ActiveCampaign on kokemukseni mukaan paras sähköpostimarkkinointiohjelma hintaansa nähden. Siinä on kaikki tarpeellinen tehokkaaseen sähköpostimarkkinointiin, olipa yrityksesi iso tai pieni. Sillä on yli 150 000 käyttäjää.
Itse asiassa suurin osa käyttää vain pientä osaa sen kaikista ominaisuuksista. Jos etsit hyvää sähköpostimarkkinointiohjelmaa, suosittelen ActiveCampaignia. Käytän sitä myös itse.
Automaatiot ovat huippuluokkaa. Käyttö on helppoa. Mikä parasta, koko ohjelmiston saa suomeksi – eli ääkkösistä ei tarvitse murehtia vaan ne toimivat. Hintakin on alkaen alle 30 € kuussa. Voit testata sitä ilmaiseksi tästä ja tutustua itse.
Onko siinä mitään huonoa?
Tässä tiivistettynä sen hyvät ja (harvat) huonot puolet…
Plussat
+ Toimii suomeksi 🇫🇮 (alempana ohje, miten vaihtaa kieli)
+ Viestin lähettäminen on helppoa ja suoraviivausta.
+ Erittäin kattavat automaatiot. Sisältää muun muassa ison kirjaston valmiita suunnitelmia ja malleja mitä lähettää, esimerkiksi muistutus niille, jotka hylkäsivät ostokorin ennen maksua.
+ Valmiit viestipohjat ja lomakkeet, jotka toimivat myös mobiilissa.
+ Loistavat integraatiot (liitännät) muihin yleisiin työkaluihin ja ohjelmistoihin (yli 200 kpl), kuten WordPress, ClickFunnels ja Shopify, jotta saat kytkettyä ne toisiinsa helposti muutamalla klikkauksella – ilman koodaamista.
+ Mahdollisuus siirtää liidit automaattisesti Facebookin mainostyökaluun, jotta voit kohdistaa mainoksia heille sosiaalisessa mediassa (vaatii Plus-tason).
+ Nopea maksuton asiakaspalvelu.
+ Halpa hinta (ilmainen kokeilu, sitten alkaen noin 29 € / kk).
+ Ilmainen onboarding eli jos sinulla on jo sähköpostilista ja automaatiot jossain toisessa palvelussa, mistä haluat siirtyä ActiveCampaigniin, he siirtävät osoitteet ja viestit puolestasi liittymisen jälkeen.
+ Asiakkaiden segmentointi on helppoa tägeillä (tags) eli voit automaattisesti erotella asiakkaat muista ja kohdistaa viestit tarkasti oikeille ihmisille oikeaan aikaan.
+ Mahdollisuus lähettää viestejä käytöksen perusteella, esimerkiksi erikoistarjous ihmiselle, joka on käynyt useasti katsomassa vaikka tiettyä tuotesivua.
+ Personoi viestit ja verkkosivut nostaen konversiota. (Verkkosivuston personointi vaatii Professional-paketin tai korkeamman. Viestien personointi onnistuu kaikilla.)
Miinukset
– Muutamat pikkuasiat ovat epäjohdonmukaisia, jotka vain pitää oppia ulkoa, jotta muistaa, miten tehdään.
– Kaikki asiakaspalvelijat eivät ole yhtä hyviä (huomaa että firma kasvaa nopeasti, koska osa on vasta palkattu)
– Spämmitestaus saisi olla tarkempi (nyt näet vain karkeasti tiedon ennen lähetystä, onko viesti ok vai ei)
Mutta muutamat miinukset ovat pieniä verrattuna kaikkiin plussiin, joita on paljon enemmän kuin edes listasin yllä.
Lue myös: Parhaat markkinoinnin työkalut ja tietolähteet
Tässä esimerkki, miltä automaation rakentaminen näyttää käytännössä ActiveCampaignissa:
Ennen kuin yritykseeni tuli käyttöön ActiveCampaign, olin käyttänyt useita sähköpostimarkkinointiohjelmistoja, kuten AWeber, MailChimp, Campaign Monitor, GetResponse ja InfusionSoft…
Olen todennäköisesti yksi Suomen kokeneimmista sähköpostimarkkinoijista. Ja vuosien kokemuksen perusteella minusta ActiveCampaign on yhä paras sähköpostimarkkinointiohjelma. Se riittää 99 %:lle markkinoijista mainiosti. Kyllä, siinäkin on puutteita. Mutta ne ovat pieniä. Juuri tämän työkalun avulla olen esimerkiksi saavuttanut kuusinumeroisen myynnin lähes automaattisesti. Siksi suosittelen sitä.
Testaa ActiveCampaignia 14 päivää ILMAISEKSI tästä
ActiveCampaign: Ilmainen onboarding on ISO etu
Esimerkiksi HubSpotin pelkkä aloitusmaksu on 2 760–5 500 €. Kun taas ActiveCampaignin saat käyttöön ilmaiseksi heti – ja he jopa siirtävät maksutta vanhat viestisi, kontaktisi ja automaatiosi puolestasi, jos haluat.
Esimerkiksi minulla oli yli 100 viestiä automaatioissa vanhassa sähköpostimarkkinointiohjelmassani, mistä ne piti siirtää yksitellen. Se olisi ollut viheliäisen hidasta ja tuskallista hommaa, mutta ActiveCampaign hoiti koko operaation puolestani. Minä vain tarkastin ne muuton jälkeen. Ja kun löysin muutamia virheitä, he korjasivat ne kiltisti ilman veloitusta tai mutinaa.
Se säästi minulta todella paljon aikaa, vaivaa ja rahaa.
(Jos aloitat tyhjästä tai siirrät materiaalin itse, tällä ei ole väliä. Pelkän osoitelistan siirto on helppoa.)
Selkeä hinnoittelu, joka perustuu vain AKTIIVISIIN sähköpostiosoitteisiin (ei myös listalta poistuneisiin)
Entäs hinta?
ActiveCampaign veloittaa vain aktiivisista, oikeista kontakteista. Siitä kertyy iso säästö.
Monet sähköpostimarkkinointiohjelmistoyritykset yrittävät rahastaa laskuttamalla sinua kaikkien kontaktien määrästä. Mitä se tarkoittaa?
Monissa paikoissa maksat kaikista – niistä, jotka ovat listallasi oikeasti – ja myös niistä, jotka ovat peruneet uutiskirjeesi vaikka kaksi vuotta sitten.
Jos sinulla on esimerkiksi 9 000 ihmisen lista, haamuja eli poistuneita (unsubscribed) saattaa vuosien varrella kertynyt lisäksi vaikka 3 000. Ja niitä kertyy koko ajan lisää.
ActiveCampaignissa hinta koostuisi vain 9 000 kontaktista – mutta monessa muussa paikassa maksat 9 000 (aktiivisia) + 3 000 (poistuneet) eli yhteensä 12 000:sta. (Yleensä tämä tieto on kaiken lisäksi haudattu käyttöehtoihin). Mitä väliä?
Se saattaa tarkoittaa sinulle jopa useiden tuhansien eurojen ylimääräistä laskua vuodessa riippuen palvelupaketista ja ohjelmistosta. Suomeksi sanottuna: maksat turhasta. Eli valitse tarkkaan, kenen kelkkaan hyppäät.
ActiveCampaignin toinen ISO etu: ET tarvitse konsulttia avuksi
Olet saattanut lukea perusteellisia arvosteluja vaikkapa HubSpotin kaikista hyödyistä jonkun markkinointitoimiston tai ohjelmistokauppiaan sivuilta. Koska he saavat LIHAVAN palkkion – ja laskutettavaa työtä – jos päädyt ottamaan tuon monimutkaisen ohjelmiston käyttöön heidän johdollaan.
Mutta ActiveCampaign on melkein yhtä yksinkertainen kuin tekstinkäsittelyohjelma. Et tarvitse kalliita ja raskaita ”koulutuspäiviä”, ”konsultointia” tai ”sparrausta” saadaksesi viestit matkaan ja myyntiä. Sen kun vain seuraat ohjeita ruudulla ja lähetät. Helppoa.
Olen sitä mieltä, että ohjelmisto on paska, jos sen käyttöön pitää palkata lisäksi ulkopuolinen konsultti. Parhaat ohjelmistot ovat niin yksinkertaisia, että osaat käyttää niitä itse. ActiveCampaign on sellainen.
Muista, että todennäköisesti sinäkin käytät vain pientä osaa ohjelmiston kaikista hienouksista. Joten älä lankea ohjelmistokauppiaiden myyntipuheisiin, jotka yrittävät myydä sinulle ylihintaisen ja hankalan vaihtoehdon, kun parempi ratkaisu on olemassa.
Vertailu: MailChimp vs ActiveCampaign – kumpi on oikeasti parempi?
MailChimp ja ActiveCampaign ovat tuttu taistelupari. Monet asiakkaani ovat kysyneet minulta, kannattaako heidän vaihtaa MailChimpista ActiveCampaigniin. Vastaan lähes aina kyllä. Käytin MailChimpia urani alussa paljon. Tässä tuomioni: se on lelu. Miksi en pidä siitä?
Se EI sovellu yrityksille, jotka haluavat kasvaa ja tehdä kunnolla kauppaa sähköpostimarkkinoinnin avulla. Sen automaatiot ovat kankeita (vaikeita rakentaa) ja alkeellisia. Hyvin nopeasti huomaat, kuten ne jotka ovat vaihtaneet siitä pois, että MailChimp tekee asiat turhan vaikeiksi. Teoriassa sillä onnistuu melkein kaikki, mutta käytäntö on toinen.
[PÄIVITYS: Olen nähnyt useita raportteja, missä MailChimp on yllättäen sulkenut käyttäjän tilin. Koska he eivät pitäneet siitä, mitä käyttäjät kirjoittivat viesteissään. Täysin mielipuolista.]
Siksi suosittelen välttämään sitä – tai vaihtamaan mahdollisimman nopeasti ActiveCampaigniin, koska se päätös kiittelee sinua jatkossa. Säästät paljon aikaa, vaivaa ja hermoja, jos teet niin. (Toivon, että olisin tehnyt niin jo paljon aiemmin. Viivyttely tuli kalliiksi, kun taistelin huonompien ohjelmistojen kanssa.)
Muita hyödyllisiä ominaisuuksia
ActiveCampaign-sähköpostimarkkinointiohjelmistossa on liuta hyödyllisiä muita ominaisuuksia, esimerkiksi:
- A/B testaus (toiselta nimeltään split-testaus). Voit testata esimerkiksi millainen otsikko tai viestin sisältö saa ihmiset toimimaan parhaiten ja lähettää sen koko listallesi. ActiveCampaign tekee testin automaattisesti kun olet valinnut mitä testaat.
- Dynaaminen sisältö. Voit esimerkiksi asettaa, että miehet näkevät eri sisältöä kuin naiset. Ohjelmisto voi tarjota sisältöä perustuen asiakkaasi tietoihin kuten vaikka ostohistoriaan, sukupuoleen, kiinnostuksiin tai sijaintiin. Tämän mahdollisuudet ovat loputtomat.
- Automaatiokartat. Nämä ovat näppärä tapa hahmottaa koko asiakkaan polku (ostopolku) lintuperspektiivistä. Monilla muilla ohjelmistoilla tämä ominaisuus saattaa puuttua kokonaan tai automaatioiden tutkiminen on tuskallista.
- Tavoitteet. Voit myös luoda tavoitteita eli maaleja. Silloin näet esimerkiksi, että 10 % saavuttaa tavoitteen, sanotaan ostaa, astuttuaan myyntiputkeesi/automaatioosi. Tämäkin puuttuu monelta muulta, jolloin joudut onkimaan tietoja monesta paikasta.
- Seuraa sivuston kävijöitä. Jotta voit automaattisesti kohdistaa viestejä perustuen asiakkaidesi käytökseen.
- Tekstiviestimarkkinointi (sms-markkinointi): Voit jopa lähettää tekstiviestejä asiakkaille ja prospekteille tällä ohjelmistolla. Tämä toiminto on Plus-paketeissa ja sitä ylemmissä.
- Hetivalmiit laskeutumissivut: Voit nopeasti luoda esimerkiksi liidien keruusivun, joka toimii välittömästi. Paina vain nappia ja se on julkaistu nettiin. Ei tarvitse koodata tai asentaa mitään.
- Personoi verkkosivusi. Site messages -ominaisuuden avulla (vaatii Professional-paketin) voit esimerkiksi tervehtiä kävijöitä sivuillasi käyttäen asiakastietoja kuten nimeä. Jolloin sivulle ponnahtaa pieni banneri, jossa lukee vaikka ”Tervetuloa Linda, tässä erikoistarjous juuri sinulle” Tämä on pieni lisä, jota harva vielä hyödyntää. Oletan, että tämä tulee yleistymään jatkossa.
ActiveCampaignilla pystyt siis tekemään tämän kaiken ja paljon, paljon enemmänkin…
Alla videodemo, jossa näytän askeleittain, miten lähettää viesti ActiveCampaignilla:
[ActiveCampaign demo] Kuinka lähettää sähköpostikampanja
Miten ActiveCampaign todella toimii?
Suosittelen yksinkertaisesti, että kokeilet sitä ilmaiseksi tämän affiliate-linkin kautta, niin näet itse:
Testaa ActiveCampaignia 14 päivää ILMAISEKSI tästä
Et edes tarvitse luottokorttia kokeiluun. Testi on paras tapa havaita, millainen tämä suosittu ohjelmisto todella on. Jos haluat jatkaa käyttöä sen jälkeen, Lite-paketti on alkaen vain noin 29 € kuussa. Eli se on halpaa. (Kokeilu ei sido mihinkään)