Olen Timo Jäppinen, tietokirjailija ja copywriting-kouluttaja. Olen muun muassa julkaissut Suomen ensimmäisen myyntitekstioppaan Sanojen voima: Ammattilaisen salaisuudet, kuinka kirjoitat tekstiä, joka myy (Readme.fi 2023).
Ennen tätä työskentelin copywriterina vuosia Suomessa ja ulkomailla. Kirjakauppojen esittelyiden mukaan olen ”Suomen kovin copywriter”. Onko näin? Onnistumisprosenttini, eli kuinka usein asiakkaani saavat töilläni todistetusti tuloksia, kuten lisää myyntiä, on ainakin maamme korkeampia: 97,1.
Nykyään otan harvoin uusia kirjoitustöitä asiakkailta, koska koulutuksieni myynti ja omat projektini pitävät minut niin kiireisenä muutenkin. Mutta jos haluaisit apuani, ota yhteyttä, niin katsotaan.
Ja tämä on tarinani…
Olen halunnut mainosalalle siitä asti, kun luin maailman kuuluisimman mainosmiehen David Ogilvyn klassikon Ogilvy on Advertising. Päätöstä vauhditti se, ettei minua varattu kaikkien aikojen nuorimpana suomalaisena koripalloliiga NBA:han. Eikä minusta siten tullut lapsimiljonääriä.
Ensimmäinen kerran hain mainostoimistoon töihin Tampereella vain 17-vuotiaana. Mutta hakemuksistani, innostani ja soitoistani huolimatta kukaan ei palkannut minua. En päässyt edes työhaastatteluun.
Isäni oli tehnyt pitkän uran tunnettujen isojen teollisuusyritysten markkinointijohdossa. Olisin ehkä kovasti kinuamalla saanut jonkin säälipestin hänen avullaan, mutta sellaista en halunnut.
Halusin luoda oman uran.
Isäni kuitenkin opetti minulle mainonnasta oleellisimman jutun: sen tehtävä on myydä. Ja juuri hän lykkäsi kouraani Ogilvyn kirjan – kun kyllästyi vastailemaan loputtomiin kysymyksiini, miten se mainonta oikein toimii.
Kai hän luuli, että minä kyllästyisin ja etsisin jonkun toisen mielenkiinnon kohteen. No, tässä sitä ollaan samalla tiellä yli 15 vuotta myöhemmin – joten sori faija, se ei toiminut.
Ogilvy liittyy tarinaani myös toisella tavalla. Tästä lisää vähän myöhemmin.
Konkarin ohjeet kannustavat eteenpäin
Isäni kuitenkin esitteli minut yhdelle tärkeälle mainosalan ihmisille: Pentti ”Peni” Pilvelle. Peni on Suomen todennäköisesti kaikkien aikojen palkituin mainonnan suunnittelija. Hän perusti oman mainostoimiston, josta kasvoi aikansa suurin maassamme.
Peni opetti minulle muun muassa, että liiketoiminnassa menestymisessä on kaksi asiaa: lupaus ja lunastus. Kummankin pitää olla kunnossa, ei vain toisen.
Hänen toinen neuvo nuorelle miehelle oli: jos haluat menestyä mainosalalla, hommaa yliopistokoulutus ja opettele kaikki tietokoneista.
Käytyäni lukion Tampereella, muutin Helsinkiin. Koska siellä oli eniten mainostoimistoja ja mainostajia. Tein sekalaisia hommia muuttomiehestä kodinkonekauppiaaseen – samalla kun haaveilin urasta mainosmaailmassa. Asuin kimppakämpässä Helsingin keskustassa suoraan vastapäätä mainostoimisto TBWA:ta. Mikä vain lisäsi tuskaani ja tietoisuutta siitä, että EN ollut mainosalalla. En kuitenkaan luopunut haaveestani.
Oppia – hinnalla millä hyvänsä
Pyrin Helsingin kauppakorkeakouluun, mutta en päässyt. Silloin kirosin koko Suomen. Muutin Tallinnaan ja menin maksulliseen yliopistoon, Estonian Business Schooliin, opiskelemaan kauppatieteitä. Vakaana päätöksenä luoda omaisuuteni Itä-Euroopassa.
Nopeasti huomasin, että olin täysin väärässä paikassa. Yliopisto oli aivan liian teoreettinen laitos minulle. Halusin tekemään, en vain lukemaan ja puhumaan siitä. Startup-firmoista oli juuri tullut muodikkaita, joten perustin kaksi sellaista vikkelästi. Olin noin kaksikymppinen. Ketään tuskin yllättää, että kummastakaan ei tullut mitään – paitsi tappiota minulle.
Olin nopeasti tuhlannut kaikki säästöni. Keskeytin yliopiston vain vuoden jälkeen ja palasin pennittömänä Suomeen.
Itse asiassa olin köyhempi kuin pennitön. Olin velkaa viisinumeroisen summan. Koska olin opiskellessani lainannut niin paljon rahaa kuin mahdollista. Opintolaina … luottokortti … kulutusluotot … kaverit … perhe … kaikki hanat oli imetty kuiviin.
Lopulta jouduin menemään sossuun, jotta sain rahaa edes ruokaan. Olin täysin romuna.
Makeasti alkaneesta maailman valloituksesta Tallinnassa oli muistona vain kuukausittain postista tippuvat lainanlyhennyslaskut ja noin 15 kiloa ylipainoa. Olin turmellut talouteni ja terveyteni ennätysajassa.
Tämä kaikki toikkarointi kuitenkin opetti minulle rahan todellisen arvon. Siksi olen siitä kiitollinen. “Se oli kauhean makuista lääkettä, mutta potilas tarvitsi sitä,” kuten Steve Jobs sanoi saatuaan potkut perustamastaan yrityksestä.
Mitä tekee ihminen, jolla ei ole mitään hävittävää?
Makasin Tampereella askeettisen yksiöni lattialla kierrätyskeskuksesta haetun haisevan sohvan vieressä ja mietin mitä seuraavaksi. Kävin mielessäni läpi kaikki vaihtoehdot itseni kiikkuun vetämisestä alkaen. Totesin että minulla on vain kaksi valintaa. Yrittää uudelleen tai antaa periksi.
Elämä voitti.
Aloitin 90 päivän väsytystaistelun nimeltä ”Kuinka saada töitä mainostoimistosta laman keskellä ilman kokemusta tai koulutusta”. Olin palannut Suomeen juuri kun vuoden 2008 talouskriisi oli iskenyt. (Mainonta on yleensä ensimmäinen, mistä leikataan silloin.) Joka paikassa oli päällä yt-neuvottelut, mikä tarkoittaa, että uusia ei palkata vahingossakaan. Etenkään kokemattomia.
Lopulta onnistuin kuitenkin saada töitä pienestä tamperelaisesta mainostoimistosta (firmaa ei enää ole). Työnhakuni kesti kolme pitkää, epätoivoista kuukautta.
Mainosalan synkkä todellisuus paljastuu
Sain töitä, koska olin oppinut myymään. En koska tiesin mainonnasta jotain. Kiertäessäni työhaastatteluissa pienissä ja isoissa mainostoimistoissa, kerroin näkemykseni, miten mainonnan pitäisi myydä – ja millainen mainonta myy ylipäänsä. Luulin että se vakuuttaisi heidät.
Mainostoimistojohtajat tykkäsivät kuulemastaan. Mutta he halusivat palkata minut myymään heidän palveluitaan, eivät suunnittelemaan mainontaa. Tajusin pian, että he eivät olleet huolissaan asiakkaidensa, eli mainostajien, tuloksista vaan omistaan.
Näin oli myös pienessä mainostoimistossa, jonne lopulta päädyin töihin. Samalla huomasin, että etenkin isoissa firmoissa myynti ei juuri markkinointiväkeä kiinnostanut. Yritin saada heitä innostumaan kovista tuloksista puuhastelun ja askartelun sijaan – erittäin huonoin tuloksin.
Noin puolen vuoden jälkeen sain potkut – tai erosin – riippuu keneltä kysyy.
Löydän salaisen aseen, joka muuttaa tulevaisuuteni
Olin ensimmäisessä mainospestissä alkanut tutkia suoramarkkinointia ja etenkin, miten kirjoittaa myyntikirjeitä. Halusin löytää paremman tavan lähestyä asiakkaita kuin epätoivoiset ja inhottavat kylmäsoitot. Hoksasin nopeasti miten paljon hyvä kirje voi auttaa myynnissä. Se oli kokonaan oma maailmansa. Täysin erilainen kuin tavallinen mainonta.
Suoramarkkinoinnissa ainoa uskonto on tulokset, tulokset, tulokset. Mikä parasta, voit helposti testata mikä toimii käytännössä ja mikä ei. Koska palaute tulee välittömästi asiakkailta. He joko tekevät mitä pyydät tai eivät. Sinun ei tarvitse arvailla tai tuhlata aikaa väittelyyn mikä toimii ja mikä ei.
Kokeilin salaa kaikenlaista (minkä olisin tiennyt kollegoideni ampuvan alas heti, jos olisin näyttänyt ideoita heille). Testasin erilaisia myyntipuheita puhelimessa, kasvotusten ja kirjeissä. Pidin kirjaa tuloksista tarkasti. Ostin alan opuksia omilla rahoillani ja luin niitä iltaisin.
Jatkoin samaa myös seuraavassa työpaikassani – nyt Helsingissä. Lyhyessä ajassa hankin täysin uuteen tuntemattomaan yritykseen asiakkaiksi noin parikymmentä Suomen suurinta mainostajaa. Olin päässyt veren makuun.
Tutustuin samalla Suomen suurimpiin suoramainostajiin, joista monet osoittautuivat pettymyksiksi. Edes heitä ei kiinnostanut tulokset niin paljon kuin luulin. Toimintaa ohjasi enemmän sisäinen politikointi, mielipiteet ja muoti. Ei faktat eikä se mitä jää oikeasti viivan alle.
Olin löytänyt salaisen aseen nimeltä suoramarkkinointi – mutta kukaan ei halunnut käyttää sitä Suomessa. Vaikka se on maailmalla miljardien eurojen lähde.
Pyöritin töitteni ohessa muutamaa markkinointivetoista sivuprojektia netissä. Myin esimerkiksi pikalukukursseja. Mutta minulla kyti haave omasta mainostoimistosta. Sain sivuprojekteista muutaman kolikon ja paljon oppia.
Mutta halusin oppia lisää suoraan maailman parhailta asiantuntijoilta. En ollut vielä valmis lähtemään kokonaan omilleni.
“Kun oppilas on valmis, opettaja ilmestyy.” –Buddha
“Drayton Bird tietää enemmän suoramarkkinoinnista kuin kukaan muu koko maailmassa” David Ogilvy on sanonut. Jos Ogilvy olisi ollut elossa, olisin yrittänyt päästä hänelle töihin. Mutta Drayton Bird oli lähin häntä muistuttava hahmo, joka oli yhä hengissä (hän oli jo 75 kun tapasimme ensimmäisen kerran Lontoossa).
Drayton rakensi Iso-Britannian suurimman suoramarkkinointitoimiston, jonka hän myi Ogilvylle. Sen jälkeen he työskentelivät yhdessä kahdeksan vuotta. Hänestä tuli yksi Ogilvy-mainostoimistoketjun isoimmista pampuista.
Jostain syystä Drayton lämpeni minulle. Sain vakuutettua hänet ja hänen kollegat, että meidän pitäisi yhdessä perustaa markkinointitoimisto Suomeen. Niin tapahtui. Sen nimeksi tuli Drayton Bird Associates Finland. Nimestä huolimatta minä omistin liiketoiminnasta suurimman osan ja vastasin päivittäisestä toiminnasta, kuten asiakashankinnasta ja mainonnan suunnittelusta. (Jos tämä aihe kiinnostaa, katso yhteinen haastattelumme tästä.)
Olin viimeinkin oikea copywriter (kaiken muun ohessa). Onnistuin tekemään tuloksia noin 97 prosentissa tapauksista alasta ja paikasta riippumatta.
Jaoin aikani suomalaisten ja kansainvälisten asiakkaidemme välillä. Noin puolet ajasta suunnittelin mainoksia suomeksi, noin puolet englanniksi.
Saimme monia asiakkaita, tunnettuja ja tuntemattomia. Teimme töitä ympäri Suomea ja maailmaa, jopa Australiassa ja Yhdysvalloissa asti. Etenkin yrittäjät tykkäsivät meistä. Muutama mediakin kirjoitti tuloksistamme kuten alta näet. Luennoin myös muun muassa Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) ja Nuorkauppakamarin jäsenille, miten niitä tehdään.
Suurin palkintoni oli kuitenkin se, mitä kaikkea vanha markkinointivelho Drayton opetti minulle henkilökohtaisesti. Hän nimittäin tarkisti jokaisen mainoksen omin silmin ja kertoi, miten parantaa sitä. Se oli koulu, jota en koskaan unohda.
Teimme töitä tiivisti yhdessä noin seitsemän vuotta, kunnes päätin perustaa oman firman 2016. Muutin takaisin kotikaupunkiini Tampereelle, asuttuani Helsingissä noin 10 vuotta.
Timo Jäppinen Oy syntyy unohdettujen mainostajien avuksi
Suomessa on valtava joukko yrityksiä, jotka ovat liian pieniä isoon mainostoimistoon – mutta jotka silti tarvitsevat apua markkinointiin. Koska se on avain kasvuun. Kokemukseni mukaan näiden firmojen EI kannata yrittää ulkoistaa koko markkinointia, vaan opetella tekemään sitä paremmin itse. Se on halvempaa, nopeampaa ja usein tehokkaampaa.
Koska paras asiakastuntemus ja tieto tuotteista ja palveluista asuu aina yrityksissä – ei mainostoimistoissa. Siksi oikeilla työkaluilla ja menetelmillä moni yrittäjä, yrittäjävetoinen ja yrittäjämäinen firma voi tehdä tehdä oikeasti tehokasta markkinointia. Se tuottaa näkyviä tuloksia, kuten lisää asiakkaita ja myyntiä. Ei utuista brändinäkyyvyttä vaan oikeaa rahaa taskuusi.
Ja se on joskus jopa helpompaa kuin monet haluaisivat sinun uskovan.
Juuri tähän rakoon perustin yritykseni, Timo Jäppinen Oy:n. Opetan, kuinka teet markkinointia ja mainontaa, joka oikeasti myy. Kalleimmat tuotteeni ja palveluni ovat todennäköisesti halvempia kuin ison mainostoimiston halvimmat.
Voit lukea asiakkaideni kokemuksia täältä.
Jaan nyt eteenpäin sitä käytännön oppia mitä olen saanut vuosien varrella. Koska tuloksellisen markkinoinnin osaamisesta on täällä Suomessa kova pula. Moni kyllä osaa askarrella kivannäköisiä kampanjoita – mutta harva saa kassakoneen oikeasti laulamaan toistuvasti.
Mutta millainen mies oikein olen?
Helvetin kärsimätön, jos joudun asioimaan idioottien kanssa. Määrätietoinen. Joidenkin mielestä taatusti ylimielinen kusipää. Utelias. Työn ohessa luen niin paljon kun ehdin. Viimeksin kun laskin kasassa oli yli 500 kirjaa. Suurin osa ammattikirjallisuutta. Seikkailen myös maailmalla tiuhaan, nyt kun siihen on viimeinkin varaa.
Toinen kotini on Bangkokissa, jossa yleensä vietän talvikuukaudet. Alla kuva sieltä:
Ja olen yhä rakastunut koripalloon, vaikkei minusta koskaan tullutkaan ammattilaista. Kuntosalilla yritän käydä säännöllisesti.
Heikkouksiani ovat Häagen-Dazs, alkoholi ja kauniit naiset. Muun muassa.
Minulla on nykyään vain yksi tavoite:
- Päästä eläkkeelle mahdollisimman nopeasti. Jotta voin alkaa täyspäiväiseksi filosofiksi, joka istuu, lukee ja miettii, Veikko Huovista lainatakseni, ”sinisiä ajatuksia”.
Ja paras työkalu, jonka olen löytänyt kukkaron nopeaan kasvattamiseen on markkinointi. Sitä opetan myös asiakkailleni. Kuinka saada enemmän tuloksia, kuten lisää myyntiä, vauhdilla.
Olen nimittäin viitostason introvertti, joka inhoaa esillä oloa. Siksi teen tätä nettihommaa osin hampaat irvessä ja vain tiettyyn rajaan asti.
Siihen asti voit seurata juttujani. Olen rakentanut kaikista tuotteistani sellaisia, että ne ovat ikivihreitä. Jotta ne toimivat myös silloin joskus, kun minä poistun näyttämöltä. Ja myytpä melkein mitä vain.
Tällä sivustolla paljastan: mikä havaintojeni mukaan saa ihmiset oikeasti ostamaan, mikä ei ja miksi. Olen koonnut tänne kaiken oleellisen, mitä tiedän markkinoinnista. Jotta sinun ei tarvitse tehdä samoja kalliita virheitä, joita minä ja monet muut ovat tehneet.
Jos olet täällä ensimmäistä kertaa…
Paras tapa tutustua paremmin minuun ja menetelmiini on napata 51 ilmaista markkinointi-ideaani tästä. Lähetän niitä noin yhden päivässä.
Tarkkasilmäisimmät saattavat huomata, että niissä esiintyy osittain samoja ideoita, joita markkinointilegenda Drayton Bird jakaa englanniksi. Miksi?
Koska minä ja hän teimme yhdessä töitä monta vuotta. Ja sinä aikana muun muassa käänsin hänen ideoista parhaimmat suomeksi. Sittemmin olen kirjoittanut niitä paljon lisää kokemusteni myötä.
Monet markkinoijat tykkäävät niistä (20 509 tilaajaa kun viimeksi tarkistin). Ehkä koska ne ovat ilmaisia.
Jos sinäkin tykkäät niistä, tykkäät todennäköisesti myös maksullisista tuotteistani. Koska ne menevät paljon, paljon syvemmälle.
Ja jos heität riittävästi rahaa tiskiin, saatan jopa henkilökohtaisesti tulla kouluttamaan ja jeesaamaan sinua markkinoinnissa. Kysy esimerkiksi valmiita luentojani.
Kiitos että luit tänne asti.