39 kirjaa joita suosittelen

kirjojaSaan paljon kysymyksiä kirjoista.

Tosin, jos olet kuten minä, sinulla on jo läjä lukemattomia kirjoja odottamassa sitä “oikeaa hetkeä.”

Mutta et silti malta olla hankkimatta lisää.

No, nyt se läjä saattaa kasvaa taas, joten etene omalla vastuullasi…

Markkinointi, mainonta ja myynti

Scientific Advertising – Claude C. Hopkins
Paras mainonnasta tehty kirja ikinä. Ja lyhyt.

Ogilvy on Advertising – David Ogilvy
Toiseksi paras kirja mainonnasta. Ogilvy olisi samaa mieltä.

Commonsense Direct & Digital Marketing – Drayton Bird
Et tiedä markkinoinnista ja mainonnasta paljoa ennen kuin olet lukenut tämän. David Ogilvy sanoi että se on “painonsa arvoinen kullassa. Lue se ja lue uudelleen se. Se sisältää koko elämän tiedot.”

How to do better creative work – Steve Harrison
Maailman palkituin luova johtaja paljastaa salaisuutensa.

How to write sales letters that sell – Drayton Bird
“Ylivoimaisin opas suoramainonnan suunnitteluun,” sanoi Victor Ross, entinen Reader’s Digest Europen (Valitut Palat) hallituksen puheenjohtaja.

How to write a good advertisement – Victor O. Schwab
Perusteellinen kirja mainonnan suunnitteluun. Periaatteet ei muutu.

Tested advertising methods – John Caples
Kuuluisan copywriterin pitkän uran opit yksissä kansissa. Häntä palvoo elävät ja kuolleet mainonnan tekijät.

The Book of Gossage – Howard Luck Gossage & kumppanit
Mies joka teki interaktiivista mainontaa 50 vuotta ennen kuin se oli muotia.

Changing the world is the only fit work for a grown man – Steve Harrison
Maailman palkituin luova johtaja teki Howard Gossagesta erinomaisen elämänkerran.

The New MaxiMarketing – Stan Rapp
Älykästä massamarkkinointia kohdistetusti, mitatusti ja tuloksekkaasti. Ensimmäisiä kirjoja jotka yritti yhdistää brändin rakentamisen ja suoramarkkinoinnin.

22 immutable laws of marketing (tai mikä tahansa Jack Troutin & Al Riesin kirja asemoinnista [positioning]) Yksinkertaista, mutta tärkeää asiaa asemoinnista.

How to advertise – Ken Roman
Ogilvy & Matherin vanhan pääjohtajan kirja siitä kuinka yksinkertaista mainonta oikeasti on. Jokaisen mainostajan pitäisi lukea tämä ennen kuin he muuttavat kampanjoitaan.

Writing that works – Ken Roman & Joel Raphaelson
Erinomainen kirja kirjoittamisesta. Suosittelen ikään ja alaan katsomatta, jos haluat saada sanoillasi toimintaa.

The King of Madison Avenue – Ken Roman
Ken Romanin tekemä elämänkerta entisestä pomostaan David Ogilvysta.

The end of advertising as we know it – Sergio Zyman
Coca-Colan entisen markkinointijohtajan tylytystä mainonnan surkeasta tasosta ja miten saada parempia tuloksia.

A Technique for producing ideas – James Webb Young
Lue tämä. Se kertoo kuinka keksiä parempia ideoita. Lyhin ostamani kirja.

The brand mindset – Duane E. Knapp
Helposti ymmärrettävä kirja brändin rakentamisesta.

Million Dollar Mailings – Denny Hatch
Suurteos joka sisältää maailman todistetusti tuottavimpia mainoksia. Mukana niiden tekijöiden kommentit. Sisältää erään suomalaisen suunnittelijan myös.

How I raised myself from failure to success in selling
Dale Carnegien kollegan kirja myynnistä. Mielestäni paras opus siitä. Lainasin kerran tämän eräälle puolitutulle – sen jälkeen en nähnyt häntä tai kirjaa, joten kai kirja on oikeasti hyvä. Myöhemmin ostin uuden, mutta se roisto vei minun alleviivatun kappaleen. Jos syyllinen lukee tätä: en ole unohtanut!

Internetin perusteet

Free – Chris Anderson
Älykäs kirja internetin muutoksista ja mahdollisuuksista. Nuori klassikko.

Being Digital – Nicholas Negroponte
MIT Media Labin perustajan kirja internetin voimasta ja vaikutuksesta. Helppolukuinen nörtin tekemä tärkeä kirja.

The Ultimate Guide to Google AdWords
Hyvä, selkeä ja yksinkertainen kirja hakukonemainonnasta. Tämän luettuasi voit tehdä sitä tuottavasti itse.

Johtaminen ja ihmiset

Wooden on leadership
Paras lukemani kirja muiden ja itsensä johtamisesta.

How to win friends & influence people – Dale Carnegie
Paras kirja ihmisiin vaikuttamisesta. Klassikko. Yli 15 miljoonaa myyty.

Who moved my cheese? – Spencer Johnson
Kirja muutoksesta. Ja miten kohdata se kärsimättä.

Eat that frog! – Brian Tracy
Minusta paras teos ajanhallinnasta.

Raha

Poor Charlie’s Almanack – Charlie Munger
Ehkä paras lukemani kirja. Tekijä on Warren Buffettin pitkäaikainen partneri ja toinen voima maailman menestyineimmän sijoitusyhtiön takana.

The millionaire next door – Thomas J. Stanley
Yllättäviä tilastoja millaisia rikkaat ihmiset oikeasti on.

How to get rich – Felix Dennis
“Moderni Machiavelli,” on ehkä paras kuvaus tälle. Kertoo koristelematta mistä yrittämisessä on kyse.

Historia ja yhteiskunta

The wealth and poverty of nations – David S. Landes
Selittää miksi toiset maat on rikkaita ja toiset ei.

Guns, germs and steel – Jared Diamond
Maailmanhistoriaa menneestä nykypäivään. Pulitzer-palkittu kirja ihmisten välisistä eroista, kohtaloista ja miksi se ei riipu rodusta.

How the Scots invented the modern world – Arthur Herman
Yllättävä kirja Suomen kokoisesta kansasta, joka on vaikuttanut lähes jokaiseen merkittävään asiaan länsimaissa kuten koulutukseen, kauppaan ja lääketieteeseen. Hämmästyttävä.

The Element – Sir Kenneth Robinson
Kertoo miten koulut ei saa ihmisiä oikeille aloille – ja kuinka muuttaa se.

Viihde

The complete stories of Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle
Maailman kuuluisimman salapoliisin tarinat.

Papillon – Henri Carriere
Uskomaton tositarina miehestä joka pakeni varmaa kuolemaa.

The Dirt – Neil Strauss
Kasarirokkarien sekoilua täynnä oleva elämänkerta. Lajin klassikko.

Häijyjen ajatusten sanakirja – Jarkko Laine
Sisältää epäsovinnaisia lainauksia kuten, “Se oli niitä huusholleja joissa oli 10 raamattua muttei yhtään pullonavaajaa.” -Mark Twain

Aku Ankan Juhlasarjat 1 – 10
Legendaarisen Akun Ankan piirtäjän, Carl Barksin parhaat tarinat kovissa kansissa. Vuosia sitten minä pöljä myin oman kokoelmani rahapulassa.

Toivottavasti löysit jotain mielenkiintoista. Ehkä huomasit että tässä on enemmän kuin 39 kirjaa – mutta miksi pilata hyvä tarina totuudella?

Terveisin,

Timo

P.S. En usko, että pitäisit minua kovin hyvänä copywriterina, jos en tuikkaisi tänne lopuksi omaa kurssiani…

Siispä Älykäs markkinoija: 13 yksinkertaista tapaa kasvattaa myyntiäsi on täällä. Käyhän nuuhkimassa.


3 epätavallista neuvoa kuinka etenet urallasi

Ennen kuin kerron ne, aluksi lyhyt aiheeseen liittyvä tarina.

Eräs neito, jota tapailin noin vuosi sitten, sanoi minulle kerran: ”Olit ennen normaali. Nykyään olet vähän outo.”

Johon vastasin: ”Kyllä ja olen nähnyt paljon vaivaa sen eteen.”

No miten tämä liittyy sinun uraasi?

Oletpa töissä itselläsi tai toisella, tuhoisinta voi olla matkia muita. Yleensä ihmiset tekevät lähes kaikkensa sopiakseen laumaan.

Mutta jos haluat tulla palkatuksi – tai saada jotain myydyksi – sinun pitää EROTTUA.

Koska kaikki muut ovat jo varattuja, voit olla vain oma erikoinen itsesi, kuten joku tiesi.

Ainakin se on toiminut minulle.

Tässä lupaamaani kolme neuvoa kuinka edetä uralla. Ensimmäinen on Steve Jobsin, toinen Drayton Bird ja kolmas David Ogilvyn.

1. Steve Jobs sanoi puheessaan Stanfordin vastavalmistuneille:

”Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life. Don’t be trapped by dogma – which is living with the results of other people’s thinking. Don’t let the noise of other’s opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”

2. Partnerini ja mentorini Drayton Bird kirjoitti minulle jokin aika sitten:

You come into this world with only one thing. Yourself. You leave this world with only one thing. Yourself. Why waste your life being like everyone else? You might as well never have existed.

”This above all, to thine own self be true” – Polonius’ advice to his son Laertes, Hamlet.

3. Suuri sankarini David Ogilvy muistutti:

”Develop your eccentricities while you are young. That way, when you get old, people won’t think you’re going gaga.”

Kirjoitin joku aika sitten 25-sivuisen työhakuoppaan nimeltä Näin saat haluamasi työn – sisäpiirin erikoisraportti. Siinä kerron kaiken mitä tiedän kuinka hyväpalkkaisia saada töitä, ja kuinka minä olen onnistunut siinä Suomessa ja ulkomailla ilman muodollista koulutusta – ja joskus jopa ilman kokemusta…

Saat sen ja paljon muuta ilmaiseksi kaupan päälle, kun liityt Jäppisen copykouluun täällä >>

Terveisin,

Timo


Vertailu: Aweber vs. MailChimp – kumpi sähköpostimarkkinointiohjelma on parempi?

*** PÄIVITYS: En enää suosittele Aweberia enkä MailChimpia. Niiden sijaan Active Campaign on minusta hintaansa nähden paras ja monipuolisin sähköpostimarkkinointiohjelmisto. Se muun muassa tukee ääkkösiä ja suomen kieltä. Automaatiot ovat huippuluokkaa. Mikä parasta, se sopii helposti yhteen monen eri verkkokaupan ja nettibisneksen ohjelmiston kanssa. Käytän tätä myös itse. Lue lisää täältä ja kokeile ilmaiseksi. ***

Jos tilaat internetissä muutamia uutiskirjeitä, olet todennäköisesti törmännyt näihin kahteen sähköpostimarkkinointiohjelmaan.

Minä aloitin vaatimattoman internet-markkinoijan urani Aweber-sähköpostimarkkinointiohjelmalla, mutta vaihdoin MailChimpiin, koska se tuki paremmin ääkkösiä – kunnes palasin takaisin Aweberiin. Miksi?

Halvat sähköpostimarkkinointiohjelmat vertailussa: Aweber vs. MailChimp

Halvat sähköpostimarkkinointiohjelmat vertailussa: Aweber vs. MailChimp

Tässä on vertailussa Aweber- ja MailChimp-sähköpostimarkkinointiohjelmien hyvät ja huonot puolet kokemusteni mukaan.

Toimin yrittäjänä kahdella alalla: myyn informaatiota kuluttajille ja asiantuntijapalveluita yrityksille. Molemmissa firmoissa sähköpostimarkkinointi on suuressa roolissa.

Ensiksi, kumpikaan tämän vertailun sähköpostimarkkinointiohjelma ei ole täydellinen.

Toiseksi, älä anna sähköpostimarkkinoinnin ”automaattisuuden” hämätä sinua. Jos haluat tuloksia, joudut tekemään töitä, olen pahoillani. Mutta sähköpostimarkkinoinnin tulokset voivat olla vaivasi arvoiset…

Kuinka aloittaa sähköpostimarkkinointi? Ja mitä se maksaa?

Molempia voi kokeilla. Kuukausihinta on molemmilla alle 20 euroa myöhemmin. Hinnat nousevat listasi koon mukaan. Mutta rahasta sähköpostimarkkinointi tuskin jää sinulla kiinni. No mistä sitten?

Molempien palveluiden maksullisissa versioissa voit lähettää listallesi niin paljon viestejä kuin haluat. Näin siis teoriassa – käytännössä jos pommitat listaasi epämääräisillä mainoksilla tai sellaisilla viesteillä, joita vastaanottajat eivät tiedä tai muista tilanneensa he merkitsevät ne spämmiksi herkästi. Ja se on tuhoisaa.

En ole lakimies, enkä tunne muuttuvia kansainvälisiä sähköposti- ja yksityisyydensuojalakeja tarkasti. Mutta tietääkseni monissa sähköpostimarkkinointiohjelmia tarjoavissa yrityksissä ohjeet perustuvat suosituksiin ja yhteisiin alan pelisääntöihin kuin lakeihin.

Jos tämä spam-merkintä toistuu monesti (Aweber ja MailChimp eivät paljasta tarkkaa määrää) saat kenkää palveluista, vaikka olisit maksava käyttäjä. Tässä esimerkki, joka toi minulle monoa MailChimpistä:

1. Firmallani oli netissä lomake, jossa tarjottiin ilmaiseksi pdf-opas vastineeksi sähköpostiosoitteesta. Oppaan tilaajlle lähti automaattisesti viestejä ja tarjouksia (autoresponder-toiminto*) esimerkiksi kolmen päivän välein.

*Kerron myöhemmin tässä vertailussa myös yksittäisten sähköpostien lähettämisestä.

2. Vastaanottajat eivät merkinneet jatkoviestejäni roskapostiksi, mutta heistä 5,48 % erosi listalta heti ensimmäisen viestin jälkeen, jonka autoresponder lähetti heille oppaan perään. (Molempien palveluiden jokaisessa lähettämässä viestissä on automaattisesti poistumislinkki – sitä ei voi poistaa, joten älä edes yritä.) Tämä eroamisten tahti oli MailChimpille liikaa.

3. Yhden automaattisen hyvin epäkohteliaan varoituksen jälkeen, jossa kerrottiin, että listani eroamisprosentti oli liian korkea, sen piti olla alle 1 %. Muutin menetelmääni, niin että poistumiset jäi noin 3 % tasolle. Silti pian tämän parannuksen jälkeen MailChimp lähetti minulle automaattisen ilmoituksen, jossa kerrotiin että tilini on suljettu, listani on jäissä lukkojen takana, ja että käyttäjätunnukseni ei enää toimi, koska olin rikkonut sääntöjä.

(Kun starttaat firmasi keittiön pöydältä ja ainoa varallisuutesi on sähköpostilistasi, joka nyt oli jossain päin Amerikkaa vankina, tuo ilmoitus ei juuri naurattanut.)

4. En ole varma, mutta MailChimpin tilastoja saattoi vääristää omat testini, jossa liityin listalleni ja erosin siltä neljällä eri sähköpostiosoitteella ja ohjelmalla, jotta varmistuin, että kaikki pelasi niin Hotmailissa, Luukku.comissa, Yahoossa kuin Gmailissa.

Vertailuna, Aweberissä voit lähettää itsellesi testisähköposteja, jotka ei rekisteröidy “virallisiksi” lähetyksiksi – eli tilastosi pysyvät puhtaana kun harjoittelet ja kokeilet eri toimintoja.

5. Lopulta sain listani pelastettua vetoamalla asiakaspalveluun. Sen jälkeen suuntasin Aweberiin, mistä olin aiemmin siirtynyt alle viikossa MailChimpiin.

MailChimp-sähköpostimarkkinointiohjelma ymmärtää ääkkösiä hyvin.

MailChimp-sähköpostimarkkinointiohjelma ymmärtää ääkkösiä hyvin.

Mutta MailChimp EI ollut pelkkää kauhua – ainakaan ohjelmoijani mielestä

Minun suurin saavutukseni tietokoneella on löytää sen virtakatkaisin ja painaa sitä. Siksi olen onnekas että apunani on taitava ohjelmoija, joka saa suunnittelmani verkkosivut eloon ja ostoskorit kasaan. Arvostan hänen neuvojaan IT-asioissa. Ja hän kertoi pitävänsä MailChimpia teknisesti parempana kuin Aweberiä. Miksi?

MailChimpin listalle voi lisätä käyttäjiä automaattisesti esimerkiksi, kun asiakas antaa sähköpostimarkkinointiluvan verkkokaupan kassalla – ilman että lähetät hänelle erillisen vahvistusviestin liittymisestä listallesi (double opt-in).

Taustalla olevan ohjauspaneelin tekninen termi on kai API (googlaa) – ja se on kuulemma monipuolisempi MailChimpillä kuin Aweberillä.

Tosin, voi olla Mailchimpin erittäin tiukat säännöt kieltävät tämän “lennosta osoitteiden lisäämisen” mutta he eivät huomanneet että teimme sitä. En tiedä, enkä halua kokeilla onneani uudestaan sen uhalla että menettäisin listani.

Lyhyesti, suosittelen MailChimpia jos sinun tarkoituksesi on lähettää sähköpostilistallesi harvoin viestejä.

Ja jos haluat ehdottamasti personoida viestisi myös heille, joiden nimissä on ääkkösiä. Jos vaikka käytät aina persointia viestiesi alussa, esimerkiksi “Terve [etunimi]” niin MailChimp on parempi valinta Suomessa kuin Aweber, koska Aweber voi* sotkea ääkköset.

*Minulle on täysi mysteeri milloin se tapahtuu, koska niin ei välttämättä käy aina. Kuten sanoin alussa, nämä sähköpostimarkkinointiohjelmat eivät ole täydellisiä.

Toisaalta, jos olet valmis jättämään persoinnin pois niiltä, joiden etunimissä on ääkkösiä, niin kallistun Aweberiin. Suurimmassa osassa suomalaisten etunimiä ei ole ääkkösiä.

Lisäksi, jos tarkoituksesi on lähettää harvoin viestejä listallesi, on melkein sama lähetätkö niitä ollenkaan, koska viestiesi teho ja tuotto jää todennäköisesti alhaiseksi – ellei sinulla ole valmiiksi jättilistaa ihmisistä, jotka luottavat sinuun. Silloin et voi epäonnistua vaikka lähettäisit miten huonoja viestejä. Mutta silloin tuskin lukisit tätä vertailua…

Aweber on monen amerikkalaisen sähköpostimarkkinoijan suosikki.

Aweber on monen amerikkalaisen sähköpostimarkkinoijan suosikki.

Seuraavaksi vertailussa, mikä Aweberissä on hyvää ja huonoa?

MailChimp lähetti autoresponder-viestit heidän mukaansa “parhaaseen” vastaanottoaikaan, kai USA:n itärannikon aikaa noin klo 7:30 illalla. Silloin Suomessa on varhainen aamuyö. Sinun ei tarvitse olla Suomen CityDealin markkinointijohtaja ymmärtääksesi, että se ei ole hyvä juttu tuloksille…

Aweberin tekee autorespondereiden kanssa fiksummin. Se lähettää ne ymmärtääkseni vastaanottajan aikavyöhykkeen mukaan, niin että ne ovat perillä alkuillasta.

Mutta jotta homma olisi riittävän sekavaa, tämä ei päde Aweberissä yksittäisiin lähetyksiin, joiden lähestysajan voit päättää itse.

Esimerkiksi: jos sinulla on vaikka kesäale, haluat varmaan kertoa siitä kaikille asiakkaillesi yhtä aikaa, eikä autoresponder-sarjan viestissä numero 27 – joka saapuu perille ihmiselle sen mukaan milloin hän on liittynyt listallesi.

Autoresponderin ja yksittäisen lähetyksen erot

1. Autoresponder lähettää viestisarjasi automaattisesti tilaajillesi, esimerkiksi 10 vinkkiä laihduttamiseen, niin että asiakas saa yhden vinkin kolmen päivän välein. Jos Tauno liittyy marraskuussa, ja Sirpa joulukuussa, he molemmat saavat samat autoresponderin lähettämät viestit eri aikaan.

(Jos olet hyvä copywriter tai sinulla on sellainen, riittää kun luot sähköpostit kerran ja jätät autoresponderin tekemään myyntiä puolestasi. Voit tutustua ilmaiseksi autoresponderiin, kun otat 51 markkinointi-ideaani tästä. Saat yhden idean parin päivän välein.)

2. Yksittäisen sähköpostin lähettäminen Aweberissä ja MailChimpissä: aivan kuin lähettäisit tavallisen emailin omasta sähköpostistasi. Luot yksinkertaisesti viestin, joka lähtee heti tai haluamasi aikaan listallesi tai vain osalle siitä.

Molemmissa palveluissa, Aweberissä ja MailChimpissä voit segmentoida listaasi, esimerkiksi kiinnostusten tai ostohistorian mukaan. Mutta nämä vaativat hieman enemmän säätöä.

Aweberissä lähetysaika valitaan USA:n itärannikon ajan mukaan. Mailchimpin yksittäisten lähetysten ajastamisesta en ole ihan varma, koska suhteemme oli lyhyempi ja huomattavasti myrkyisempi. Muistaakseni se toimi Suomen ajassa.

Kun haluat luoda uuden sähköpostiviestin, MailChimp lähtee siitä oletuksesta että tahdot siitä mahdollisimman kauniin ja koristellun. Aweberillä tavallisen näköisten viestien luominen on minusta aavistuksen helpompaa.

*** PÄIVITYS: En enää suosittele Aweberia enkä MailChimpia. Niiden sijaan Active Campaign on minusta hintaansa nähden paras ja monipuolisin sähköpostimarkkinointiohjelmisto. Se muun muassa tukee ääkkösiä ja suomen kieltä. Automaatiot ovat huippuluokkaa. Mikä parasta, se sopii helposti yhteen monen eri verkkokaupan ja nettibisneksen ohjelmiston kanssa. Käytän tätä myös itse. Lue lisää täältä ja kokeile ilmaiseksi. ***

Värikkäitä pohjia löytyy runsaasti molemmilta, Aweberiltä ja MailChimpiltä, mutta 9/10:stä mainostoimistoihmisestä valitsee MailChimpin söpöt simpanssit, hieman teknisen näköisen Aweberin sijaan. Nyt kerron miksi se voi tulla kalliiksi.

Sähköpostimarkkinointi ja testaaminen; öööh… siis mikä?

Viestisi kauniissa ilmeessä ei ole mitään pahaa, ennen kuin alat perehtyä sähköpostimarkkinointiin ja testaat, mikä ulkoasu tuo paremmat tulokset: esimerkiksi pelkkä musta teksti valkoisella taustalla, vai koristelu kaupallisen näköinen HTML-viesti?

Minä olen huomannut, että pelkkä teksti toimii usein noin 50 % paremmin. Ja en ole ainut. Silti en väitä, että vaatimaton ulkoasu on taatusti parempi – mutta väitän että sinun pitää testata mainontasi.

Suoramainonnan asiantuntija Dick Benson neuvoi että: “Suoramarkkinoinnissa on vain kaksi sääntöä: 1) testaa kaikki. 2) kertaa sääntö numero yksi.”

Minusta Aweberissä testaus on tehty helpommaksi kuin MailChimpissa. Ja testaaminen voi olla ero voiton ja tappion välillä mainonnassa, joten se kannattaa ottaa vakavasti. Ei ole tavatonta, että toinen versio on tuplasti parempi kuin toinen.

Vaikka kummassakin ohjelmassa on puutteensa suomalaisille käyttäjille, se ei tarkoita, että sinun ei kannata tehdä mitään. Alla varoittava esimerkki, miten ihmiset yrityksissä yleensä toimivat.

EPSON scanner image

Hyvää on, että molemmilla firmoilla on paljon asiakkaita, ja molempia suosittuja sähköpostimarkkinointiohjelmia kehitään jatkuvasti.

Mutta sähköpostimarkkinointiohjelma on vain työkalu. Ja huono työmies syyttää aina työkalujaan.

5 yleistä virhettä, jotka voit tehdä suunnitellessasi sähköpostimarkkinoinnin aloittamista:

1. Pyytää komealla tittelillä ratsastavalta IT-konsultilta – joka ei tajua markkinoinnista mitään – turha, jargonia pursuava, tyyris raportti markkinoinnin CRM-järjestelmistä. Sitten pitää siitä kuusi kuukautta palavereja, kunnes löydät jotain uutta, kiinnostavampaa ja unohdat koko sähköpostimarkkinoinnin.

2. Ostaa IT-konsultin suosittelemaan, kömpelöön masiinaan, pirun kallis lisenssi – ilman ymmärrystä mihin tuota petoa käytetään ja mitä yrität oikeasti saavuttaa.

3. Käyttää eniten aikaa ja rahaa viestien ulkoasun suunnitteluun, niin että lopputulos on kaunis, mutta ontto. Jos kukaan ei kiinnostu otsikostasi ja avaa sähköpostiasi, on aivan sama vaikka lähettäisit asiakkaillesi alastonkuviasi, koska niitä ei näe kukaan.

4. Jättää koko touhu IT-osastosi harteille, koska ”sähköpostimarkkinointi” kuulostaa sinusta liian tekniseltä. Oletko koskaan tavannut insinööriä, joka osaa myydä?

5. Kuvitella, että sähköpostimarkkinoinnilla on jokin muu tehtävä kuin hankkia ja pitää asiakkaita.

Mitä tehdä jos sinulla on vanha sähköpostilista, jonka haluat lisätä Aweberiin tai MailChimpiin?

Molemmilla yrityksillä on käytäntö, että listasi nimien pitää olla vahvistettuja tuplasti*.

*Double opt-in: ihminen on antanut sinulle sähköpostiosoitteensa ja klikannut esimerkiksi uutiskirjeen tilausvahvistuksessa olevaa vahvistuslinkkiä.

LISÄYS: Aweber EI enää edellytä tuplavahvistusta. Siksi kallistun heihin, koska voit kasvattaa listaasi nopeammin.

Voit yrittää välttää vanhan listasi tuplavahvistuksen, kun otat yhteyttä suoraan heidän asiakaspalveluun ja kysyt miten menetellä. He eivät ole virastoja vaan yrityksiä, vaikka säännöt tuntuisivat tiukoilta.

Vertailun yhteenveto:

Jos olet tosissasi markkinoinnista, suosittelen Aweberiä vaikka se ei ole täydellinen. Mutta mikä on?

Aloita Aweberin maksuton 30 päivän kokeilusi tästä.

Voit perua milloin vain 30 päivän aikana ilman selityksiä.

Se on minun affiliate-linkki eli saan heiltä pienen palkkion, jos päädyt Aweberiin kuten minä.

Mutta kirjoitin tämän vertailun ennen heidän kumppanuusohjelmaan liittymistä, joten vertailu on niin puolueeton kuin mahdollista. Ja kuten näet olen testannut molempia tarkasti.

*** PÄIVITYS: En enää suosittele Aweberia enkä MailChimpia. Niiden sijaan Active Campaign on minusta hintaansa nähden paras ja monipuolisin sähköpostimarkkinointiohjelmisto. Se muun muassa tukee ääkkösiä ja suomen kieltä. Automaatiot ovat huippuluokkaa. Mikä parasta, se sopii helposti yhteen monen eri verkkokaupan ja nettibisneksen ohjelmiston kanssa. Käytän tätä myös itse. Lue lisää täältä ja kokeile ilmaiseksi. ***

Terveisin,

Timo


Julkkikset mainoksissa: hyvä vai huono idea?

Kannattaako sinun palkata julkkis mainoskampanjaasi? Yleensä ei.

Siihen on kaksi yksinkertaista syytä:

1. Koska ihmiset tietävät, että hänelle on maksettu. Hän ei ole uskottava. Etenkään jos hän ei liity siihen, mitä myydään.

Vai kuka uskoi, että esimerkiksi Tiger Woods ajoi päivääkään mainostamallaan harmaalla Buick-sedanilla? Tai että Teemu Selänne poikkeaa pubeissa maidolla?

2. Vaarana on, että ihmiset muistavat julkkiksen, muttei sitä, mitä mainostetaan. Kun esimerkiksi näet samalla mainoskatkolla Samuli Edelmannin kehumassa Saarioista ja Elisaa, voittaja on vain Samuli Edelmann.

Tämä tuli mieleeni, kun Lincoln palkkasi Matthew McConaugheyn uuteen kampanjaansa juuri.

En tiedä montako autoa lisää alla oleva spotti myy, jos yhtään, mutta siinä onnistui ainakin yksi asia. Nimittäin kiertämään lähtenyt repliikki, jossa hän kertoo ajaneensa Lincolnia jo kauan ennen kuin hänelle maksettiin siitä.

Taon jatkuvasti kuinka paras mainonta on hätkähdyttävän rehellistä. Siinä Lincoln onnistui hetkellisesti, vaikka eivät voineetkaan vastustaa kiusausta tunkea mukaan kasaa kuluneita kliseitä, jotka taas eivät toimi.

Tässä esimerkkinä Lincolnin tv-mainos:

Ensimmäisenä sitä parodioimaan ehti South Park…

Tässä heti perään Jim Carrey ja Saturday Night Live (SNL):


Jostain syystä juuri automainonta on epätavallisen kamalaa. Sinun ei tarvitse avata kuin sanomalehti viikonloppuna niin tiedät mistä puhun.

Poikkeus on Dodgen Durango -kampanja, jossa oli mukana Will Ferrellin Ron Burgundy -hahmo. Kun Uutisankkuri 2 -leffa ilmestyi Jenkeissä, hän esiintyi samalla Dodgen mainoksissa. Ne kasvattivat heidän autojensa vuosimyyntiä 50 % Advertising Agen mukaan.

Tässä esimerkiksi yksi Dodgen Ron Burgundy tv-spotti:

>>>> Haluatko tietää lisää millainen mainonta todella toimii? Lue seuraavaksi juttuni 10 testattua tapaa kasvattaa mainontasi myyntivoimaa niin kerron…

Terveisin,

Timo


13 yleistä virhettä myyntipuheessa ja kuinka vältät ne

Mitkä ovat 13 yleistä virhettä myyntipuheessa ja kuinka vältät ne?

1. Älä aloita itsestäsi vaan asiakkaastasi.

2. Laske montako kertaa mainitset sanat sinä ja minä. Sinä, sinun, sinulle, sinua tulisi voittaa minä suhteella 3:1.

3. Vältä jargonia.

4. Vältä pitkää sanaa jos siitä on lyhyempi yksinkertaisempi.

5. Älä jaarittele. (Useimmat kirjoittajat lämmittelevät alussa ja siirtyvät asiaan vasta keskivaiheessa.)

6. Vältä kuluneita fraaseja. Suosi värikkäämpää kieltä jos haluat jäädä asiakkaan mieleen. Se on helppo tapa erottua väsyneistä myyntipuheista, jotka on luonut henkilö, jota aihe ei kiinnostanut.

7. Puhu minulta sinulle, vältä epämääräistä Me-muotoa.

8. Muista että asiakas on ihminen, ei looginen laskukone. Tunteet voittaa järjen, miksi muuten olisi sotia?

9. Älä pyydä tilausta vain kerran lopuksi. Hyvä myyjä kokeilee kaupan klousausta jo alussa. Toista kehotus vähintään kolmesti. (Gallupin tutkimuksessa tehokkaimmat mainokset tekivät näin.)

10. Älä käytä aina samaa äänensävyä. Puhuisitko rahastosijoituksesta ja uuden mekon ostamisesta samalla tavalla?

11. Älä unohda perustella tarjoustasi. ”Olemme uusi firma, siksi tutustumistarjous.” ”Kiitämme parhaita asiakkaitamme liian harvoin, siksi saat pienen lahjan kun tilaat.” Uskottavampi = paremmat tulokset.

12. Vältä huumoria ja nokkeluutta. Se on vaikeaa – ja siinä on helppo mokata.

13. Älä yritä peitellä totuutta. Se on voimakkain elementti viestinnässä. Jos olet pieni, myönnä se. Ja hyödynnä sitä. Esimerkiksi:

”Seison omalla nimelläni ja kasvoillani tuotteidemme takana ja annan sinulle henkilökohtaisen takuun toimitusjohtajana ja yrittäjänä, että olet 100 % tyytyväinen – tai saat rahat takaisin ilman kysymyksiä.”

(Jos sinulla tuote joka toimii, älä pelkää antaa takuuta, peruutuksia tulee kokemusteni mukaan 3 – 20 %. Mutta muista testata!)

Tuossa oli muutamia juttuja, jotka tulivat mieleeni, kuinka suunnitella hyvä myyntipuhe. Toivottavasti tästä tarkistuslistasta on apua sinulle.

Lisää toimivia vinkkejä myyntipuheesi suunnitteluun saat kun LATAAT TÄSTÄ ILMAISEKSI 35 testattua taikasanaa jotka saavat ihmiset oikeasti ostamaan.

Ja vaikka olen tietty puolueellinen, sinun kannattaa myös liittyä uuteen Jäppisen copykouluun.

Opetan siellä sinut kirjoittamaan muun muassa parempia myyntipuheita ja suunnittelemaan tehokkaampia tarjouksia, jotta oikeasti myyt enemmän…

Terveisin,

Timo


Suuri internetmainonnan huijaus ja kuinka ostat mediatilaa halvemmalla älykkäästi

CNET paljasti häkellyttävän ruman totuuden: ”54 % bannereista internetissä EI näy ihmisille koskaan.”

Jos ostat vain klikkejä – eli kävijöitä – tämä ei ole niin paha uutinen.

Mutta ota huomioon, että mediamyyjien suosikki on mainosnäyttöjen myynti.

Minusta he ovat rosvoja.

Kuinka vältät joutumasta heidän huijauksen* uhriksi?

Tunnen nämä juonet hyvin. Sillä olen myynyt tulospohjaista nettimainostilaa työkseni Suomen suurimmille mainostajille ja mediatoimistoille ennen kuin avasin oman toimiston.

Tässä 7 yksinkertaista tapaa ostaa mediaa halvemmalla ja mainostaa lähes olemattomalla riskillä

1. Älä osta mainosnäyttöjä. Harvoin mainostajan on edullisempaa ja fiksumpaa ostaa näyttöjä kuin klikkejä.

2. Älä mainosta ilman konversiomittausta.

3. Jos et myy suoraan, ohjaa ihmiset antamaan yhteystietonsa, jotta voit kommunikoida heille suoraan jatkossa. Mittaa tätä.

4. Muista: klikit vievät rahaa, konversiot tuovat sitä.

5. Testaa varovasti pienellä budjetilla. Älä usko mediamyyjien lupauksia. He vain tahtovat rahasi saadakseen provikkansa.

6. Neuvottele median hintaa alas. 40 – 60 % alennus on melko mahdollinen. Muista vanha totuus: ”Median hinnasto on vain toivelista.”

7. Tiedustele, miten tulospohjainen diili on mahdollinen? Jos media todella on niin hyvä kuin he väittävät, tämän pitäisi onnistua – ainakin kohtuullisen testin jälkeen.

(En soita vain suutani. Elän kuten saarnaan. Neuvon asiakkaitani mittaamaan työmme tulokset ensimmäisestä testistä lähtien. Ja kehotan heitä antamaan meille monoa heti, jos tuotto ei tyydytä. Kuluneen 12 kuukauden aikana onnistumisia 97,1 %.)

Mainostaminen EI ole uhkapeliä oikeissa käsissä.

Mutta jos vain vilkuttelet bannereita tai ostat isoja ilmoituksia mittaamatta taloudellista vaikutusta – haaskaat rahojasi kaksin käsin. Se on kuin menisit pussi päässä baaritappeluun.

Näin saat parempia tuloksia nettimainonnallasi

Jos haluat tietää lisää, miten teet internet-markkinointia joka OIKEASTI tuottaa rahaa – ja jonka tulokset näet sentilleen – tutustu uuteen Verkkosivut tuloskuntoon tunnissa -systeemiini tästä.

Näytän siinä kuinka yksinkertaista se oikeasti on. Tarvitset vain avoimen mielen.

Kurkkaa.

Terveisin,

Timo

* Kuulin juuri tarinan kuinka eräs muutama vuosi sitten perustettu suomalainen mainosverkko (jonka eräs kuuluisa mediatalo osti juuri) lahjoi mediatoimistojen suunnittelijoita matkalahjakorteilla, jos he ostivat asiakkailleen heiltä mediatilaa. Tätä kuulemma tapahtui järjestelmällisesti. Luuletko, että mediatoimistojen 23-vuotiaat punapipoiset ”digistrategit” kertoivat tästä pikkudiilistä mainostajille? Älä naurata.


Mitä on suoramarkkinointi

Mainosalan asiantuntijoilta ei onnistu yksinkertaisen määritelmän antaminen mainonnalle, kuten “Mainonnan tehtävä on myydä.” Sinua tuskin yllättää, että samoin käy suoramarkkinoijille tontillaan.

Kun termi suoramarkkinointi tulee vastaan useimmat ihmiset ajattelevat heti mediaa, kuten suoramainoskirjeitä tai puhelinmyyntiä. Toiset ajattelevat, että suoramarkkinointi on tapa myydä, kuten lehti-ilmoitukset tilauskupongilla. Jotkut sekoittavat sen jakelukanavaan, kuten postimyyntiin.

Miksi suoramarkkinoinnin määritelmällä on merkitystä?

Sinusta voi tuntua, että määritelmällä ei ole väliä. Vain harva suoramarkkinointia käyttävä vaivautuu miettimään mikä se todella on. Kuvittele kuluttavasi miljoonia euroja ilman selkeää käsitystä mihin ne menevät. Ikävä kyllä, tuo kuvaus ei ole mielikuvitusta…

Selkeän määritelmän puuttumisesta johtuu päätösten ja vastuun siirtely organisaatioissa. Onko kyseessä mainonta? Siinä tapauksessa mainosihmiset tekevät päätökset. Onko kyseessä promootio? Se kuuluu myynnille. Vahvistaa asiakassuhteita? Asiakaspalvelu hoitaa niitä. Joku saattaa kirjoittaa uudesta kampanjastamme lehteen? PR vastaa siitä.

Päätäsi sekoittaa myös se, että monet suoramarkkinoijat ovat päättäneet, että suoramarkkinointia ei tule kutsua suoramarkkinoinniksi. Tästä on seurannut uusien nimien keksiminen, kuten “asiakkuusmarkkinointi”, “asiakassuhdemarkkinointi”, “one-to-one markkinointi”, “tietokantamarkkinointi”, “ ja muodikas “CRM”. Yleisin termi on kuitenkin suoramarkkinointi. Ja sitä aion käyttää.

Suoramarkkinoinnin määritelmä:

“Suoramarkkinointi on mitä tahansa markkinointiviestintää minkä tahansa median kautta, joka tavoittaa ihmiset suoraan, tai jonka kautta ihmiset vastaavat suoraan.”

Drayton Bird, Commonsense Direct Marketing, 1982

Jos sinä ja minä voimme sopia, että suoramarkkinointia tulee kutsua “suoramarkkinoinniksi”, huomaat löytäväsi käyttöohjeet tehokkaisiin aseisiin – nykyisiin ja tuleviin.

Tyypillisiä esimerkkejä suoramarkkinoinnista:

  • TV-mainos joka pyytää ihmisiä vastaamaan
  • Radiomainos joka pyytää vastausta
  • Suoramainoskirje (myyntikirje, markkinointikirje) postitse
  • Email
  • Verkkosivut
  • Lehti-ilmoitus joka pyytää vastaamaan
  • Puhelin soitto tai tekstiviesti
  • Flyer-lehtinen joka pyytää ihmisiä vastamaan

Mitä internet-markkinointi on? Kiihdytettyä suoramarkkinointia. Siksi suoramarkkinointi on nyt tärkeämpää ja ajankohtaisempaa kuin ikinä.

Tärkeimpiä suoramarkkinoinnin ominaisuuksia on kyky testata ja tietää mikä toimii.

Lisää tietoa suoramarkkinoinnista

LATAA TÄÄLTÄ 51 testattua ideaa ilmaiseksi kuinka saat suoramarkkinoinnilla parempia tuloksia, kuten lisää asiakkaita, myyntiä ja voittoa. Ne eivät maksa mitään, etkä sitoudu mihinkään.


10 kirjaa jokaisen markkinointijohtajan tulisi lukea

Mitkä 10 kirjaa jokaisen markkinointijohtajan tulisi lukea? Tässä listani. Ja suosittelen näitä klassikkoja myös muille alan ihmisille:

How to Win Friends & Influence People – Dale Carnegie
Yli 15 miljoonaa kirjaa myyty. Pitääkö sanoa muuta? Tämän vuonna 1937 julkaistun klassikon pitäisi olla pakollinen osa peruskoulua kaikkialla maailmassa. Kaikki mitä sinun pitää tietää ihmisiin vaikuttamisesta ja kommunikoinnista.

Ogilvy on Advertising – David Ogilvy
Viihdyttävin ja selkein kirja mitä mainonnasta on tehty koskaan. Kenenkään ei tulisi olla tekemisessä mainonnan kanssa ennen kuin he ovat lukeneet tämän kirjan.

Commonsense Direct & Digital Marketing – Drayton Bird
“Drayton Bird knows more about direct marketing than anyone else in the world.” -David Ogilvy. Kansainvälinen bestseller jo yli 28 vuotta. Tämä kirja on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan ennen. Markkinointi muuttuu tarkemmaksi, kohdennetummaksi ja mitattavammaksi joka päivä. Lue 50 vuoden uran tehneen veteraanin salaisuudet kuinka saat ihmiset ostamaan.

Scientific Advertising – Claude C. Hopkins
Muistutus, että mainonnan tehtävä on myydä. Ja muistutus, että mainontaa ei keksitty samana päivänä kun internet syntyi. Paras osa: kirjassa esitellään lähes 100 vuotta sitten tapahtuneita yleisiä virheitä mainonnassa – huomaat, että samat toistuvat edelleen.

The New Maximarketing – Stan Rapp & Tom Collins
Miten henkilökohtainen mainonta toimii, vaikuttaa ja rakentaa brändiä – samalla lisäten myyntiä.

How to Advertise – Kenneth Roman, Jane Maas & Martin Nisenholtz
Opas joka kertoo mainostajalle kuinka mainostaa. Miten mainonta toimii. Strategian suunnittelu ja toteutus. Miten mediat vaikuttavat. Miten monikanavaista markkinointia tehdään tehokkaasti ja paljon muuta hyödyllistä. Selkeä, tiivis ja viihdyttävä.

The End of Advertising as We Know It – Sergio Zyman
Mies joka kasvatti Coca-Colan voittoja 50 % kuudessa vuodessa, kun kukaan ei uskonut, että se on mahdollista. Samalla osakkeen arvo nelinkertaistui.

The End of Advertising as We Know It on kriittinen katsaus mikä mainonnassa ja markkinoinnissa on vikana – ja kuinka korjata ne.

The 22 Immutable Laws of Marketing – Al Ries & Jack Trout
Lyhyt, selkeä opas asemoinnista ja sen tärkeydestä. Jos olet lukenut yhden näiden herrojen kirjan, tiedät mistä on kyse.

The Brand Mindset – Duane Knapp
Mikä on brändi? Miten se rakennetaan? Kiitettävän yksinkertainen, mutta kattava kirja brändeistä.

Permission Marketing – Seth Godin
Vanha idea uudessa paketissa, mutta hyvin esitettynä. Saa vakuuttumaan henkilökohtaisen, vastaanottajan luvalla tapahtuvan markkinoinnin tehosta.

***

Plus, jos olet erityisesti kustantaja, media-alalla tai ohjelmistoliiketoiminnassa, suosittelen myös tätä kirjaa.

Free – Chris Anderson
Wired-lehden päätoimittajan näkemys miten teet ilmaisesta rahaa 2000-luvulla. Polttopisteessä tuotteet, jotka ovat muuttumassa digitaalisiksi (lue: ilmaisiksi), kuten musiikki, informaatio, elokuvat ja ohjelmistot. Antaa vastauksia verkkoliiketoimintaan.

***

Ja jos et ole vielä lukenut suosittua Älykäs markkinoija: 13 yksinkertaista tapaa kasvattaa myyntiäsi -e-kirjaani, mikset lukisi sitä nyt? Klikkaa vain linkkiä yllä, niin saat sen heti.

Terveisin,

Timo


Näin kirjoitat myyntikirjeen joka oikeasti myy

Miksi sanon ”Näin kirjoitat myyntikirjeen joka oikeasti myy”?

Koska suurin osa myyntikirjeistä ei todellisuudessa myy yhtään mitään, vaikka niiden pitäisi.

Epäonnistumiseen on monta syytä. Havaintojeni mukaan yleisin syy on tiedon puute.

Niiden kirjoittaminen ei saa ansaitsemaansa huomiota ja voimavaroja (lue: aikaa ja rahaa), koska kirjoittaja ja mainostaja eivät ymmärrä mitä onnistunut myyntikirje voi todella tehdä heidän bisnekselle, uralle ja tulevaisuudelle.

Totuus on, että hyvä myyntikirje on ase, jolla voit myydä melkein mitä vain.

Ja se on yksi parhaista sijoituksista, koska voit monistaa sitä hyvin pienin kustannuksin niin kauan kuin se tuottaa. Lisäksi se on tarkka ja täysin mitattava väline. Joten huteja tulee vähän – toisin kuin lähes kaikessa muussa mainonnassa.

Siksi tuottavaa on myös aika, jonka käytät tämän aiheen opiskeluun.

Parhaimmat myyntikirjeet voivat tehdä sinulle rahaa vuosia – jopa vuosikymmeniä. Maailman kenties kaikkien aikojen tuottavin mainos on tämä The Wall Street Journalin yksinkertainen kahden sivun myyntikirje:

Tämä yksinkertainen myyntikirje on ehkä kaikkien aikojen tuottavin mainos.

Tämä yksinkertainen myyntikirje on ehkä kaikkien aikojen tuottavin mainos.

Se toi heille yli yhden miljardin dollarin arvosta tilauksia 28 vuoden kuluessa (1975-2003). Siinä oli vain pieni kertomus kahdesta miehestä, joista toinen pärjäsi urallaan, koska oli lehden lukija. Lopussa oli tarjous lehtitilauksesta.

Toinen vähintään yhtä menestynyt tapaus on American Expressin ”Quite Frankly, the American Express card is not for everyone.” -markkinointikirje, joka toi heille miljoonia uusia asiakkaita. Se näytti tältä:

Markkinointikirje joka rakensi American Expressin.

Markkinointikirje joka rakensi American Expressin. Se on loistava malliesimerkki.

Itse asiassa se on ehkä jopa vieläkin kannattavampi kuin WSJ:n tapaus, koska Amexin asiakkaiden elinikäinen arvo on todennäköisesti korkeampi kuin WSJ:n tilaajan…

Lisäksi juuri tämä kirje asemoi Amexin brändin lukijoiden mieliin Visan ja Mastercardin yläpuolelle. Se postitettiin hurjat 280 miljoonaa kertaa vuosina 1974-1986.

Mutta sinun ei tarvitse edustaa jättimäistä korporaatiota kasvattaaksesi myyntiäsi ja voittoasi markkinointikirjeillä.

Kun pari vuotta sitten avasin toimistomme Suomeen kukaan ei ollut kuullut meistä. Eikä minulla ollut yhtään rahaa. Lähetin aluksi 44 potentiaaliselle asiakkaalle kolmen sivun kirjeen, johon noin puolet vastasivat. Se ei tosin tehnyt minusta rikasta yhdessä yössä, mutta auttoi meidät alkuun. Se alkoi näin:

myyntikirje esimerkki

Näin alkoi markkinoinkirjeeni johon puolet lukijoista vastasi.

Samalla tavalla partnerini Drayton Bird lanseerasi ensimmäisen mainostoimistonsa Lontoossa vuonna 1977. He lähettivät 25 kirjettä ja saivat 12 työtä. Kahdeksan vuotta myöhemmin hän myi firmansa Ogilvylle muutamalla miljoonalla punnalla.

Miksi jotkut markkinointikirjeet epäonnistuvat ja toiset onnistuvat?

Kuten aluksi sanoin, ongelma on tiedon puute. Kirjoittaja ja mainostaja eivät tiedä mitä heidän pitäisi todella tehdä. Heidän tavoitteet ovat epäselvät tai niitä ei ole ollenkaan.

Olipa kyseessä kirje, jolla myyt tuotteitasi tai palveluitasi – tai vaikka työhakemus, jolla markkinoit itseäsi – tavoitteesi on aina sama:

Saada lukijasi tekemään mitä tahdot.

Se on yksinkertaisesti suoramarkkinointia. Siksi mielikuvamainonnan tekniikoiden ymmärtäminen ei riitä, vaikka niistä on apua.

ILMAINEN BONUS: Jos haluaisit tietää lisää miten todella kirjoitat myyntikirjeitä, jotka myyvät, NAPPAA 35 taikasanan lunttilappuni ja markkinointi-ideani tästä ilmaiseksi. Ne vievät sinut vielä syvemmälle tuottavan suoramainonnan saloihin kuin tämä juttu.

Miten suoramarkkinointi tarkalleen eroaa tavallisesta mainonnasta?

Tavallinen mielikuvamainonta johdattaa hevosen veden ääreen. Suoramarkkinointi, mitä myyntikirjeetkin ovat, saa sen juomaan.

Pidä mielessä, että vaikka puhun myyntikirjeestä, en tarkoita vain paperista kirjettä postissa.

Tämän jutun neuvot auttavat sinua myös kirjoittamaan esimerkiksi parempia laskeutumissivuja verkkoon ja parantamaan sähköpostiesi myyntivoimaa. Sekä kasvattavat minkä tahansa mainoksesi vastausmäärää – olipa kyseessä tv-mainos joka kutsuu verkkoon tai soittamaan, radiospotti, lehtinen, banneri, tai vaikka lehti-ilmoitus, joka pyytää vastausta.

Se on todella hurja väite, joten anna kun selitän.

Miten saat mahdollisimman monen lukijan/katsojan toimimaan?

Ennen kuin kirjoitat sanaakaan, näiden kolmen palikan pitää olla kohdillaan:

  1. Asemointi
  2. Lista/media
  3. Tarjous

Vasta tämän jälkeen on luovan suunnittelun, kuten copyn ja ulkoasun vuoro. Koska nämä ovat niin tärkeä osa menestystä, tarkastellaanpa tätä kolmikkoa vähän tarkemmin, ennen kuin menemme eteenpäin.

1. Asemointi

Esimerkiksi Marlboro oli aiemmin naisten savuke ennen miehistä asemointia. Kun päätös suunnan vaihdosta oli tehty, cowboyn valinta keulakuvaksi ei ole kovin vaikea, vai mitä?

Marlboro ennen uutta asemointia.

Marlboro ennen uutta asemointia.

Juuri tässä piilee esimerkiksi aiemmin mainitun, miljoonia tuottaneen Amexin kirjeen voima. Sen asemointi on ylivoimainen.

2. Lista/media

Edesmennyt suoramarkkinointiguru Dick Benson kirjoittaa kirjassaan Secrects of Successful Direct Mail: ”En tiedä yhtään mainostajaa joka käyttäisi tarpeeksi aikaa listojen valintaan.”

Huono viesti oikealla kohderyhmälle toimii, mutta täydellinen viesti väärälle kohderyhmälle ei. Siksi sopivan median/listan löytäminen on tärkeämpää kuin luova toteutus.

Sydäntäni särkee sanoa se copywriterina, mutta totta se on.

3. Tarjous

Nopein tapa kasvattaa tuloksiasi on parantaa tarjoustasi. Esimerkiksi partnerini Gerald kasvatti 400 % erään asiakkaamme verkkokaupan myyntiä muuttamalla yhden tarjouksen.

Kopioin saman yksinkertaisen tarjouksen idean toiseen kauppaan toisessa maassa, jossa se tuplasi myynnin.

Jos myyt esimerkiksi kuuden kuukauden tilausta puoleen hintaan, kokeile antaa ensimmäiset kolme kuukautta ilmaiseksi. Se on rahassa tismalleen sama tarjous, mutta yleensä ilmainen puree paremmin. Erot tuloksissa voivat olla kymmeniä prosentteja.

Ja se on vain yksi monista, monista tavoista kuinka parannat myyntiäsi parantamalla tarjoustasi.

Sanotaan, että asemointi, media ja tarjous ovat kohdallaan.

Miten parannat markkinointikirjeesi luovaa toteutustasi?

Tässä neljä yksinkertaista asiaa, joihin kiinnitän huomiota ensiksi, kun analysoin asiakkaideni markkinointimateriaaleja, kuten myynti- ja markkinointikirjeitä, ja pohdin: “Miten parantaa niitä?”

1. Mikä on ensivaikutelma? Näyttääkö se mainokselta vai oikealta kirjeeltä? Ihmiset eivät tykkää mainoksista, siksi ei kannata näyttää sellaiselta. Samasta syystä artikkelin näköiset ilmoitukset purevat paremmin kuin kiillotetut, teennäiset mainokset.

2. Kuulostaako se henkilökohtaiselta kirjeeltä, jonka on kirjoittanut oikea ihminen, ei komitea? Ihmiset tykkäävät ostaa ihmisiltä. Siksi paras myyntikirje on henkilökohtainen.

3. Onko tarjous haudattu loppuun vai käykö se heti selväksi? Useimmissa keitoissa lihat ovat pohjalla. Samoin mainoksissa. Siksi helppo tapa parantaa tuloksiasi on yksinkertaisesti nostaa tarjouksesi paremmin esiin.

4. Miten pitkä se on? Myyntikirje on kuin myyntimies, jonka lähetät asiakkaan tai prospektin luokse. Ja parhaat myyjät kertovat koko tarinan ja jokaisen syyn ostaa. Hyvä kirje tekee samoin.

Esimerkiksi kirjoitin juuri yhdelle tunnetulle, kotimaiselle asiakkaalleni kuuden sivun kirjeen, jolla hankimme uusia kuukausilahjoittajia. Asiakas ei ensin uskonut sen toimivan, mutta se täytti tavoitteen muutamassa viikossa.

Hyvän tarjouskirjeen malli: tässä yksinkertainen esimerkki 5 askeleen kaavasta, joka toimii testatusti

Vanhan partnerini, markkinointilegenda Drayton Bird mukaan hyvässä tarjouskirjeessä on yleensä nämä viisi elementtiä: A.I.D.C.A. Lyhenne tulee sanoista Attention, Interest, Desire, Conviction, Action. 

1. Attention = Huomio. Sinun pitää herättää lukijan huomio välittömästi. Esimerkiksi jos myyt hoitoa hiusten lähtöön, tarjouskirjeesi otsikko voisi olla: ”Näin saat tuuheat hiukset uudelleen”.

2. Interest = Kiinnostus. Kun olet saanut lukijan huomion, sinun pitää kasvattaa hänen uteliaisuuttaa, jotta hän jatkaa lukemista, eikä lopeta sitä ennen hän tekee mitä tahdot. Jolloin voit aloittaa kirjeesi ensimmäisen kappaleen esimerkiksi sanomalla: ”Jos etsit oikeasti toimivaa hoitoa hiusten lähtöön, tämä saattaa olla tärkein kirje, minkä luet pitkään aikaan…”

3. Desire = Halu. Hyvä markkinointikirje herättää lukijassa kovan halun toimia. Yleensä se onnistuu parhaiten vetoamalla asiakkaan tunteisiin. Kuten: ”Muistatko kun hiuksesi olivat tuuheat – etkä hävennyt niitä? Näin voit saada ne kasvamaan taas…”

4. Conviction = Vakuuttuminen. Mitä suurempi on myyntilupauksesi, sitä skeptisempiä asiakkaasi ovat. Siksi tarjouskirjeesi pitää vakuuttaa heidät kunnolla. Esimerkiksi näin: ”Yli 5 147 tyytyväistä asiakasta on jo saanut apua tästä menetelmästä joka kehitetty Sveitsissä huippulaboratiossa. Tässä kuvia heistä ennen ja jälkeen…”

5. Action = Toiminta. Lopuksi sinun pitää saada lukija toimimaan. Parhaiten se onnistuu kun kerrot hänelle selkeästi mitä hänen pitää tehdä seuraavaksi. Vinkki: Kerro myös mistä hän jää paitsi, jos hän EI ryhdy toimeen heti. Monet tarjouskirjeet ja myyntikirjeet epäonnistuvat juuri tässä viimeisessä kohdassa, koska niiden kirjoittaja ei ole nähnyt tarpeeksi vaivaa lyödäkseen kaupat lukkoon.

Brutaali rehellisyys – epätavallinen tapa kirjoittaa parempia myyntikirjeitä, markkinointikirjeitä ja myyntipuheita

Mitä enemmän kirjoitan copya, jonka menestys mitataan myyntituotolla, sitä vakuuttuneempi olen, että copywriting on vain keskustelua lukijan kanssa.

Se EI ole leuhkimista, toisin kuin monet amerikkalaiset markkinointigurut antavat ymmärtää. Itse asiassa olen havainnut, että vaatimattomuus toimii jopa paremmin kuin mahtailu. Ja se toimii kokemustani mukaan paremmin myös Atlantin takana. Miksi?

Ihmiset ovat skeptisiä. He odottavat mainostajien olevan imeliä ylipuhujia. Siksi tie lompakolle on monesti nöyrempi, inhimillinen lähestyminen, jossa myönnetään myös virheet ja puutteet.

Mieleeni hiipii tapaus, jossa myytiin koulutusta automekaanikoille. Aluksi lupaus oli: ”Opi korjaamaan minkä vain auton viat.” Se toimi kohtuullisesti.

Mutta tulokset paranivat, kun se muutettiin: ”Opi korjaamaan melkein minkä vain auton viat.” Jälkimmäinen on uskottavampi, vai mitä, vaikka lupaa vähemmän.

Peloistani huolimatta en ole koskaan saanut negatiivista palautetta myöntämällä puutteita. Päinvastoin – ihmiset palkitsevat rehellisyyden luottamuksena. Ja luottamus on suhteen perusta. Kun sanot jotain huonoa itsestäsi, olet paljon vahvemmilla, kun sitten kerrot vahvuuksistasi.

Kuulostaako tämä järkevältä tähän asti?

Toivon niin. Menen jopa niin pitkälle, että väitän rehellisyyden olevan helpoin tapa parantaa copysi tehoa – kun isot asiat kuten asemointi, media ja tarjous ovat kunnossa.

Perusteluni on yksinkertainen. Useimmat mainostajat eivät edes kuolinvuoteelleen kuvittelisi sanovansa mitään vähänkään huonoa itsestään.

He luulevat, että mahtailu ja kerskuminen on tie menestykseen. Mutta tekeekö jatkuva itsekäs leuhkiminen oikeasti vaikutuksen sinuun? Minuun ei ainakaan.

Siksi sinä voit erottua heistä olemalla suorapuheinen ja rohkea. Mikä parasta, totuus ei maksa senttiäkään enempää – mutta havaintojeni mukaan tuo sinulle enemmän myyntiä ja voittoa.

Plus se tuo sinulle uskollisempia asiakkaita, jotka pitävät sinusta sellaisena kuin oikeasti olet.

Oiva kotimainen esimerkki tästä on suosittu armeijatavaraa myyvä Varusteleka. Heidän perustaja Valtteri Lindholm sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa näin:

”Mua on aina vituttanut jäykkä kaupallinen markkinointiteksti, joten päätin kirjoittaa tuote-esittelyt kuin kertoisin asiasta kaverille. Jos tuote on paska, niin se sanotaan.”

Tässä toinen fantastinen esimerkki firmasta, joka on tehnyt heikkoudesta vahvuuden:

Erottuva markkinointi vaatii päätä – ja munaa. Tässä yksi esimerkki.

Erottuva markkinointi vaatii päätä – ja munaa. Tässä yksi esimerkki.

Ja nyt kun pääsimme vauhtiin, tehdäänpä yksi asia selväksi:

Kuka asiakkaasi oikeasti on

Useimmat markkinoijat puhuvat etäisesti kuluttajista tai päättäjistä. Se kuulostaa hienolta ja saa työn kuulostamaan tärkeämmältä kuin se ehkä onkaan.

Mutta oikeasti asiakkaasi ei ole tilastoitu kuluttaja tai B2B-päättäjä vaan epätäydellinen, itsekäs ihminen.

Jos haluat saada hänet toimimaan tahtosi mukaan, sinun pitää vedota hänen tunteisiin ja järkeen. Sillä hän on tunteiden kimppu, ei eloton laskukone.

Esimerkiksi, jos myyt firmoille, voit olla varma, että ostopäätökseen sisältyy tunteita, mitä isompi päätös on. Ne voivat olla pelkoja kuten; väärä valinta, ajan tuhlaus, rahan tuhlaus, tunarointi kollegoiden ja/tai pomon silmissä, möhlintä asiakkaiden edessä, oman tulevaisuutesi sabotointi, pahimmassa tapauksessa potkut…

Plus, kun poraat syvemmälle, hän saattaa pelätä, että tunarointinsa takia vaikka puoliso saattaa jättää tai pettää.

Ja voit olla aivan helvetin varma, että yksikään ylihintainen paneelikysely tai bränditutkimus ei paljasta näitä asioita sinulle – mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne olisi siellä. Taitava copywriter painelee näitä sisäisiä nappeja suorasti ja epäsuorasti, jotta haluttu reaktio syntyy.

Siksi ei riitä, että kerrot jokaisen tolkun syyn ostaa ja latelet tuotetietoja. Sinun pitää kertoa molemmat; tunne- ja järkiperäiset syyt. Lisäksi sinun pitää kumota vastaväitteet samalla tavalla.

Tuloksena on yleensä pitkä copy, koska vain se pystyy tähän kaikkeen. Samasta syystä hyvän myyntikirjeen kirjoittaminen vaatii huomattavasti enemmän työtä ja aikaa kuin yleisesti luullaan.

Siksi esimerkiksi toimistomme veloittaa tästä työstä tuhansia – ei satasia kuten jotkut kitupiikit kuvittelevat.

Kauanko toimivan myyntikirjeen tai markkinointikirjeen kirjoittaminen vie aikaa?

Tyypillisen kirjoitusprojektini työvaiheet saattavat näyttää esimerkiksi tältä:

Näin käytät viisaasti aikasi kirjoittaessa.

Näin käytät viisaasti aikasi kirjoittaessasi myynti- markkinointi- ja tarjouskirjeitä.

Totuus on, että luovuudella on vain pieni rooli tässä prosessissa. Valta-osa ajasta kannattaa käyttää esimerkiksi arkistojen kaiveluun, jossa tutkit mikä on toiminut aiemmin ja mikä ei.

David Ogilvy sanoi: “Ennen kuin kirjoitan mitään, katson saman kategorian mainontaa 20 vuoden ajalta.” Juuri näin syntyi esimerkiksi hänen maailmankuulu Rolls-Royce mainos, jonka vanha velmu varasti vanhasta autolehdestä vuosien takaa:

Vasemmalla mainos mistä Ogilvy varasti maailmankuulun mainoksensa idean.

Vasemmalla mainos mistä Ogilvy varasti maailmankuulun mainoksensa idean.

Lisäksi aika, jonka käytät ottamalla selvää millaisia asiakkaat oikeasti ovat, on myös investointi, joka maksaa itsensä aina moninkertaisesti takaisin.

Oma suosikkini on seuloa läpi aitoa asiakaspalautetta (risut ja ruusut), jos vain saan sitä käsiini.

Jos tietoa on tarpeeksi, kirjoittaminen käy vauhdilla. Sitten on editoinnin vuoro. Yleensä editoin tekstini ainakin neljästi. Eräs kollegani valitti minulle kerran: “Drayton on liian tiukka. Hän laittaa minut aina kirjoittamaan copyni uusiksi.”

Vastasin: “Älä sure. Oma ennätykseni on 14 kierrosta, koska hän ei ollut tyytyväinen.”

Tämä voi kuulostaa sinusta hullulta – ja sitä se välillä onkin – mutta tämän hikisen työn tulos on, että toimistomme onnistumisprosentti alasta ja sijainnista riippumatta on 97,1.

Yhden myyntikirjeen kirjoittaminen voi viedä kahdesta kolmeen viikkoa, koska lähes jokaisella copywriterilla on useampi keikka päällä samaan aikaan.

Sanoisin, että hyvän pitkän kirjeen kirjoittaminen vie vähintään viikon, jos copywriter ei tee muuta.

Tähän päälle tulee koordinointi art directorin / web designerin kanssa, plus asiakkaan korjaukset ja mahdolliset tarkennukset briiffiin. Lisäksi tuotantoon pitää varata aikaa hommasta riippuen.

Jos kyseessä email tai laskeutumissivu, työ voi käydä vähän nopeammin, koska vaiheita on vähemmän.

Tiivistäen sanoisin silti, että huono copywriter lupaa työn äkkiä.

On totta, että parhaat suunnittelijat ovat yleensä myös häkellyttävän nopeita, mutta myös he tarvitset aikaa taustatyöhön. Ilman sitä taidot eivät pelasta sinua.

Lopuksi, muista vanha totuus: “Koskaan ei ole aikaa tehdä työtä kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä se uusiksi.”

Joku toinen kerta näytän, mitkä sanat tuottavat eniten myyntikirjeissä, mitkä eivät ja miksi…

Mutta minun kokemusteni mukaan useimmat markkinoijat miettivät liikaa aikaa asioita, joilla on vähemmän merkitystä kuin he luulevat.

Siksi halusin valottaa ensiksi näitä muutamia väärinymmärrettyjä salaisuuksia. Lupaan, että jos noudatat tässä jutussa mainittuja neuvojani, kirjoitat parempia myyntikirjeitä. Miksi?

Koska ne ovat yksinkertaisesti houkuttelevampia, paremmin kohdistettuja, uskottavampia – ja myyvät siksi enemmän.

Mutta älä usko vain minua. Kokeile itse.

>> LISÄÄ VINKKEJÄ esimerkiksi myyntikirjeiden kirjoittamiseen ja paljon muuhun saat, kun nappaat 35 taikasanan lunttilappuni ja testatut markkinointi-ideani tästä ilmaiseksi.

Terveisin,

Timo


10 testattua tapaa vahvistaa mainontasi myyntivoimaa

Myyvän mainonnan luominen on vaikeaa.

Siksi kokosin tähän 10 yksinkertaista neuvoa, jotka ovat auttaneet minua ja asiakkaitani saamaan parempia tuloksia mainonnalla Suomessa ja ulkomailla.

Toivottavasti näistä on apua myös sinulle…

1. Täsmällinen, perusteellinen briiffi

Eräs australialainen kollegani sanoi:

“On vain viisi syytä miksi mainonta epäonnistuu:

 

1. Briiffi on huono
2. Briiffi on huono
3. Briiffi on huono
4. Briiffi on huono
5. Briiffi on huono”

Ei ole väliä luotko mainoksesi itse vai tekeekö sen joku muu. Ilman kunnon briiffiä, mahdollisuutesi kutistuvat.

Valitettavasti monet asiakkaat hutaisevat sen, koska ajattelevat, että maksavat, ettei tarvitsisi tehdä mitään. Tulos on yleensä sen mukainen.

Itse asiassa mainostoimisto Leo Burnettia ja Ogilvya Etelä-Amerikassa vetänyt Anthony Weir sanoi osuvasti: “Sinä saat sellaista mainontaa kuin ansaitset.”

Jos haluaisit meidän toimiston suomenkielisen briiffipohjan, kirjoita minulle timo@timojappinen.fi sanoen “Briiffi”, niin lähetän sen sinulle.

2. Taustatyö eli tutkimus. Suomeksi kotitehtävät

Tässä ei ole mitään luovaa. On pirun kovaa työtä kaivaa esimerkiksi laivojen rungon suojamaalauksesta tietoa viikko tai viikkoja (tämä on yksi todellinen asiakkaani juuri nyt).

Mutta se on ainakin minusta ainoa tie, jos haluat luoda jotain mikä on oikeasti kiinnostava ja puhuu asiakkaan kieltä. Yllätyn lähes aina mitä paljastuu, jos jaksan tonkia tarpeeksi kauan. Siksi suosittelen samaa sinulle.

3. Asemointi (englanniksi positioning)

Alla on kaksi kuuluisaa esimerkkiä mitä oikea asemointi voi tehdä sinun ja firmasi tulevaisuudellesi:

1) Dove. Yli 40 vuotta sitten David Ogilvy – maailman kuuluisin mainosmies – asemoi sen kosteuttajaksi, kun muut puhuivat vain kuinka saippua puhdistaa likaa. Idea syntyi tekemällä kotityöt huolella, koska juuri silloin heille selvisi, että Dove sisältää 25 % kosteusvoidetta.

Mutta menestys kuuluu yhtä paljon myös Unileverille – joka on älynnyt olla muuttamatta sitä. Ihailtavaa pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaisuutta. Brändin rakentamisen salaisuus, voisin jopa sanoa.

2) American Express. Vuonna 1974 Bill Trembeth New Yorkissa kirjoitti avauksen testikampanjan kirjeelle, joka on teki enemmän Amexin brändille statussymbolina kuin yksikään lehti-, juliste- tai tv-mainos. Tässä se on:

“Quite frankly, the American Express Card is not everyone. And not everyone who applies for Cardmembership is approved.”

Miksi tämä on erinomainen esimerkki asemoinnin voimasta? Koska Amexin maksukortti vaikuttaa ensisilmäyksellä huonommalta kuin luottokortit: luoton maksuaikaa on vain 30 päivää ja vuosimaksu on kalliimpi.

Tulos? Miljoonia uusia jäseniä. Kirje oli kontrolli vuodesta 1974 vuoteen 1986. Sitä postitettiin noin 280 miljoona kertaa.

4. Tarjous

Ruotsalainen Axel Andersson, joka loi omaisuuden myymällä kirjekursseja Saksassa toisen maailmansodan jälkeen, sanoi: “Helpoin tapa parantaa mainontasi tehoa on parantaa tarjoustasi.”

Esimerkiksi “Tilaa lehti -50 %” voisi olla “Tilaa 3 numeroa – saat 3 ilmaiseksi.” Ihan sama tarjous, mutta jälkimmäinen tuo yleensä enemmän tilauksia.

Kun avasin toimistomme Suomessa, ehdotin tätä kotimaisille kustantajille valitettavasti ilman tuloksia.

5. Esitä ongelma ja ratkaisu

Opin tämän yksinkertaisen menetelmän maailman todennäköisesti parhaalta copywriterilta Steve Harrisonilta.

Itse asiassa jos katsot äskeisiä esimerkkejä, huomaat että ne ovat vain ongelma/ratkaisu.

Tässä kolme tapausta, jotka toivottavasti selittävät sinulle tätä lisää:

1) Coke Zero

Ongelma? Light maistuu yleensä kuralta.

Ratkaisu? Light-juoma joka maistuu hyvältä.

Mainostajan hommaksi jää dramatisoida tai demonstroida tämä ongelma/ratkaisu -asetelma, kuten Coke Zero tekee tässä spotissa:

2) Axe

Ongelma? Jokainen nuori kundi haluaa olla kova naistenmies.

Ratkaisu? Axe auttaa juuri siinä.

Katso itse – taas kerran – ongelma/ratkaisu:

3) Ken Duncan

Sinä et ehkä tiedä tätä, mutta hän on asiakkaani ja Australian ehkä tunnetuin valokuvaaja ja valokuvauskouluttaja.

Luomani kampanja toi heille 11 775 % ROI:n. Miten?

Yksinkertaisesti esittämällä lukijalle ongelma (maisema oli kaunis, mutta sen taian ikuistaminen ei onnistunut vaikka kuinka yritit) ja ratkaisu (valokuvausseminaari).

Jos olet Jäppisen copykoulun jäsen, kerron siellä yksityiskohtaisesti muun muassa miten tuo huippumenestynyt kampanja oikein syntyi ja mitä voit oppia siitä. Sekä paljon muuta.

6. Dramatisoi/demonstroi ehdotuksesi

Coke Zero, Amex, Axe… he kaikki tekevät juuri näin.

Pelkkä hyvä idea ei riitä – etenkin, kun useiden väitteiden mukaan ihminen näkee keskimäärin yli 2000 mainosta päivässä.

Ja siinä oli vasta mainonta. Lisäksi sinun pitää voittaa tosi-tv, lööpit, säätiedotus ja kaikki muu mikä kisaa ihmisten huomiosta.

Et kai luule, että ihminen ottaa sinun ja jokaisen kilpailijasi kaikki mainokset esille ilmastoidussa neukkarissa ja arvioi niiden plussat ja miinukset yksitellen kahvin ja pullan kera?

Niin tehdään vain mainostoimistossa ja markkinointiosastolla. Tosielämässä ihmisiä ei kiinnostaa paskaakaan mitä sinä tai minä myymme.

7. Jos jokin toimii yhdessä mediassa, yleensä se toimii myös toisessa

Kun otin 147 € koulutusta onnistuneesti myyneen sähköpostin ja muokkasin sen paperiseksi kirjeeksi, 14,1 % vastasi. Email sai 0,5 %.

Ainoa poikkeus tähän saattaa olla televisio. Esimerkiksi tiedän, että American Express ei ole onnistunut luomaan menestyneestä “Do you know me?” -kampanjasta (video alla) tuottavaa kirjettä missään päin maailmaa.

8. Yleensä mitä enemmän kerrot, sitä enemmän myyt

Vanha partnerini, markkinointilegenda Drayton Bird totesi: “As every dumb client I’ve ever met points out, long copy doesn’t work. Unless it’s called content.” (Käännös: ”Kuten jokainen tyhmä asiakas aina korostaa, pitkä teksti ei toimi. Paitsi jos sitä kutsutaan sisällöksi.”)

Unohda ahdistus sanojen määrästä – keskity myymiseen. Parhaiten se onnistuu, kun teet sisällöstä kiinnostavan.

Australialaisen asiakkaani kampanjasivun sanamäärä on 2794. Ja se on kahdeksan sivua pitkä. Sitä kirjoittaessani, mietinkö pituutta? En helvetissä – yritin vain myydä seminaarin liput loppuun. Ja onnistuin.

9. Testaa

Mentorini vanha pomo David Ogilvy sanoi: “Älä koskaan lopeta testaamista, niin mainontasi ei koskaan lopeta kehittymistä.”

Aloita testaus isoista asioista. Tässä jutussa on lista niitä.

Ja testaa useammin kuin kerran. Brian Thomas, entinen Ogilvyn ja Saatchi & Saatchin suoratoimistojen vetäjä, paljasti minulle kerran, että “Vasta viides testi yleensä maksaa itsensä takaisin ja tuottaa voittoa.”

10. Taistele jokaisesta kaupasta

Onko sinulla oikeasti palava halu myydä? Näkyykö se? Kuuluuko se?

Muistaakseni se oli John Caples joka sanoi: “Myynti on innostuksen välittämistä.” En osaa pistää paremmaksi.

Mutta useimmat hautaavat ostopyynnön loppuun kuin pelokas myyjä. Se voi olla virhe. Kauan sitten Gallup huomasi, että tehokkaimmat mainokset toistivat toimintakehotuksen vähintään kolmesti.

Jos sinä olet koskaan myynyt mitään kasvotusten tai puhelimessa, sinä tiedät, että se vaatii enemmän kuin nokkelan sloganin. Mainonta on yksinkertaisesti monistettua myyntityötä.

Onko tässä kaikki mitä tiedän mainonnasta joka myy?

Ei, mutta enemmän paljastan vain asiakkailleni. Jos haluat tietää lisää, nappaa ilmaiseksi 51 testattua markkinointi-ideaa tästä. Se on ensimmäinen askel, jos luet juttujani ensimmäistä kertaa ja tietää lisää…

==> Sitten tutustu uuteen Jäppisen copykouluuni, niin opetan sinut suunnittelemaan mainontaa joka oikeasti MYY.

Terveisin,

Timo

P.S. Jos tämä juttu oli hyödyllinen sinusta, mikset jakaisi sitä eteenpäin vaikka Facebookissa, LinkedInissä tai Twitterissä? Kiitos.