
Tämä on sitkeä myytti.
Monet luulevat, että jos ET osaa kielioppisääntöjä, et voi kirjoittaa tekstiä joka myy.
Paskat.
Copywriting on myynnin psykologian hallitsemista – parhaimmillaan se on lähellä jopa manipulointia. Tärkeintä on MITÄ sanot, ei miten sen sanot.
Sillä on hyvin vähän tekemistä äidinkielen kokeesi tulosten kanssa.
Siksi parhaat copywriterit tulevat yleensä jostain muualta kuin akateemisesta maailmasta. Tämä tietysti raivostuttaa niitä, jotka ovat haaskanneet vuosia hommatakseen hyödyttömän tutkinnon, eivätkä silti tiedä mistä puhuvat.
Lue myös: Näin minusta tuli copywriter
Itse asiassa monet parhaista mainosmiehistä ja -naisista ovat vähän erikoisia häröpalloja. Joita monet perinteiset säännöt eivät näytä rajoittavan yhtä paljon kuin kirjaviisaita.
Millaisia ovat maailman parhaat copywriterit?
Esimerkiksi…
- Gary Halbert oli muun muassa sotilaspoliisi, ja istui jopa vankilassa pienen tovin. Hän etsi inspiraatiota esimerkiksi kahlaamalla läpi halpoja kioskiromaaneja ja tuhmien puhelinnumeroiden mainoksia. Moniko korkeakoulutettu “alentuisi” moiseen?
- David Ogilvy oli kulkukauppias ja kokki – ennen kuin perusti yhden maailman suurimmasta mainostoimistoketjuista. Yksikään mainostoimisto ei olisi palkannut häntä.
- Clayton Makepeace muistuttaa enemmän moottoripyöräjengiläistä kuin miljoonääricopywriteriä.
- Dan Kennedy on karkea kuin ruostunut kirves. Silti hänen markkinointikirjojaan luetaan kaikkialla maailmassa, koska ne ovat täynnä asiaa (ja kyllä; myös kirjoitusvirheitä).
- Vanha partnerini, markkinointivelho Drayton Bird lopetti yliopiston ensimmäisen vuoden jälkeen. Hommaten kokemuksensa töissä ja opiskelemalla itse. Kuten minäkin. (Sinua saattaa kiinnostaa myös yhteinen haastattelumme.)
Tämä tuli mieleeni, koska saan välillä ivallisia kysymyksiä kuten:
”Miten voit muka olla hyvä copywriter, jos teet kirjoitusvirheitä?”
Jotkut jopa lähettävät minulle tekstejäni takaisin heidän “parannuksillaan” – vaikka en ole sitä pyytänyt. Yrittäen sitten myydä minulle samalla palveluaan, että he kirjoittavat tekstinä uusiksi. Koska ne ovat heistä väärin.
Samoin tekevät myös jotkut epätoivoiset verkkosivujen suunnittelijat, jotka haluaisivat ”korjata” myyntisivujeni ilmeen. Koska luulevat, että ne eivät myy. Koska en noudata heidän ”sääntöjä”.
Vaikka sivuni itse asiassa myyvät erittäin hyvin (kuusinumeroisen summan vuodessa) vaikka pyöritän firmaani yksin.
Nämä amatöörit tunnistaa juuri siitä, että he tuomitsevat TIETÄMÄTTÄ sivujen tarkkoja tuloksia. Vain idiootti tekee niin.
Minäpä kerron sinulle jotain: voit palkata kuudesluokkaisen viidellä eurolla korjaamaan tekstistäsi pilkut. Mutta se ei tarkoita, että hän tietäisi miten saada ihmiset ostamaan.
Tai jos haluat kauniit sivut, netti on täynnä kauniita sivupohjia. Sen kun valitset yhden, jos luulet, että se tekee sinusta rikkaan.
MUISTA: Copywriting EI OLE mielipidetutkimusta tai kauneuskilpailua.
Vain yksi asia ratkaisee:
Saatko ihmisen tekemään sen mitä tahdot vai et?
Voit yrittää selitellä “Mutta… mutta… mutta…”
MUTTA totuus on, kauppa joko käy tai ei. Kaikki muu on toissijaista. Raymond Rubicam, mainostoimistojätti Young & Rubicamin perustaja, sanoi:
“Mainonnan ainoa tarkoitus on myydä. Sillä ei ole muuta mainitsemisen arvoista tehtävää.”
Näin kirjoitat tekstiä joka oikeasti MYY melkein mitä vain
Jos haluaisit oppia, miten oikeasti saat ihmiset tekemään sanoillasi mitä tahdot (vaikka olisit huono kirjoittamaan), kutsun sinut copykouluuni.
Paljastan siellä salaisuuteni, kuinka teen tuloksia – alasta riippumatta – noin 97 % tapauksista. Menetelmäni ovat erittäin yksinkertaisia. Kuka vain voi hallita ne.
Jep, sen myyntisivu on ruma kuin ripuli. Ja siellä on kirjoitusvirheitä. Mutta arvaa mitä. En muuttaisi siellä mitään, koska se TOIMII niin hyvin.
Itse asiassa … ainoa asia mitä saatan muuttaa on hinta. Ehkä minun pitäisi nostaa sitä pian, koska kurssini on niin ainutlaatuinen tässä maassa.
Hmm… jään miettimään sitä. Jos haluat mukaan ennen mahdollista hinnan nostoa, tiedät mitä tehdä.
Liity copykouluun tästä. Ensimmäinen kuukausi vain 1 €.
Tule mukaan, jos myynnin kasvu kiinnostaa sinua enemmän kuin muiden mielistely.
Jos tykkäät hiihtää nöyrästi muiden perässä (ja olla persaukinen), koska et uskalla kokeilla ikinä mitään uutta, jätä väliin.
Kilpailijasi* nimittäin tuskin jättävät tätä tilaisuutta väliin.
*) Yli 15 093 ihmistä lukee uutiskirjeitäni. Voit olla varma että joukossa on moni kilpailijasi.