa sinulle vähintään 4 700 €.

Terveisin,

Timo


20-osainen ilmainen suoramainonnan koulutus: Näin suunnittelet mainontaa joka myy (osat 1,2,3)

John Caples ja mainos joka teki hänestä kuuluisan

John Caples ja mainos joka teki hänestä kuuluisan.

Nämä tehokkaan mainonnan vinkit perustuvat John Caplesin Tested Advertising Methods -kirjan neuvoihin.

John Caples on legenda, joka loi menestyviä mainoksia, kuten “They Laughed When I Sat at the Piano – But When Started to Play!”. Tuo mainos myi itseopiskelukursseja vuosikymmeniä ympäri maailmaa. Samalla Caples loi lauseen, josta tuli hitti amerikkalaisten toimittajien, copywritereitten, kirjoittajien ja koomikkojen kesken…

Vielä tänään – yli 50 vuotta myöhemmin – voit nähdä mainoksia, jotka käyttävät samaa testattua lähestymistä, kuten eräs mattojen etämyyjän mainos: “My Husband Laughed When I Ordered Our Carpet Through The Mail. But When I saved 50%…”

Kun John Caplesilta kysyttiin Wall Street Journalin haastattelussa onko hän huolissaan mainosmaailman muutoksesta, hän vastasi: “Ajat muuttuvat, ihmiset eivät.”

Tässä John Caplesin 20 neuvoa kuinka suunnittelet suoramainontaa joka myy…

Nämä keinot on testattu käytännössä ja vahvistavat mainontasi myyntivoimaa todistetusti.

1. Käytä preesensin toista persoonaa

Ellei sinulla hyvää syytä toimia toisin, kirjoita preesensin toisessa persoonassa. Älä sano, “Mies tuntee itsensä hyvin pukeutuneeksi uudessa Turo Tailor -puvussa.” Sano, “Sinä tunnet itsesi hyvin pukeutuneeksi uudessa Turo Tailor -puvussa.”

Älä sano, “Ihmiset nauttivat turvallisesta olosta käyttäessään Nokian Renkaita.” Sano, “Sinä nautit turvallisesta olosta, kun käytät Nokian Renkaita.”

Moukaroi lukijaa jatkuvasti: sinä – sinä – sinä.

2. Käytä väliotsikoita

Lähes kaikki postimyyjät ja suoramainostajat käyttävät väliotsikoita mainonnassaan printissä ja verkossa. Monet tavalliset mainostajat tekevät samoin. Kaksi syytä tähän:

  1. Väliotsikot kertovat tarinan lyhyesti niille silmäilijöille, joilla ei ole aikaa lukea koko mainostasi.
  2. Väliotsikot saavat copytekstin luettua, jota ei muuten luettaisi. Esimerkiksi otsikkosi voi saada potentiaalisen asiakkaasi lukemaani pari kappaletta, ja sitten he vaihtavat sivua. Mutta jos silloin kiinnostava väliotsikko nappaa heidän mielenkiintonsa, he lukevat pidemmälle.

Tässä otsikko ja väliotsikot kauneustuotteen mainoksesta. Huomaa kuinka väliotsikot kertovat lyhyen tarinan ja herättävät kiinnostusta:

Otsikko: Mikä on naisen ihon kriittinen ikä?

Väliotsikko 1: New Yorkilainen lääkäri näyttää kuinka hoidat 4 vikaa, jotka ikäännyttävät ihoasi

Väliotsikko 2: Miksi vanhanaikaiset menetelmät pettävät

Väliotsikko 3: Kuinka huokosten syvä hoito toimii

Väliotsikko 4: Tilaa 1 eurolla kirjanen “Uudet kasvot vanhoille”

Kun asetat näytekirjasille ja esittelymateriaaleille hintoja, pyydä riittävästi, jotta erottelet ilmaisnäytteiden jahtaajat. Mutta ei niin paljoa, että karsit myös ostajat. Katso kuinka muut samassa kategoriassa mainostavat (katso myös ulkomailta) – ja testaa, testaa, testaa!

3. Käytä kuvatekstejä

Sanomalehtiartikkeleissa on aina kuvien alla kuvatekstit. Niillä korkea huomioarvo lukijatutkimuksissa, koska ne lisäävät kuvan mielenkiintoa ja auttavat selostamaan kuvan tarkoituksen. Myös lehdistä, kuten Time, Helsingin Sanomien Kuukausiliite ja Suomen Kuvalehti löytyy pitkiä kuvatekstejä. Mainoksissa kuvatekstit myyvät ja herättävät kiinnostusta lukijoissa.

Ihmiset ovat tottuneet lukemaan lyhyet kuvatekstit. Tämä on peräisin koulujen oppikirjoista, joiden kuvien alla on aina lyhyt teksti. Mainostajan kannattaa hyödyntää tätä tapaa. Älä laita mainoksiin kuvia ilman kuvatekstejä.

David Ogilvy sanoo kirjassaan Ogilvy on Advertising, että “Enemmän ihmisiä lukee kuvatekstit kuin runkotekstin, joten älä koskaan käytä kuvitusta ilman kuvatekstiä. Kuvatekstin tulisi sisältää brändin nimi ja/tai lupaus.”

>> Lue seuraavat osat 4, 5 ja 6 täältä.

Terveisin,

Timo

P.S. Uusi Jäppisen copykoulu on nyt avoinna. Tutustu! Opit kirjoittamaan tekstiä joka oikeasti myy melkein mitä vain. Lisäksi saat yli tonnin arvoiset lahjat ilmaiseksi, jos olet nopea.


Näin tunnistat hyödyttömän sloganin

Millainen on hyvä slogan

Millainen on hyvä slogan? Lue ohje alta

Juha lähetti hyvän kysymyksen markkinoijien lempilapsesta – sloganeista

Moi!

Olen lueskellut viime aikoina lähettämiäsi markkinointi-ideamaileja.

Tuli tässä sitten mieleen, että törmäsin joku aika sitten Vianorin mainokseen, jossa sanottiin:

“Kun me teemme työmme intohimolla, sinä voit ottaa rennosti.”

Minusta tämä tuntui heti aivan epäonnistuneelta mainoslauseelta. Arvaatko miksi? Koska se alkaa sanalla “kun”. Heti ensimmäinen mielikuva on, että voin ottaa rennosti ainoastaan silloin, kun Vianorilla viitsitään tehdä työ intohimolla. Nyt minulla on Vianorista sellainen mielikuva, että suurimman osan ajasta he eivät tee työtään kunnolla ja intohimolla ja tekee mieleni valita joku toinen rengasliike. Miten olisi ollut “Koska me teemme työmme…” tai “Teemme työmme aina intohimolla, jotta…”?

Oletko samaa mieltä, vai ajattelenko epätavallisesti muihin kuluttajiin verrattuna?

Terveisin,

Juha M.

 

Vastasin näin:

Moi Juha,

Kiitos viestistäsi.

Minustakin se on huono slogan, mutta vähän eri syistä.

On totta, että ”Teemme työmme intohimolla, jotta voit ottaa rennosti” olisi parempi.

Mutta minua eniten häiritsee tuo intohimon viljely. Seksi on intohimoista.

Kuka uskoo, että kukaan on oikeasti intohimoinen renkaista? Tai rakentamisesta? Tai pankeista? Tai niistä miljoonasta muusta asiasta, joista firmat julistavat olevansa intohimoisia?

Paras kuulemani neuvo sloganeista on – yllätys yllätys! – Draytonin:

”Jos et pysty sanomaan jotain, mitä muut eivät – älä vaivaudu.”

Käykö tämä järkeen?

Markkinoijat ja mainostoimistot rakastavat niitä, koska niiden keksiminen on hauskempaa kuin työnteko. Mutta ne eivät ole välttämättömiä menestykselle. Esimerkiksi Virgin ja Amazon ovat pärjänneet mainiosti ilman.

Terveisin,

Timo

LISÄYS: Kiitos taas kaikille kysymyksistä ja palautteesta. Ensi viikolla kommentoin erään toisen lukijan verkkokaupan kansainvälistymissuunnitelmaa…

Sitä odotellessa mikset liittyisi uuteen Jäppisen copykouluuni? Opit kirjoittamaan tekstiä joka oikeasti myy.