Tämä on ilmainen 20-osainen suoramainonnan koulutus: Näin suunnittelet mainontaa joka myy. Tässä osat 7 ja 8. Vinkit perustuvat John Caplesin kirjaan Tested Advertising Methods.
7. Myyntiteksti vs. tyyliteksti
Mainoksissa käytetään kahdenlaisia copytekstejä:
1. tyylicopy
2. myynticopy
Tyyliteksti perustuu oletukseen että asiakkaat vietellään kukkaiskielellä ja runsailla adjektiiveilla. Tässä esimerkki saippuamainoksen tyylicopytekstistä:
Kokeile tätä saippuaa vain 7 päivää ja sinut vakuutetaan. Sinä nautit sen mutamaisesta pehmeydestä, sen yrttimäisestä syvästä tuoksusta vaahdossa. Kuinka kauniilta ihosi tuntuukaan – niin raikas ja puhdas! Anna peilisi näyttää sinulle, vähän kirkkaammin joka päivä, luonnollinen charmi josta miehet rakastavat uneksia.
Nyt lue myynticopy toisesta saippuamainoksesta:
Tämä saippua on tehty oliivi- ja palmuöljystä – ei mitään muita rasvoja. Ei teollista värjäystä. Ei vahvoja tuoksuja peittääkseen muut hajut. Se on puhdasta saippuaa – kosteuttavalla vaahdolla, joka on yhtä puhdasta ja täyteläistä kuin yhdistelmät, jotka se sisältää. Niin puhdasta, itseasiassa, että yli 20 000 kauneusexperttiä ympäri maailman suosittelee sitä.
Huomaa kuinka tyylicopy sisältää pääosin väitteitä joita ei todisteta, kun taas myynticopy tukee väitteet todisteilla. Ensimmäinen esimerkki saippuan copysta sanoo: “nautit sen mutamaisesta pehmeydestä”. Toinen sanoo: “tehty oliivi- ja palmuöljystä – ei mitään muita rasvoja.”
Jos epäilet kumpaa käyttää tyylicopya vai myynticopya, muista, että mainostaja joka pystyy mittaamaan mainontansa vaikutukset myyntiin, käyttää myynticopya.
8. Herätä uteliaisuus
Uteliaisuus on voimakas myynnin työkalu, kun copywriter käyttää sitä oikein. Toisaalta, copywriter, joka tyydyttää lukijan mielenkiinnon herättämisen sijasta, menettää asiakkaita.
Tässä esimerkkejä uteliaisuuden hyvästä käytöstä. Nämä ovat mysteeri- ja seikkailukirjoista. Huomaa kuinka lauseet ovat riittävän pitkiä herättääkseen uteliaisuuden, mutta ne pidättyvät tyydyttämästä uteliaisuuttasi kokonaan, olemalla paljastamatta koko tarinan päätöstä.
Yksityiskohtainen tarina suuren luokan mafian toimista ja pikku-kaupungin likapyykistä… joka päättyy nerokkaaseen loppuratkaisuun vuosittaisessa jääfestivaalissa.
Kuinka se voi tapahtua vuonna 1995… miljonäärin jahti kannibaalin saaren vankina.
Tässä jotain uteliaisuutta herättäviä kappaleita menestyneestä mainoksesta kirjalle, joka kertoo kuinka luot magneettisen persoonan:
Tämä yksi kirja pitää oudon voiman lukijoistaan näyttämällä kuinka he voivat saada magneettisen persoonan lähes välittömästi.
Outo kirja! Kirja joka heittää taian jokaisen henkilön päälle joka kääntää sen sivuja.
Tämä kirja jätettiin lojumaan hotelliin pöydälle muutamaksi viikoksi. Melkein 400 ihmistä näki kirjan, luki muutaman sivun, ja sitten tilasi oman kappaleen.
Yhdessä tapauksessa psykiatri jätti kirjan odotushuoneeseensa. Yli 200 hänen potilasta näki kirjan – luki osan – ja tilasivat omat kirjat.
Miksi miehet ja naiset ovat niin perusteellisen vaikuttuneita tästä kirjasta – ja niin innostuneita saamaan oman kappaleen? Vastaus on yksinkertainen. Tämä kirja paljastaa ensimmäistä kertaa kuinka kuka vain mies tai nainen – nuori tai vanha – voi saada magneettisen persoonan. Se kertoo kuinka saada henkilökohtainen charmi joka tuo ystäviä – ja itsevarmuuden joka tuo menestystä.
Huomaa, että äskeisissä kappaleissa ei ole selitetty menetelmää jolla lukija saa magneettisen persoonan. Sinun pitää ostaa kirja selvittääksesi se.
Uteliaisuutta voi käyttää myös ilmaisiin esitteisiin, oppaisiin ja vihkoihin, joita ihmiset tilaavat. Tässä esimerkki:
Ota tämä ilmainen kirja
24-sivuinen ilmainen kirjanen kertoo sinulle kuinka voit tulla taloudellisesti itsenäiseksi – kuinka voit luoda tulot joiden varaan jäädä eläkkeelle – kuinka lopettaa rahahuolet – ja kuinka teet nämä asiat riippumatta tuloistasi nyt.
Tämä suunnitelma… on selitetty tässä ilmaisessa kirjassa. Et sitoudu. Ota ilmainen kappaleesi nyt.
Huomaa kuinka talouden suunnitelmaa ei paljasteta. Lukijalle vain kerrotaan että sellainen suunnitelma on ja, että se kerrotaan ilmaisessa kirjassa, joka hän saa, kun antaa yhteystietonsa. Jos mainos kertoisi kuinka suunnitelman, lukija voi sanoa: “Jaa, siinäkö kaikki. Minä tiedän tuon.” Mainos joka paljastaa salat etukäteen on kuin taikuri joka näyttää temppunsa salat ennen hän tekee ne.
›› Lue loput osat 9 – 20 täältä.
Terveisin,
Timo
P.S. Uusi kurssini Älykäs markkinoija: 13 yksinkertaista tapaa kasvattaa myyntiäsi on ilmestynyt. Sillä on ehdoton 60 päivän 100 % rahat takaisin takuu: ”Saat lisää myyntiä ja voittoa – tai ET maksa mitään.” Tsekkaa ennen kuin hinta nousee.