Onko copywriting yksi maailman arvokkaimmista taidoista?
Sain tähän juttuun idean, kun törmäsin Matti Apuseen Tampereen kauppahallissa. Olimme molemmat yksin lounaalla samassa ranskalaisessa ravintolassa.
Hän oli urani alussa ystävällisesti neuvonut minua, miten tulla kirjoittajaksi. Nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin pääsin kiittämään häntä. Itse asiassa muistan hänen vanhat neuvot yhä…
”No tuliko sinusta kirjoittaja?” hän kysyi, kun esittelin itseni.
Kyllä. Kerroin olevani mainosalalla edelleen, mutta copywriterina. Koska missään muualla ei saa muutaman sivun kirjoittamisesta yhtä kovaa korvausta.
Esimerkiksi yhden miehen firmani Timo Jäppinen Oy:n liikevaihto oli 175 894 € vuonna 2018. Se tarkoittaa, että myin tuotteita ja palveluita noin 217 000 € edestä kun lasket mukaan arvonlisäveron.
Missä muussa ammatissa kuin copywriterina voi tienata kaksi sataa tonnia vuodessa tekemällä vain tunnin tai pari päivässä töitä?
Päivärutiinini on seuraava:
1. Aloita päivän tärkeimmästä hommasta. Minun tapauksessani se on copywriting. Käytännössä yleensä yhden sähköpostin kirjoittaminen ja lähettäminen listalleni, eli 13 000+ lukijalleni. Se tuo minulle suurimman osan myynnistäni.
2. Lue eilen tulleet sähköpostit ja katso vaatiiko ne jotain toimintaa.
Jos minulla on kiire, suoriuduin uutiskirjeen kirjoittamisesta, eli tärkeimmästä osasta, noin 20 minuutissa. Mutta yleensä käytän siihen tunnin. Koska tykkään kirjoittaa ja laatu on parempaa.
Lue myös: Näin minusta tuli copywriter
Noudatan tätä rutiinia lähes joka arkipäivä. Välillä kirjoitan enemmän kuin yhden kirjeen kerrallaan, esimerkiksi silloin kun olen lähdössä matkoille tai innostun.
Sitten syön lounaan, häröilen netissä ja pohdiskelen. Kunnes lähden salille ja vapautan itseni…

Kaavani on lapsellisen yksinkertainen. Voin noudattaa sitä missä vain, olenpa Kambodzassa, Jenkeissä, Tampereella tai vaikka Tallinnassa. Mutta kuten näet tuloksista näet, se toimii. Suurin osa tuloksista todella syntyy vain tunnin työllä.
Miten se on mahdollista? Tai edes laillista?
Copywriting – maailman kenties arvokkain taito
Maailmassa on vain kourallinen hommia mistä maksetaan yhtä hyvin kuin myyvän copyn kirjoittamisesta – jos osaat asiasi. Niitä ovat esimerkiksi sijoitusten valinta ja muut huippuasiantuntijan työt kuten erikoislääkäri ja asianajaja.
Mutta minun rajatuilla kyvyillä ja rajatulla älyllä suurimman osan noista ammateista voi unohtaa heti.
Niinpä jäljelle jää oikeastaan vain myynti. Myös myynnissä voit vaikuttaa omiin tuloihisi suuresti. MUTTA jos olet ihmisiä kaihtava erakkoluonne kuten minä, mitä silloin jää jäljelle?
Copywriting – suloinen, suloinen copywriting
Copywriting on myymistä paperilla. Kun tavallinen myyjä myy vain yhdelle asiakkaalle kerrallaan, minä eli copywriter, myyn sadoille, tuhansille, jopa miljoonille ihmisille myyntiviestilläni. Mainonta on siis monistettua myyntityötä.
Copywriter-legenda Gary Halbert on jopa väittänyt:
”Olet vain yhden myyntikirjeen päässä miljoonan tienaamisesta.”
Hänen kirjeet ovat todella tuottaneet jopa satoja miljoonia. Miten se tapahtui? Hän sijoitti voittonsa uudelleen ja uudelleen lähettämällä saman myyntikirjeen aina vain isommalle yleisölle, kunnes rahaa lopulta vyöryi tsunamina takaisin.
Tosin, saman tempun toistaminen on Suomessa vaikeampaa, koska täällä on väkeä vähemmän. Meillä ei esimerkiksi ole miljoonia kalastajia toisin kuin Jenkeissä, joille voisit markkinoida suoraan uutta virveliäsi.
Mutta samat markkinoinnin periaatteet toimivat täälläkin.
Arvelen, että asiakkailleni tekemät myyntikirjeet, myyntisivut ja mainokset ovat tuottaneet heille useita kymmeniä miljoonia euroja vuosien saatossa. Tarkan summan tietää vain taivas. Koska osa töistäni jauhaa myyntiä edelleen vielä vuosia kirjoitushetkeä myöhemmin eri puolilla Suomea ja maailmaa…
Kauanko HYVÄN myyntikirjeen kirjoittaminen vie?
Minä pyydän asiakkailtani yleensä kaksi viikkoa aikaa copywritingiin eli copyn kirjoittamiseen.
Miten muutaman sivun kirjoittaminen voi viedä noin kauan? Koska se mitä näet kirjeessä, mainoksessa tai vaikka laskeutumissivulla; sanat … kuvat … ulkoasu … järjestys … tarjous … toimintakehoitukset … ovat kaikki tarkkaan harkittuja.
Niiden takana on paljon psykologiaa, editointia, ynnäilyä, yöllisiä heräämisiä ja kumitusta.
Ja sitä ennen paljon opiskelua.
Lopulta, kun tunnet aiheesi (eli sen mistä kirjoitat) ja hallitset oikeat copywriting-tekniikat, voit kirjoittaa nopeasti sellaisen viestin mikä tuo lähes aina myyntiä.
Siksi työpäiväni parhaimmillaan todella kestää vain tunnin, kun kirjoitan omaa kirjettäni (ei siis silloin kun kirjoitan niitä asiakkaiden puolesta).
En puhu tästä paljoa julkisesti, koska monen on vaikea uskoa sitä todeksi. Mutta olen nyt sellaisessa asemassa, ettei minun tarvitse juuri välittää muiden mielipiteistä.
Jos haluaisit oppia saman taidon, joka teki minusta puoliksi eläkeläisen alle 35-vuotiaana, kutsun sinut copykouluuni…
Paljastan siellä salaisuudet, kuinka myyt sanoillasi melkein mitä vain.
VAROITUS: Jos olet ikuinen luuseri joka hyppii hommasta toiseen, eikä saa ikinä mitään valmiiksi, älä edes liity. Tämä EI OLE mikään rikastu-yhdessä-yössä-raapimalla-persettäsi -satu. Sinun pitää seurata koulutusvideoitani tarkasti joka kuukausi ja tehdä mitä neuvon. Vain silloin saat tuloksia.
Aikaa menee noin puoli tuntia per sessio. Katso yksi oppitunti vaikka lounaalla. Suurin osa nikseistäni on maalaisjärkeä, mutta sinun pitää tietää mitä ne ovat, jotta voit hyödyntää niitä ja saada lisää myyntiä.
Lisää tietoa ja liittymisohje täällä.
Tervetuloa mukaan.