Kärttyisän copywriterin tuottavuuden salaisuus

Meinasin tänään kertoa sinulle kuinka juuri kymmenkertaistin erään asiakkaan yhteydenottojen määrä.

Pienestä liidikasasta tuli kahdella yksinkertaisella sähköpostilla liidivuori.

Mutta se tarina jääköön toiseen kertaan.

Nimittäin tänään halusin puhua työtavoista. Koska se ratkaisee miten tuollaiset tulokset syntyvät uudelleen ja uudelleen, alasta ja paikasta riippumatta.

Kuinka saada paljon aikaiseksi tappamatta itseäsi työllä?

Olen pohtinut sitä paljon, koska olen pohjimmiltani laiska.

Kirjoitan joka arkipäivä. Nykyään myös aika paljon viikonloppuisin, kuten nyt. Silti työpäiväni ovat melko lyhyitä.

Itse asiassa halveksun niitä, jotka kertovat ylpeästi olevansa ”liian kiireisiä” – aivan kuin kiire olisi jokin saavutus.

Minusta kiire tarkoittaa, että olet epäonnistunut ajankäytössäsi.

Käytän ajanhallinnassa samaa yksinkertaista menetelmää kuin esimerkiksi Gene Schwartz, yksi kaikkien aikojen parhaista copywritereista. Enkä ole yksin.

Kirjoitan ensimmäiset kolme tuntia.

Laitan ajastimen hälyttämään puolen tunnin välein, että muistan pitää pienen tauon.

Sitten taas palaan pöydän ääreen, puristan toiset puoli tuntia tekstiä, ideoita … mikä onkaan kulloinkin homma … kunnes kello taas soi.

Kun kirjoitan, kirjoitan. En tee mitään muuta ennen kuin lasissa on noin kolme tuntia.

En katso meilejä. Sähköposti on kiinni. En roiku Facebookissa. Sekin on kiinni.

Sitten on lounas, jonka jälkeen en yleensä kirjoita copya enää. Vastaan tosin sitten meileihini jonkin aikaa.

Sosiaalinen media on minusta tuhoisinta ihmisten tuottavuudelle. Kuka pystyy keskittymään, kun chatti pirisee tai kun kännykkä piippaa ja vilkkuu jatkuvasti?

En minä ainakaan.

Enkä yleensä ole Facebookissa muutamaa minuuttia pidempään muutenkaan, koska koko paikka on minusta yksi iso tirkistelynäytös.

Minulla ei ole aikaa vertailla itseäni toisiin jatkuvasti.

Olen myös Twitterissä, mutta en päivystä siellä tai vastaa nopeasti mihinkään. Samoin LinkedInissä olen melko pihalla kaikesta.

Suoraan sanottuna olen ulkona monesta jutusta.

Ja se on kai salaisuus miksi saan aika paljon aikaiseksi joka viikko.

Tarkoitukseni ei ole kerskua … vaan vain havainnollistaa mikä on mahdollista, jos et hassaa aikaasi, kuten monet muut.

Esimerkiksi tällä viikolla kirjoitin suomeksi ja englanniksi:

– 18 pitkää myyntisähköpostia 3 eri tuotteelle ja palvelulle.

– 2 uutta ehdotusta 2 uudelle asiakkaalle.

– 3 artikkelia.

– 1 älyttömän pitkän laskeutumissivun (ja sille tilaussivun), jonka olin aloittanut edellisellä viikolla.

– Tämän jutun.

Olen melko varma, että unohdin mainita jotain, mutta saat listasta jonkun käsityksen tuotoksista.

Jotta tämä onnistuu, vaadin asiakkailta timantin kirkkaan briiffin ja kaikki mahdolliset taustatiedot siitä, mitä myydään.

Jos briiffi on epäselvä tai tietoa liian vähän, työt pysähtyvät ja kaikkien aikaa menee hukkaan täsmentämiseen.

Plus, jotta työni on tuottavaa viikosta toiseen, on kaksi asiaa mitä yritän välttää:

– Palavereita

– Puheluita

Suosittelen samaa. Miksi?

Molemmat ovat aikasyöppöjä. Jos haluat saada minulta järkeviä vastauksia, anna minun miettiä hetki ja kirjoittaa ne sinulle. Silloin muutama oikein valittu sana voi tehdä tuhansien työn – ja aikaa säästyy.

Opin tämän tempun partneriltani Draytonilta, jota ei myöskään saa palaveriin melkein millään.

Olen huomannut, että näin työt tapahtuvat nopeammin – koska molemmat joutuvat miettimään tarkemmin mitä sanovat.

(Vihaan ihmisiä joiden elämäntehtävä on järjestää turhia palavereita täydellä miehityksellä. Tiedät tyypin. He raahaavat talonmiehen koirankin kertomaan mielipiteensä seuraavasta mainoskampanjasta.)

Kirjoittamalla kumpikin voi vastata silloin, kun sopii, eikä silloin kun vain toinen haluaa. Kuten esimerkiksi yllätyssoitossa joka lähes taatusti katkaisee toisen työt ja häiritsee. Harva asia tässä maailmassa ei voi odottaa vastausta muutamaa tuntia tai yön yli.

Esimerkiksi meidän firmassamme ei ole palavereita koko vuonna – paitsi kaksi.

Kesäriento ja jouluateria. Siinä se.

Mitä ihmettä me sitten teemme kaiken muun ajan?

Töitä.

Terveisin,

Timo


Haluatko mainosalalle? Oikeasti? Lue tämä

Tim, 21, kysyi neuvoa: “Miten tulla copywriteriksi?”

Kuten minä (ja vanha partnerini, markkinointilegenda Drayton Bird), myös hän oli jättänyt yliopiston kesken ensimmäisen vuoden jälkeen.

Näin vastasin – ja minusta tämä pätee koko mainosalaan:

Miten tulla copywriteriksi? Ja miten saada töitä mainosalalta ylipäänsä?

1. Googlaa niin monta mainonnan kauhutarinaa kuin löydät. Oleta että kaikki on vähäteltyjä. Sitten mieti jos oikeasti oikeasti oikeasti haluat töihin tälle alalle.

2. Oletko yritteliäs? Kun käytät omaa rahaa (vaikka olisit lainannut ne), opit paljon nopeammin mikä toimii. Arvet muistuttaa hyvin, eikö? Älä kuvittele olevasi kuumaa kamaa, kopioi mikä toimii. Kun luulet olevasi kuumaa kamaa, lue edellinen lause uudestaan.

Etsitkö oikoteitä? Hyi sinua: ensiksi opiskelisin suoramarkkinoinnin perusteet, sitten emailin ihmeet, ja kolmanneksi Google AdWords. Minulle oppiminen tarkoittaa: opiskele ja kokeile. Teoria ilman toimintaa on turhaa minusta.

3. Et halua aloittaa omaa bisnestä etkä saa töitä copywriterina? Harkitse ryhtymistä myyntimieheksi. Saat aina mahdollisuuden. Se opettaa sinut myymään. Jatka kirjojen lukemisesta mainonnasta. KÄYTÄ mitä opit niistä.

Tein molemmat 2 ja 3. Kuulin numero 1:sta liian myöhään 😀

Jos olet tosissasi (tosissasi tarkoittaen ettet vain puhu siitä – vaan teet jotain), uskon että on vain ajan kysymys kun saat mahdollisuutesi. Kuten Warren Buffettin partneri Charlie Munger sanoo, “Ansaitse se.”

Ja muuten: varo guruja. Vain koska joku kuuluisa sanoo niin, ei tarkoita, että se on totta. Oletko koskaan kuullut, että asiantuntija myöntää että voi olla väärässä?

Miten parannat mahdollisuuksia saada töitä?

Tutustu Näin saat haluamasi työn -oppaaseeni. Saat sen ilmaiseksi, kun liityt Jäppisen copykouluun täällä. Monet ovat saanet apua siitä. Esimerkiksi Jenni Andrejev sanoi: ”Jokin on vialla, jos et saa näillä neuvoilla töitä.”

Terveisin,

Timo


Näin löydät parhaan mainosmedian

Missä sinun kannattaa mainostaa? Mihin päätöksesi perustuu? Millainen on tuottava mainos? Ja kuinka päihität muut mainostajat?

Esimerkiksi netissä useimmat mainostajat jahtaavat vain halvinta klikkauksen hintaa. Näet pian miksi se ei ole aina viisasta. Myös klikkiprosentti (CTR eli Click Through Rate) ohjaa sinut harhaan, kun arvioit mainontasi tehoa. Edes konversioprosentti (CR eli Conversion Rate) ei ole oikea mittari. Kustannus per tilaus on lähempänä oikeaa vastausta, mutta sekin voi olla liiketoiminnallesi vaarallinen ansa. Katso miksi.

Oikea mittari ohjaa sinut parhaan mainosmedian luo

Tässä esimerkki eräästä mainoskampanjasta, jossa myytiin naistenlehteä verkossa Suomessa. Vertailussa mainosmedioina Otava, Sanoma, Google ja TradeDoubler. Katsot kuvat läpi yksitellen, niin ymmärrät lopuksi, miten löytää tuottavin media ja mainospaikka.

Taulukko 1. Missä mediassa mainoksella oli halvin klikkauksen hinta (CPC = Cost Per Click).

cpc_hinnat

Alla näet, että konversioprosentti jakaa mediat eri tavalla kuin klikkaushinta tai klikkausprosentti.

Taulukko 2. Missä mediassa oli korkein konversioprosentti. Eli kuinka ihmiset tilasivat klikattuaan.

konversio_tasot

Alimman taulukon oikeassa laidassa mediat ovat järjestyksessä kustannusten per konversio mukaan.

Taulukko 3. Missä mediassa oli alin kustannus per tilaus.

Nyt näyttää ilmeiseltä, että medioita pitää arvostella välittömän myynnin mukaan, mutta sekään EI riitä. Sinun pitää tietää . . .

Mistä ARVOKKAIMMAT asiakkaat tulivat?

Sinun pitää mitata mistä tuottavimmat asiakkaasi tulevat. Alin kustannus per tilaus ei kerro sitä. Oikea mittari on asiakkaan elinikäinen arvo (LTV = Lifetime Value). Toiminnastasi riippuen tämä vaatii erilaisen seurannan. Tässä kaksi yksinkertaista esimerkkiä:

  1. Naistenlehden oikeana tulosmittarina toimii kuinka moni tilaajista uusii tilauksensa esimerkiksi 6 kuukauden tai 12 kuukauden jälkeen.
  2. Jos kyseessä on vaikka kenkien verkkokauppa, mittaa kuinka paljon uusi asiakkaasi ostaa sinulta vuoden aikana, ja tallenna tieto mistä asiakas on tullut.

Nyt voit kohdistaa mainontasi sinne mistä saat pitkällä aikavälillä parhaan tuoton. Näin markkinointisi tuottaa sinulle koko ajan lisää samalla, kun karsit kuluja – tai, kun kiihdytät eroa kilpailijoihisi lisäämällä panoksia tutkitusti kannattavimpaan mediaan tai mainospaikkaan.

Yksinkertainen tapa puristaa enemmän tuloksia mainosbudjetistasi – sijoittamatta lisää rahaa

Kuinka saat mainonnallasi parempia tuloksia samalla rahalla? Tee mainoksistasi yksinkertaisesti tehokkaampia. Opetan sen taidon sinulle Jäppisen copykoulussa täällä. Klikkaa vain linkkiä ja lue lisää.

Terveisin,

Timo


Seksikäs markkinointi vastaan toimiva markkinointi (sekä pari neuvoa asiantuntijapalveluiden myyntiin)

Sähköpostimarkkinointi nostaa päätään Suomessakin. On seminaareja, webinaareja ja armada toinen toistaan uskomattomampia lupauksia esittäviä sähköpostimarkkinointiohjelmien myyjiä.

Yksi esimerkki tästä nousevasta trendistä on, että eräs iso suomalainen lääkäriketju (jonka nimen tunnistaisit heti) pyysi neuvoani, kuinka heidän kannattaisi rakentaa sähköpostilistaansa ja hyödyntää sitä. Uusi järjestelmä oli jo hankittu.

Isot kaupat silmissä suostuin tapaamiseen – pyytämättä maksua.

Yksi heidän johtajistaan oli löytänyt minut Asiakkuusmarkkinointiliiton sähköpostimarkkinointiseminaarin puhujien joukosta jonkin aika sitten.

Vaikka tienaan oman elantoni suuriksi osin sähköpostin ansiosta, en ole unohtanut markkinoinnin muita aseita. Eikä sinunkaan pitäisi.

Lue eteenpäin, niin selitän miksi…

Kyseisellä lääkäriketjulla oli noin parikymmentä pistettä Suomessa ja reilun 100 000 asiakkaan sähköpostit.

Onko se paljon vai vähän?

Vähän – verrattuna siihen, että heillä oli yli KAHDEN MILJOONAN MAKSANEEN ASIAKKAAN yhteystiedot, kuten koko nimi, kotiosoite ja puhelinnumero.

Joten kysyin, lähettävätkö he myös säännöllisesti suoramainontaa postitse näille asiakkaille?

Vastaus oli ei. Vain jotain asiakaslehtiä joskus.

Jumalauta ja Mooses! Jos minulla olisi kahden miljoonan ostajan tiedot rekisterissäni, kierisin kullassa ja ajaisin ympäri Helsinkiä mauttomalla kirkkaan keltaisella Rolls-Roycella. Olisin myös melko varmasti umpihumalassa suurimman osan ajastani.

Kerroin heille, en tosin aivan noilla sanoilla, että vaikka sähköposti tuottaa hyvin … heidän tapauksessaan isot rahat todennäköisesti piilevät noissa hyödyntämättömissä kahdessa miljoonassa osoitteessa.

No, tämä ajatus ei saanut heissä suurta kannatusta. Eivätkä he palkanneet meitä auttamaan tekemään heille tuottavampaa sähköpostimarkkinointia tai muutakaan.

Mutta en ole erityisen katkera, koska olen erittäin kiireinen muutenkin, ja ennen kaikkea, koska opin reissulta jotain tärkeää. Tai oikeastaan tein siitä lopullisen päätöksen sen jälkeen.

Se on tässä:

Jos myyt asiantuntijuuttasi, älä tapaa asiakkaita ilmaiseksi. Älä edes silloin, kun kyseessä on tunnettu tapaus, joka saattaisi tuoda sinulle paljon rahaa ja mainetta. Älä edes neuvo heitä puhelimessa ilmaiseksi.

Jos asiakas on tosissaan, hän kyllä maksaa ajastasi ja osaamisestasi. Jos hän ei ole, ilmainen palaveri ei muuta sitä.

Hän ei työskentele ilmaiseksi, joten miksi sinunkaan pitäisi? Ethän sinä pääse lääkärinkään maksamatta. Ja hän on asiantuntijoista ylin, koska pelastaa henkiä. Toisin kuin me markkinointiväki, joiden vaikutus parhaimmillaankin yltää vain pankkitilille. Me saamme oppia heiltä paljon.

Ymmärrän, että on jotain tapauksia, jolloin kannattaa tehdä jotain ilmaiseksi.

Mutta lähtökohtaisesti hyvät asiakkaat ymmärtävät, että saavat sitä, mistä maksavat.

Huonot eivät ole tyytyväisiä edes ilmaiseen.

Toinen asia, mikä sinun pitää ottaa huomioon tätä miettiessäsi on:

Millainen luonteesi on? Mikä sopii sinulle ja mistä pidät?

Tykkäätkö rupatella niitä näitä (myös joutavia) päivät pitkät sellaisten kanssa, jotka ehkä ostavat joskus jotain?

Vai käytätkö aikasi mieluummin sellaisen tosissaan olevan asiakkaan kanssa, joka on jo ostanut jotain ja on todistetusti kiinnostunut siitä, mitä myyt?

Minä valitsen jälkimmäisen. Olen liian kärsimätön, kärttyinen ja kiireinen muuhun.

Tosin jälkimmäinen menettely vaatii hieman enemmän taitoa ja ajattelua, jotta saat asiakkaat luoksesi muutenkin kuin säntäilemällä omalla kustannuksellasi joka paikkaan.

Mutta se on pitkässä juoksussa miellyttävämpää ja monesti kannattavampaa.

Tästä pääsemmekin siihen, mitä olen päättänyt ja mikä on nyt virallisesti voimassa koskien kaikkia uusia asiakkaitamme.

Saat minulta yhä ilmaiseksi arvion siitä, mitä sinun kannattaisi tehdä ja mitä se maksaisi, jos se on mahdollista todeta helposti.

Tällainen yksi esimerkki on, että sinulla on kehno suoramainoskirje tai myyntisivu, joka pitää suunnitella ja kirjoittaa kokonaan uusiksi, jotta saat parempia tuloksia sillä.

Voin kertoa melko sinulle nopeasti paljonko sellaisen suunnittelu maksaisi ja kauanko se veisi.

Mutta jos ongelmasi monisyinen … et kenties ole varma mitä pitäisi parantaa … tarvitset ensiksi todennäköisesti tarkemman analyysin tilanteestasi. Ja aivan kuten lääkärintarkastus, se maksaa.

Jos tämä kuulostaa sinusta reilulta ja haluaisit apuani markkinoinnissasi, löydät yhteystietoni täältä. Parhaiten minut tavoittaa sähköpostilla.

Jos olet lukenut juttujani jo jonkin aikaa, tiedät ainakin jonkin verran, miten voisin ehkä auttaa sinua.

Jos et tiedä, mutta olet kiinnostunut, aloita liittymällä copykouluuni täällä. Saat muun muassa Älykäs markkinoija: 13 yksinkertaista tapaa kasvattaa myyntiäsi -kurssini kaupan päälle, kun teet sen…

Siinä on vain 74 sivua. Jokainen ehtii selata sen läpi parissa tunnissa.

Siinä on paljon asiakaskeissejä ynnä muuta omakehua sen lisäksi, että siinä on oikeasti paljon käytännön neuvoja, kuinka kasvatat myyntiäsi ja voittojasi mitattavalla markkinoinnilla.

Ne ketkä lukevat sen, tuntuvat pitävän siitä. Tässä esimerkiksi eräs tuore kommentti Arilta:

”Ostin kurssisi ja eipä siitä ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Koska asiat ovat testattuja ne myös toimivat, se on selvää. Tulostin sen ja laitoin kansioon jotta se ei huku ja voin välillä lukea sen uudelleen.”

Sitten, jos tykkäät kurssini ohjeista, ota yhteyttä, niin voin auttaa sinua myös toteuttamaan sen sisältämät parhaat neuvot ja ohjeet parhaalla tavalla – jos olemme sopiva pari toisillemme.

Terveisin,

Timo



Markkinoinnin vastarannan kiiskin sääntö numero 1: Mitä enemmän mutinaa, sitä enemmän sutinaa

Olen viimeiset pari kuukautta keskittynyt Facebook-mainontaan kunnolla.

Havaintoni mainonnasta sosiaalisessa mediassa lentävät päin pläsiä monia yleisiä pullan tuoksuisia ja kivan kuuloisia neuvoja. Neuvoja jotka kyllä tuntuvat hyviltä – mutta ovat itse asiassa täyttä huuhaata.

Esimerkiksi useimpien niin kutsuttujen sosiaalisen median asiantuntijoiden mukaan firmojen ja firmojen edustajien pitää kaikin keinoin välttää negatiivisista julkista palautetta.

Mutta pitääkö väite paikkansa oikeasti?

Voiko ainoastaan kaikkien kaveri hymypoika tai -tyttö menestyä?

Ei. Katsopa vaikka miten Donald Trump teki itsestään maailman vaikutusvaltaisimman miehen, Yhdysvaltojen presidentin. Silittelikö hän vain ihmisten päitä ja puhui ainoastaan mukavista, korrekteista aiheista?

Ei. Hän muun muassa uhkasi karkottaa miljoonia ihmisiä, rakentaa ison muurin (jonka Meksiko maksaisi), antaa kovia sakkoja firmoille jotka vievät työpaikkoja pois Jenkeistä, kiristää rajavalvontaa, ja paljon, paljon muuta ikävää.

Osa raivostui. Esimerkiksi lähes kaikki toimittajat olivat varmoja, että miestä ei missään tapauksessa valittaisi presidentiksi. Gallupien tekijät povasivat varmaa tappiota myös. Ainoastaan muutamat köyhät ja tyhmät äänestäisivät häntä, oli yleinen mantra.

Todellisuudessa miljoonat – joukossa suuri määrä korkeakoulutettuja hyvätuloisia – riensivät äänestämään tätä Amerikan tuomiopäivän rovastia.

Saman tyylisellä koruttomalla reseptillä perussuomalaiset muutama vuosi sitten valtasivat eduskunnan kaikkien yllätykseksi.

Negatiivisten tunteiden temppu puri myös britteihin, jotka äänestivät itsensä ulos pahana pitämästään EU:sta. Vastaavia merkkejä löytyy paljon muitakin…

Miten tämä liittyy Facebook-mainontaan ja ylipäänsä mainontaan sosiaalisessa mediassa?

Esittämällä yksinkertaistettuja, kärjistettyjä lupauksia ja tunteisiin meneviä väitteitä tapahtuu yleensä kaksi asiaa:

1. Osa ihmisistä saa hirveän hepulin. He huutavat avuksi poliisia, palokuntaa, poliitikkoja, pappia, mediaa … mitä vain mikä auttaa heitä olemaan muuttumatta mieltään maailmasta.

(Näytän kohta esimerkiksi muutamia Facebook-mainoksia, jotka toimivat juuri näin.)

Kun ihmiselle annetaan vaihtoehdoksi vaihtaa mielipidettä tai etsiä todisteita, jotka vahvistavat omaa nykyistä mielipidettään, useimmat alkavat kiihkeästi etsiä lisää todisteita puolustaakseen vain kantaansa. Erittäin harva ihminen on aidosti objektiivinen, koska se on niin vaikeaa.

2. Toinen puoli ihmisistä tykkää sinusta enemmän. Heistä tulee tukijoitasi ja maksavia asiakkaitasi. Mutta löytääksesi nämä kultahiput, saatat joutua tarpomaan paskassa. Jos kukaan ei suutu, mikään ei muutu, kuten sanotaan.

Eli mitä enemmän mutinaa, sitä enemmän sutinaa. Se on resepti joka sinkoaa sinut ja firmasi nopeasti ihmisten tietoisuuteen. Kyllä, osa tulee inhoamaan sinua. Mutta osa – ja tämä on se ryhmä, josta sinun pitää välittää – ihailee sinua.

Tässä on kolme esimerkkiä omista Facebook-mainoksistani. Tällä hetkellä niitä pyörii noin 28 eri versiota. Rakennan näiden avulla sähköpostilistaani, jonka kautta suurin osa myynnistäni tulee.

Ensimmäinen FB-mainos on jäykkä ja asialinjalla. Se kertoo mitä saat, ei paljon muuta…

Tämä mainos toimi kohtuullisesti, mutta siitä puuttuu jotain.

Tämä Facebook-mainos toimi kohtuullisesti, mutta siitä puuttui jotain.

Se toimi kohtuullisesti. Yhden sähköpostiosoitteen eli liidin hinta oli siedettävä. Ei juuri mitään reaktioita puolesta tai vastaan. Mutta tiesin, että mainoksestani puuttui ainakin kaksi keskeistä elementtiä: vuorovaikutteisuus ja yksinkertainen iskevä lupaus.

Joten loin uuden version. Nyt lupaus on selkeämpi ja viesti puhuttelee lukijaa paremmin…

Tämä toimi tuplasti paremmin kuin ylempi esimerkki.

Tämä Facebook-mainos toimi tuplasti paremmin kuin ylempi esimerkki.

Tämä toimi noin TUPLASTI paremmin kuin edellinen. Se myös toi suuren määrän mutinaa ja valituksia ihmisiltä. Osa kommentoi suu vaahdossa, kuinka tällainen markkinointi ei enää toimi, tämä on huijausta, tai naureskelivat kuvan “tyhmälle bimbolle” ynnä muuta. Sitä kuuluisaa some-raivoa. Toisin sanoen, olin löytänyt jotain arvokasta.

Joten heitin lisää bensaa liekkeihin. Loin vieläkin provosoivamman mainoksen. Testasin aluksi mainokseni lupausta lähettämällä saman tyylisen viestin sähköpostilistalleni. Kun se toi hyvän määrän lisää myyntiä – ja muutaman kitisevän kommentin – monistin saman teeman sosiaaliseen mediaan. Parhaiten toiminut Facebook-mainos on tässä…

Kukapa ei inhoaisi kylmä soittamista? Siksi tämä mainos toimi parhaiten.

Kukapa ei inhoaisi kylmäsoittamista? Siksi tämä mainos toimi parhaiten.

Se toi eniten liidejä halvimmalla – ja eniten mutinaa. Hauskinta tässä koko operaatiossa oli, että suurin kasvupiikki ja valitusryöppy osui joululomalle. Lueskelin ihmisten happamia kommentteja hotellin kattoterassin uima-altaalla Bangokissa. Missä lomailin pari viikkoa. Kuten alla olevasta kuvasta näet, olin todella järkyttynyt (haha!)…

Nauttimassa tuloksista – Bangkokissa.

Nauttimassa tuloksista – Bangkokissa.

Jos olisin tehnyt kuten useimmat markkinoijat; jarrutellut, kun joku sanoo jotain ikävää, saisin unohtaa kalliit aurinkolomat. Kuten totesin eräässä suositussa blogijutussani jokin aika sitten, “Erottuva markkinointi vaatii päätä ja munaa.”

Jos annat muiden sanella, miten sinun pitää toimia, miltä menestys näyttää, olet ikuisesti tuomittu elämään muiden ehdoilla.

En tiedä sinusta, mutta ainakaan minä en voi kuvitella mitään kamalampaa.

Siksi muutama vuosi sitten päätin, että joko pärjään omalla tavallani – tai en ollenkaan. Elämä on liian lyhyt mihinkään muuhun. Toistaiseksi en ole katunut tinkimättömyyttäni. Suosittelen samaa.

Jos sait tästä ajatuksia, kannattaa myös tsekata copykouluni. Paljastan siellä salaisuuteni, miten kirjoitat ja suunnittelet mainontaa joka oikeasti myy…

==> Klikkaa tästä ja tutustu

Ne ovat tismalleen samoja todistetusti toimivia tekniikoita, joiden avulla teen tuloksia asiakkailleni ja itselleni lähes sadan prosentin osumatarkkuudella alasta riippumatta. Tarvitset vain avoimen mielen.

Kuka tietää, sen avulla kenties seuraavalla lomalla törmään viereisessä aurinkotuolissa sinuun…

Terveisin,

Timo

P.S. Jos tässä on kirjoitusvirheitä tavallista enemmän, pyydän anteeksi. Olen vielä jetlagissa ja pikkuflunssassa Thaimaan reissuni jäljiltä.


Kuinka saada haluamasi työ – ujon koulun keskeyttäjän opas

Tiedätkö mikä on ehkä tärkein kirje, jonka kirjoitat elämässäsi?

Todennäköisesti se on työhakemuksesi. Työn saantisi riippuu siitä, miten hyvin teet sen.

Mutta valitettavasti useimmilla työnhakijoilla ei ole aavistustakaan miten kirjoittaa hyvä kirje. Oppikirjojen työhakemuspohjat on yleensä arvottomia – vai tunnetko jonkun joka on niitä matkimalla saanut hommia muualta kuin vanhempiensa firmasta?

Maaliskuussa 2012 EBS Business Spirit -lehti pyysi minua tekemään jutun, “Kuinka saada parempi työ?” Se on vanhan yliopistoni (jonka keskeytin toisena vuotena) julkaisu.

Keskeyttämiseni jälkeen noin neljä vuotta myöhemmin, olen yhden maailman arvostetuimman markkinoijan läheinen kollega – alalla jossa työpaikkoja on hyvin vähän. Ja tulijoita avointa pestiä kohden on yleensä satoja, jopa tuhansia.

En sano sitä kerskuakseni, vaan että ymmärrät että lähtökohtani työnhakuun ei ollut hyvät.

Miten ohitin kokeneemmat ja koulutetummat työnhakijat – ja mitä sinä voit oppia siitä?

Ensiksi olen syntyjäni ujo. En ole öljytty kaupparatsu tai mieletön seuramies. Eikä naiset kaadu syliini kun kävelen ohi.

Toiseksi minulta vei kolme kuukautta, kymmeniä kirjeitä, 20 – 30 puhelua ja neljä tapaamista, kunnes sain ensimmäisen työni mainostoimistossa.

Ja se on vain puolet siitä, mitä se vei partneriltani noin 50 vuotta aiemmin.

Sillä mainosala on kovin kilpailtu ja töitä on vähän. Mutta näillä seitsemällä neuvolla saatat onnistua saamaan haluamasi työn – alasta riippumatta:

1. Työn saanti on markkinointihaaste, jossa sinun pitää myydä itseäsi.

2. Käytä paljon aikaa miettimiseen mikä tekee sinusta erilaisen. Mitä sinä voit tehdä työnantajallesi mitä kukaan muu ei voi. Mitä hyötyjä he saisivat jos he palkkaisivat sinut.

3. Käytä paljon aikaa miettimiseen millaisessa yrityksessä haluaisit tehdä töitä. Onko se iso vai pieni? Millainen heidän kulttuuri on? Kirjoita se kaikki paperille. Sitten listaa parhaat kohteet.

4. Kirjoita hakemuksesi niin, että lukija kokee “tämä on minulle – ja vain minulle.”

5. Tee heille hyvin vaikeaa keksiä syy miksi heidän ei kannattaisi palkata sinua.

6. Älä koskaan lähetä CV:eetä ilman kirjettä.

7. Älä kirjoita mitä haluat sanoa – kirjoita mitä ihmiset haluavat lukea.

Onko tässä kaikki mitä tiedän omien taitojen markkinoinnista ja työn saannista?

Ei, mutta näin lyhyt juttu ei pysty kertomaan enempää…

Siksi jokin aika sitten kirjoitin 25-sivuisen Näin saat haluamasi työn – Sisäpiirin erikoisraportin.

Sen lukemalla sinulle paljastuu 8 yksinkertaista askelta, kuinka saat oikeasti haluamasi työn ja markkinoit itseäsi paremmin.

Mutta ”töitä taatusti” on niin villi lupaus, että olet varmasti skeptinen.

Siksi saat testata sitä 100 % ilmaiseksi tänään … ja todeta tulokset itse omin silmin. Päätä vasta sitten mitä mieltä olet.

Saat sen (normaalisti 97 €) maksutta kaupan päällisenä, kun liityt copykouluuni. Lisäksi saat kolme muuta hyödyllistä lahjaa – sekä paljon muuta. Niiden arvo on yli 1000 € yhteensä.

==> Mene vain tänne ja nappaa ne itsellesi heti.

Pidä kiirettä. Ne eivät ole saatavana ikuisesti.

Terveisin,

Timo


Ylistys sähköpostimarkkinoinnille (Plus näin raiskaat brändisi yhdessä illassa)

Tämä on oodi sähköpostimarkkinoinnille. Sähköpostimarkkinointi on lahja taivaasta, ja jos sallit, kerron sinulle miksi uskon näin.

Mutta alkuun päästelen hieman hyöryjä.

On kaksi tapaa tehdä email-markkinointia. Ensimmäinen tapahtuu vastaanottajan luvalla ja toinen ilman sitä. Sinä tunnet kakkosen ehkä nimellä “Spam,” “Spämmi” tai “se helvetin roskaposti.” Niin minäkin. Ja vihaan sitä yhtä paljon kuin sinä.

Mutta vastaanottajan luvalla tapahtuva sähköpostimarkkinointi ON ERI ASIA. Ja luvalla tarkoitan, että ihminen on selkeästi antanut sinulle luvan olla yhteydessä häneen.

Netistä tutut, tunnettujenkin yritysten järjestämät arvonnaksi naamioidut osoitteiden kalastelut ovat suurilta osin paskaa.

Nuo onnettomat viritykset, joissa lukee mikroskooppikirjaimin haalean harmaalla tekstillä “minulle saa lähettää järjestäjän ja yhteistyökumppaneiden viestejä” ovat vaarassa romuttaa koko sähköpostin tehon.

Se, että Tiina tai Tapsa on osallistunut jollakin hämäräsivulla kuvitteellisen matkalahjakortin arvontaan, ei tarkoita, että hän olisi hyvä prospekti lehtitalon -50% kestotilaustarjouksille – tai että hän edes haluaa tällaisia tarjouksia.

Jos Tiina on osallistunut arvontaan lehtitalon verkkosivulla, jossa selkeästi kerrotaan, että osallistuja saa tästä yrityksestä sähköpostia, tilanne on toinen. Mutta sekin on vasta alku kohti tehokasta email-markkinointia…

Varma tapa raiskata brändisi

Kun vuokraat tai ostat sähköposti-osoiterekisterin joka on kerätty pahimmassa tapauksessa roboteilla, jotka ryömivät ympäri verkkoa ja poimivat kaikki eteen tulevat email-osoitteet talteen info@ -laatikoista alkaen, tuet verkon maantierosvoja ja osallistut internetin tuhoamiseen. Samalla raiskaat omaa brändiäsi, kun lähetät mainoksesi ihmisille, jotka eivät haluat kuulla sinusta.

Ja mitä edes tiedät näistä listatrokarien osoitteista? Herra yksin tietää niiden alkuperän, jos hänkään.

Sähköpostiosoite ei ole sama asia kuin kotisi tai yrityksesi fyysinen postiosoite. Sinne EI voi ampua mitä huvittaa omin luvin. Tutkimusten mukaan myös kuluttajat ajattelevat samoin. Paperinen suoramainonta postitse hyväksytään, mutta luvatta saapuva email on spämmiä. Seth Godin antaa kirjassaan Permission Marketing hyvän vinkin:

“Jos sinun pitää pyytää anteeksi viestiäsi, älä lähetä sitä.”

No tarkoittaako tämä, että email tuomittu kuolemaan? Ei. Kuten alussa kirjoitin, tämä on ylistys sähköpostin voimalle.

Nyt kerron miksi tässä väärinymmärretyssä taisteluhevosessa piilee isot voitot – todennäköisesti myös sinunkin yrityksessäsi ja toiminnassasi.

Ihmiset inhoavat roskapostia eli spämmiä, mutta he pitävät viesteistä, jotka ovat heille hyödyllisiä. Kuulostaa melko yksinkertaiselta, eikö?

Kun hyödyllinen email-markkinointikampanjasi tapahtuu asiakkaan ehdoilla, sinulla on mahdollisuus menestyä.

Onnistuneen sähköpostimarkkinoinnin avain

Ensimmäinen askel kaikessa myynnissä on saada ihmiseltä LUPA olla yhteydessä häneen. Niin myös sähköpostimarkkinoinnissa. Kyllä, kylmä soittaminen toimii jossain määrin ja spämmikin tuottaa rahaa hetken. Mutta se ei rakenna kestävää asiakassuhdetta ja liiketoimintaa.

Ilman vahvaa suhdetta jahtaat ikuisesti kertaostajia … kunnes poltat nimesi, vaihdat sen tai muutat tuotetta ja aloitat alusta. Tämä kaikki on kallista ja vie paljon aikaa. Puhumattakaan, kuka haluaa tehdä tätä elääkseen? Entä millaisia työntekijöitä tällainen toiminta huokuttelee?

“Tervetuloa soittamaan työksesi ihmisille, jotka eivät halua kuulla sinusta. Vain 1/20:stä vastaa puheluusi ja heistä 95/100:sta ei osta mitään. Hyvät etenemismahdollisuudet, koska 80 % työntekijöistämme lopettaa koeajalla.”

Voitko jo nähdä mikä jono työhaastatteluun on?

Sen sijaan, älykäs markkinoija ymmärtää, että pitämällä asiakkaan pidempään; voit myydä enemmän ja palvella asiakkaitasi paremmin – ja jopa pienentää markkinoinnin investointeja, samalla kun voitot kasvavat. Miksi? Koska kaupan tekeminen helpottuu, mitä vahvempi suhde sinulla on asiakkaisiisi.

Olet suoraan yhteydessä niihin, jotka ovat kiinnostuneita ja ostavat sinulta. Osut tarkemmin. Tuhlaat vähemmän. Kuulostaako järkevältä?

Tiesitkö, että kokemustemme mukaan asiakkaalle joka on juuri ostanut, on helpoin myydä lisää vaikka samasta kategoriasta? Jos et usko minua, testaa…

Nyt peliin astuu sähköpostimarkkinointi. Se on edullinen tapa olla yhteydessä asiakkaisiisi ennen ostamisesta ja ostamisen jälkeen.

5 askelta menestykseen sähköpostimarkkinoinnissa

1. Aloita pyytämällä prospektilta lupa lähettää hänelle jotain mikä kiinnostaa häntä. Esimerkiksi:

Minä annan ilmaiseksi 51 markkinointi-ideaa, joita lukevat johtajat, yrittäjät, suunnittelijat ja opiskelijat. Voit ottaa ne ilmaiseksi sivuiltamme ja voit lopettaa vastaanottamisen milloin vain yhdellä klikkauksella, jos haluat. Yli 10 000 on jo tilannut ne.

2. Rakenna suhdetta asiakkaan, ei sinun mukaan. Asiakas ostaa silloin, kun hän haluaa ostaa, ei silloin, kun sinä haluat myydä. Esimerkiksi:

Ilmaiset 51 testattua markkinointi-ideaani tulevat sinulle yksitellen noin parin päivän välein. Ja mukana voi silloin tällöin tulla henkilökohtainen tarjous tai kaksi, jotka liittyvät viestien sisältöön. Lisäksi vastaanottajaa kehotetaan lopettamaan ilmainen tilaus heti, jos ei sisältö kiinnosta. Koska en halua tuhlata sinun tai muiden aikaa.

3. Keskity ihmisiin, jotka ovat kiinnostuneita, unohda muut. Minulla kesti kauan ymmärtää, että jos prospekti ei halua ostaa, vastaus ongelmaan ei ole: “Myy kovempaa” kuten minä luulin vaan “Etsi parempi asiakas”. (Edit: kannattaa tehdä töitä itseään fiksumpien kanssa) Pari viikkoa sitten seminaarissa Ruotsissa yksi esiintyjistä oli johtaja Vodafonelta ja hän kysyi yleisöltä: “Käytätkö yhtä paljon voimia pitääksesi parhaat asiakkaasi kuin kilpailijasi käyttävät varastaakseen heidät?” Kukaan ei viitannut.

4. Ymmärrä, että pieni osa asiakkaistasi tuo suurimman osan myynnistäsi ja voitoistasi. Etsi heidät ja palvele heitä paremmin. Erota huonoimmat asiakkaat ja toivottomat tapaukset. Säästä nuo rahat tai sijoita ne parhaiden asiakkaiden luomiseen ja pitämiseen. Se voi olla ero voiton ja tappion välillä.

5. Ole asiakkaisiin yhteydessä paljon, jos sinulla on mielenkiintoista sanottavaa. He pitävät siitä ja myyt enemmän. “Viestintä on palvelua”, kuten Lester Wunderman sanoo. Koska email on henkilökohtainen suora media, ole henkilökohtainen. Ihmiset haluavat asioida ihmisten kanssa. Esimerkiksi:

Ilmaiset markkinointi-ideani tulevat minun sähköpostiosoitteestani minun nimelläni, ja kun lukija haluaa vastata johonkin viesteistä vaikka kysyäkseen jotain, se käy helposti ja voin hänelle vastata suoraan takaisin.

Vinkki: mieti kuinka teet viestinnästäsi ajankohtaista, kuten Kotipizzan pääministerivaalit Kiviniemi vs. Katainen vs. Soini ja Berlusconi-pizza. Kuka tahansa voi hyödyntää uutisia ja tapahtumia viestinnässään pienellä kekseliäisyydellä. Samalla saat erinomaisen tekosyyn olla yhteydessä asiakkaisiisi.

Näin viet sähköpostimarkkinointisi täysin uudelle tasolle ja saat parempia tuloksia helpommin

Jos haluaisit tietää lisää miten tehdä muun muassa tuottavampaa sähköpostimarkkinointia ja saada lisää myyntiä nopeasti netistä, TSEKKAA TÄMÄ suosittu työkaluniSen avulla voit kasvattaa tuloksiasi ennakoitavasti. Se ei halpa, mutta toimii taatusti.

Terveisin,

Timo


Väärinymmärretty asiakaspalvelu (vihje: se on oikeasti kultakaivos)

Tämä on niin yksinkertainen vinkki, että minun pitäisi pyytää melkein anteeksi…

Sinun asiakaspalvelussasi piilee todennäköisesti iso kasa kultaa.

Kerron tällä video miksi ja miten kaivat tämän jalkojesi juureen kätketyn aarteen ylös helposti.

(Olen pahoillani mainarivertauksista – olen katsonut liikaa Alaska Gold Rush -sarjaa Netflixissä)

Jos videoni neuvot olivat sinusta hyödyllisiä, tykkäät varmasti myös uudesta kurssistani nimeltä Älykäs markkinoija: 13 yksinkertaista tapaa kasvattaa myyntiäsi. Kurkkaa!

Terveisin,

Timo


Myyvän verkkosivun (ja verkkokaupan) 3 elementtiä

Varmista, että nettisivuiltasi löytyvät nämä asiat, jotta kauppa käy.

Varmista, että nettisivuiltasi löytyvät nämä asiat, jotta kauppa käy.

Olen analysoinut satoja verkkosivuja ja verkkokauppoja monilla, monilla eri aloilla.

Sinut saattaa yllättää, että useimmat parannukset yhdellä alalla toimivat myös toisella. Näytän kohta kolme esimerkkiä.

Jotkut yrittäjät ja markkinointipamput eivät silti suostu ymmärtämään tätä.

Heidän lempiväitteensä on “Tuo ei toimi meillä, koska ME olemme erilaisia.”

Kuten vaikka:

“Me myymme lisäravinteita Suomessa ja tuo esimerkki on Ruotsista.”

Tai

“Me myymme lisäravinteita Ruotsissa ja tuo esimerkki on Suomesta.”

Jos tuo on myös sinun asenteesi uusia ideoita ja menetelmiä kohtaan – tulevatpa ne mistä vain – lopeta lukeminen tähän. Koska minä en pysty auttamaan sinua.

Mutta jos sinulla on avara mieli, ja ryhdyt toimeen kuultuasi hyvän idean, jatka lukemista.

Tässä on kolme yksinkertaista elementtiä, jotka parantavat jokaisen verkkosivun ja verkkokaupan tuloksia – todellakin alasta riippumatta – niin uskomattomalta kuin se ehkä aluksi kuulostaakin.

Ne ovat TTT eli Tarjous, Takuu ja Todisteet.

1. Tarjous

Tarjouksesi eli se mitä ehdotat ostajalle on tärkeämpää kuin miten sen esität.

Postimyynnin pioneeri Axel Andersson sanoi:

“Jos haluat radikaalisti parantaa tuloksiasi, paranna radikaalisti tarjoustasi.”

Tässä muutama vinkki kuinka se onnistuu:

  • Voitko esimerkiksi tarjota osamaksua kertamaksun lisäksi? Se yleensä nostaa myyntiä jopa kymmeniä prosentteja.
  • Tai voitko antaa jonkun pienen lahjan kiitoksena nopeasta tilauksesta?
  • Mitä tapahtuisi myynnillesi, jos toimitus olisi aina ilmainen?
  • Entä jos laskisit hintaa rajoitetuksi ajaksi jollain uskottavalla syyllä, kuten “Teemme varastoon tilaa ensi vuoden malleille.”
  • Tai ”Tarjoamme ilmaisen arvion uusille asiakkaille tai potilaille” jne.

Mahdollisuuksia on monia…

2. Takuu

Minun kokemusteni mukaan useimmat firmat pelkäävät antaa mitään takuuta.

Tämä sama ahdasmielinen ajattelutapa todennäköisesti vaivaa useimpia kilpailijoiltasi.

Minä sen sijaan suosittelen asiakkaitani tekemään juuri päinvastoin.

Sen sijaan, että mietit kierojen lakimiesten kanssa tuntikausia, mitkä ovat sellaiset kaupan ehdot, joilla et voi ikinä hävitä riidassa … mieti aivan toisinpäin.

Mikä olisi PARAS, REILUIN JA VAKUUTTAVIN takuu, jonka voisit antaa ostajille, jotta he valitsisivat sinut lähes poikkeuksetta?

Se kasvattaa myyntiäsi taatusti enemmän kuin saat palautuksia tai peruutuksia.

Muun muassa yksinkertainen 100 % rahat takaisin takuu toimii hyvin. Esimerkiksi annan uudelle Verkkosivut tuloskuntoon tunnissa -systeemilleni sellaisen:

“TAKAAN todellakin henkilökohtaisesti, että tämä auttaa myös sinua kasvattamaan myyntiäsi ja saamaan lisää asiakkaita ennakoitavasti – tai et maksa tästä yhtään mitään.”

Ja se on voimassa KOKONAISEN VUODEN – päivien tai tuntien sijaan. Se on enemmän kuin tarpeeksi aikaa testata sitä läpikotaisin omaan tahtiisi ja vakuuttua tuloksista.

Hyvä takuu poistaa ostajalta pelon ja riskin.

Samalla se pakottaa sinut myymään tuotteita ja palveluita, jotka toimivat myös tosielämässä, eikä vain mainoksissa.

3. Todisteet

Paras tapa vakuuttaa ostajat EI ole puhua heidät pyörryksiin käyttämällä “uusinta vaikuttamisen supersalaista ninjatekniikkaa” tai muuta hömppää.

On paljon helpompaa antaa todisteiden, kuten tyytyväisten asiakkaiden ja referenssien, puhua puolestasi.

Siksi esimerkiksi listaan täällä www.verkkosivutkuntoon.com monien asiakkaideni menestystarinoita, joita olen auttanut kasvamaan.

He myyvät paremmin tuotteitani ja palveluitani kuin mikään mitä minä sanon…

Ja sama pätee myös sinun asiakkaisiisi. Nosta heidät esiin ja astu itse taakse. He ovat äärettömästi uskottavampia kuin mitään mitä sinä sanot itsestäsi.

Nämä saattavat olla sinulle osin jo tuttuja asioita, kuten pitääkin.

Mutta oletko varmasti ottanut niistä täyden hyödyn irti verkkosivuillasi tai verkkokaupassasi?

Jos kaipaat lisää ravistelua ja kestät kuulla totuuden nettisivuistasi, kokeile uutta Verkkosivut tuloskuntoon tunnissa -systeemiäni.

En ole vielä kertaakaan tavannut sivustoa, jonka tuloksia EN olisi pystynyt parantamaan sillä.

Systeemini paljastaa sinulle muun muassa, missä ovat pahimmat rahareiät SINUN sivuillasi ja kuinka korjaat ne nopeasti.

Se sisältää 21 yleisintä mokaa, jotka toistuvat sivustoilla ja verkkokaupoissa alasta riippumatta.

(Useimmat korjaukset ovat erittäin yksinkertaisia ja helppoja kuten nuo kolme jotka listasin ylempänä)

Ja se on vasta alkua…

Mutta sinulla pitää olla avoin mieli ja oikea asenne.

Olen saanut tarpeeksi tyhjän puhujista, haaveilijoista ja ajan tuhlaajista.

En hyväksy sellaisia asiakkaikseni.

Kaikki muut – tervetuloa.

Systeemini löytyy siis täältä:

www.verkkosivutkuntoon.com

Jos minä olen oikeassa, se tuo sinulle huomattavasti enemmän myyntiä netistä nopeasti.

Jos olen väärässä, pyydä vain rahat takaisin.

Niin tai näin … et voi hävitä missään tapauksessa.

Otan kaiken riskin puolestasi, koska tiedän, että tämä toimii myös sinulla, kuten muilla asiakkaillani.

Terveisin,

Timo