*** PÄIVITYS: En enää suosittele Aweberia enkä MailChimpia. Niiden sijaan Active Campaign on minusta hintaansa nähden paras ja monipuolisin sähköpostimarkkinointiohjelmisto. Se muun muassa tukee ääkkösiä ja suomen kieltä. Automaatiot ovat huippuluokkaa. Demovideo tämän jutun lopussa. Mikä parasta, se sopii helposti yhteen monen eri verkkokaupan ja nettibisneksen ohjelmiston kanssa. Käytän tätä myös itse. Lue lisää täältä ja kokeile ilmaiseksi. ***
Jos tilaat internetissä muutamia uutiskirjeitä, olet todennäköisesti törmännyt näihin kahteen sähköpostimarkkinointiohjelmaan.
Minä aloitin vaatimattoman internet-markkinoijan urani Aweber-sähköpostimarkkinointiohjelmalla, mutta vaihdoin MailChimpiin, koska se tuki paremmin ääkkösiä – kunnes palasin takaisin Aweberiin. Miksi?
Tässä on vertailussa Aweber- ja MailChimp-sähköpostimarkkinointiohjelmien hyvät ja huonot puolet kokemusteni mukaan.
Toimin yrittäjänä kahdella alalla: myyn informaatiota kuluttajille ja asiantuntijapalveluita yrityksille. Molemmissa firmoissa sähköpostimarkkinointi on suuressa roolissa.
Ensiksi, kumpikaan tämän vertailun sähköpostimarkkinointiohjelma ei ole täydellinen.
Lue myös: Parhaat markkinoinnin työkalut, ohjelmistot ja tietolähteet
Lue myös: Kokemukseni ja arvio ActiveCampaign-sähköpostimarkkinointiohjelmasta
Toiseksi, älä anna sähköpostimarkkinoinnin ”automaattisuuden” hämätä sinua. Jos haluat tuloksia, joudut tekemään töitä, olen pahoillani. Mutta sähköpostimarkkinoinnin tulokset voivat olla vaivasi arvoiset…
Kuinka aloittaa sähköpostimarkkinointi? Ja mitä se maksaa?
Molempia voi kokeilla. Kuukausihinta on molemmilla alle 20 euroa myöhemmin. Hinnat nousevat listasi koon mukaan. Mutta rahasta sähköpostimarkkinointi tuskin jää sinulla kiinni. No mistä sitten?
Molempien palveluiden maksullisissa versioissa voit lähettää listallesi niin paljon viestejä kuin haluat. Näin siis teoriassa – käytännössä jos pommitat listaasi epämääräisillä mainoksilla tai sellaisilla viesteillä, joita vastaanottajat eivät tiedä tai muista tilanneensa he merkitsevät ne spämmiksi herkästi. Ja se on tuhoisaa.
En ole lakimies, enkä tunne muuttuvia kansainvälisiä sähköposti- ja yksityisyydensuojalakeja tarkasti. Mutta tietääkseni monissa sähköpostimarkkinointiohjelmia tarjoavissa yrityksissä ohjeet perustuvat suosituksiin ja yhteisiin alan pelisääntöihin kuin lakeihin.
Lue myös: Kokemukseni ja arvio ActiveCampaign-sähköpostimarkkinointiohjelmasta
Jos tämä spam-merkintä toistuu monesti (Aweber ja MailChimp eivät paljasta tarkkaa määrää) saat kenkää palveluista, vaikka olisit maksava käyttäjä. Tässä esimerkki, joka toi minulle monoa MailChimpistä:
1. Firmallani oli netissä lomake, jossa tarjottiin ilmaiseksi pdf-opas vastineeksi sähköpostiosoitteesta. Oppaan tilaajlle lähti automaattisesti viestejä ja tarjouksia (autoresponder-toiminto*) esimerkiksi kolmen päivän välein.
*Kerron myöhemmin tässä vertailussa myös yksittäisten sähköpostien lähettämisestä.
2. Vastaanottajat eivät merkinneet jatkoviestejäni roskapostiksi, mutta heistä 5,48 % erosi listalta heti ensimmäisen viestin jälkeen, jonka autoresponder lähetti heille oppaan perään. (Molempien palveluiden jokaisessa lähettämässä viestissä on automaattisesti poistumislinkki – sitä ei voi poistaa, joten älä edes yritä.) Tämä eroamisten tahti oli MailChimpille liikaa.
3. Yhden automaattisen hyvin epäkohteliaan varoituksen jälkeen, jossa kerrottiin, että listani eroamisprosentti oli liian korkea, sen piti olla alle 1 %. Muutin menetelmääni, niin että poistumiset jäi noin 3 % tasolle. Silti pian tämän parannuksen jälkeen MailChimp lähetti minulle automaattisen ilmoituksen, jossa kerrotiin että tilini on suljettu, listani on jäissä lukkojen takana, ja että käyttäjätunnukseni ei enää toimi, koska olin rikkonut sääntöjä.
(Kun starttaat firmasi keittiön pöydältä ja ainoa varallisuutesi on sähköpostilistasi, joka nyt oli jossain päin Amerikkaa vankina, tuo ilmoitus ei juuri naurattanut.)
4. En ole varma, mutta MailChimpin tilastoja saattoi vääristää omat testini, jossa liityin listalleni ja erosin siltä neljällä eri sähköpostiosoitteella ja ohjelmalla, jotta varmistuin, että kaikki pelasi niin Hotmailissa, Luukku.comissa, Yahoossa kuin Gmailissa.
Vertailuna, Aweberissä voit lähettää itsellesi testisähköposteja, jotka ei rekisteröidy “virallisiksi” lähetyksiksi – eli tilastosi pysyvät puhtaana kun harjoittelet ja kokeilet eri toimintoja.
5. Lopulta sain listani pelastettua vetoamalla asiakaspalveluun. Sen jälkeen suuntasin Aweberiin, mistä olin aiemmin siirtynyt alle viikossa MailChimpiin.
Mutta MailChimp EI ollut pelkkää kauhua – ainakaan ohjelmoijani mielestä
Minun suurin saavutukseni tietokoneella on löytää sen virtakatkaisin ja painaa sitä. Siksi olen onnekas että apunani on taitava ohjelmoija, joka saa suunnittelmani verkkosivut eloon ja ostoskorit kasaan. Arvostan hänen neuvojaan IT-asioissa. Ja hän kertoi pitävänsä MailChimpia teknisesti parempana kuin Aweberiä. Miksi?
MailChimpin listalle voi lisätä käyttäjiä automaattisesti esimerkiksi, kun asiakas antaa sähköpostimarkkinointiluvan verkkokaupan kassalla – ilman että lähetät hänelle erillisen vahvistusviestin liittymisestä listallesi (double opt-in).
Taustalla olevan ohjauspaneelin tekninen termi on kai API (googlaa) – ja se on kuulemma monipuolisempi MailChimpillä kuin Aweberillä.
Tosin, voi olla Mailchimpin erittäin tiukat säännöt kieltävät tämän “lennosta osoitteiden lisäämisen” mutta he eivät huomanneet että teimme sitä. En tiedä, enkä halua kokeilla onneani uudestaan sen uhalla että menettäisin listani.
Lyhyesti, suosittelen MailChimpia jos sinun tarkoituksesi on lähettää sähköpostilistallesi harvoin viestejä.
Lue myös: Kokemukseni ja arvio ActiveCampaign-sähköpostimarkkinointiohjelmasta
Ja jos haluat ehdottamasti personoida viestisi myös heille, joiden nimissä on ääkkösiä. Jos vaikka käytät aina persointia viestiesi alussa, esimerkiksi “Terve [etunimi]” niin MailChimp on parempi valinta Suomessa kuin Aweber, koska Aweber voi* sotkea ääkköset.
*Minulle on täysi mysteeri milloin se tapahtuu, koska niin ei välttämättä käy aina. Kuten sanoin alussa, nämä sähköpostimarkkinointiohjelmat eivät ole täydellisiä.
Toisaalta, jos olet valmis jättämään persoinnin pois niiltä, joiden etunimissä on ääkkösiä, niin kallistun Aweberiin. Suurimmassa osassa suomalaisten etunimiä ei ole ääkkösiä.
Lisäksi, jos tarkoituksesi on lähettää harvoin viestejä listallesi, on melkein sama lähetätkö niitä ollenkaan, koska viestiesi teho ja tuotto jää todennäköisesti alhaiseksi – ellei sinulla ole valmiiksi jättilistaa ihmisistä, jotka luottavat sinuun. Silloin et voi epäonnistua vaikka lähettäisit miten huonoja viestejä. Mutta silloin tuskin lukisit tätä vertailua…
Seuraavaksi vertailussa, mikä Aweberissä on hyvää ja huonoa?
MailChimp lähetti autoresponder-viestit heidän mukaansa “parhaaseen” vastaanottoaikaan, kai USA:n itärannikon aikaa noin klo 7:30 illalla. Silloin Suomessa on varhainen aamuyö. Sinun ei tarvitse olla Suomen CityDealin markkinointijohtaja ymmärtääksesi, että se ei ole hyvä juttu tuloksille…
Aweberin tekee autorespondereiden kanssa fiksummin. Se lähettää ne ymmärtääkseni vastaanottajan aikavyöhykkeen mukaan, niin että ne ovat perillä alkuillasta.
Mutta jotta homma olisi riittävän sekavaa, tämä ei päde Aweberissä yksittäisiin lähetyksiin, joiden lähestysajan voit päättää itse.
Esimerkiksi: jos sinulla on vaikka kesäale, haluat varmaan kertoa siitä kaikille asiakkaillesi yhtä aikaa, eikä autoresponder-sarjan viestissä numero 27 – joka saapuu perille ihmiselle sen mukaan milloin hän on liittynyt listallesi.
Autoresponderin ja yksittäisen lähetyksen erot
1. Autoresponder lähettää viestisarjasi automaattisesti tilaajillesi, esimerkiksi 10 vinkkiä laihduttamiseen, niin että asiakas saa yhden vinkin kolmen päivän välein. Jos Tauno liittyy marraskuussa, ja Sirpa joulukuussa, he molemmat saavat samat autoresponderin lähettämät viestit eri aikaan.
(Jos olet hyvä copywriter tai sinulla on sellainen, riittää kun luot sähköpostit kerran ja jätät autoresponderin tekemään myyntiä puolestasi. Voit tutustua ilmaiseksi autoresponderiin, kun otat 51 markkinointi-ideaani tästä. Saat yhden idean parin päivän välein.)
2. Yksittäisen sähköpostin lähettäminen Aweberissä ja MailChimpissä: aivan kuin lähettäisit tavallisen emailin omasta sähköpostistasi. Luot yksinkertaisesti viestin, joka lähtee heti tai haluamasi aikaan listallesi tai vain osalle siitä.
Molemmissa palveluissa, Aweberissä ja MailChimpissä voit segmentoida listaasi, esimerkiksi kiinnostusten tai ostohistorian mukaan. Mutta nämä vaativat hieman enemmän säätöä.
Aweberissä lähetysaika valitaan USA:n itärannikon ajan mukaan. Mailchimpin yksittäisten lähetysten ajastamisesta en ole ihan varma, koska suhteemme oli lyhyempi ja huomattavasti myrkyisempi. Muistaakseni se toimi Suomen ajassa.
Kun haluat luoda uuden sähköpostiviestin, MailChimp lähtee siitä oletuksesta että tahdot siitä mahdollisimman kauniin ja koristellun. Aweberillä tavallisen näköisten viestien luominen on minusta aavistuksen helpompaa.
*** PÄIVITYS: En enää suosittele Aweberia enkä MailChimpia. Niiden sijaan Active Campaign on minusta hintaansa nähden paras ja monipuolisin sähköpostimarkkinointiohjelmisto. Se muun muassa tukee ääkkösiä ja suomen kieltä. Automaatiot ovat huippuluokkaa. Mikä parasta, se sopii helposti yhteen monen eri verkkokaupan ja nettibisneksen ohjelmiston kanssa. Käytän tätä myös itse. Lue lisää täältä ja kokeile ilmaiseksi. ***
Värikkäitä pohjia löytyy runsaasti molemmilta, Aweberiltä ja MailChimpiltä, mutta 9/10:stä mainostoimistoihmisestä valitsee MailChimpin söpöt simpanssit, hieman teknisen näköisen Aweberin sijaan. Nyt kerron miksi se voi tulla kalliiksi.
Sähköpostimarkkinointi ja testaaminen; öööh… siis mikä?
Viestisi kauniissa ilmeessä ei ole mitään pahaa, ennen kuin alat perehtyä sähköpostimarkkinointiin ja testaat, mikä ulkoasu tuo paremmat tulokset: esimerkiksi pelkkä musta teksti valkoisella taustalla, vai koristelu kaupallisen näköinen HTML-viesti?
Minä olen huomannut, että pelkkä teksti toimii usein noin 50 % paremmin. Ja en ole ainut. Silti en väitä, että vaatimaton ulkoasu on taatusti parempi – mutta väitän että sinun pitää testata mainontasi.
Suoramainonnan asiantuntija Dick Benson neuvoi että: “Suoramarkkinoinnissa on vain kaksi sääntöä: 1) testaa kaikki. 2) kertaa sääntö numero yksi.”
Lue myös: Kokemukseni ja arvio ActiveCampaign-sähköpostimarkkinointiohjelmasta
Minusta Aweberissä testaus on tehty helpommaksi kuin MailChimpissa. Ja testaaminen voi olla ero voiton ja tappion välillä mainonnassa, joten se kannattaa ottaa vakavasti. Ei ole tavatonta, että toinen versio on tuplasti parempi kuin toinen.
Vaikka kummassakin ohjelmassa on puutteensa suomalaisille käyttäjille, se ei tarkoita, että sinun ei kannata tehdä mitään. Alla varoittava esimerkki, miten ihmiset yrityksissä yleensä toimivat.
Hyvää on, että molemmilla firmoilla on paljon asiakkaita, ja molempia suosittuja sähköpostimarkkinointiohjelmia kehitään jatkuvasti.
Mutta sähköpostimarkkinointiohjelma on vain työkalu. Ja huono työmies syyttää aina työkalujaan.
5 yleistä virhettä, jotka voit tehdä suunnitellessasi sähköpostimarkkinoinnin aloittamista:
1. Pyytää komealla tittelillä ratsastavalta IT-konsultilta – joka ei tajua markkinoinnista mitään – turha, jargonia pursuava, tyyris raportti markkinoinnin CRM-järjestelmistä. Sitten pitää siitä kuusi kuukautta palavereja, kunnes löydät jotain uutta, kiinnostavampaa ja unohdat koko sähköpostimarkkinoinnin.
2. Ostaa IT-konsultin suosittelemaan, kömpelöön masiinaan, pirun kallis lisenssi – ilman ymmärrystä mihin tuota petoa käytetään ja mitä yrität oikeasti saavuttaa.
3. Käyttää eniten aikaa ja rahaa viestien ulkoasun suunnitteluun, niin että lopputulos on kaunis, mutta ontto. Jos kukaan ei kiinnostu otsikostasi ja avaa sähköpostiasi, on aivan sama vaikka lähettäisit asiakkaillesi alastonkuviasi, koska niitä ei näe kukaan.
4. Jättää koko touhu IT-osastosi harteille, koska ”sähköpostimarkkinointi” kuulostaa sinusta liian tekniseltä. Oletko koskaan tavannut insinööriä, joka osaa myydä?
5. Kuvitella, että sähköpostimarkkinoinnilla on jokin muu tehtävä kuin hankkia ja pitää asiakkaita.
Lue myös: Miten aloittaa suoramarkkinointi
Mitä tehdä jos sinulla on vanha sähköpostilista, jonka haluat lisätä Aweberiin tai MailChimpiin?
Molemmilla yrityksillä on käytäntö, että listasi nimien pitää olla vahvistettuja tuplasti*.
*Double opt-in: ihminen on antanut sinulle sähköpostiosoitteensa ja klikannut esimerkiksi uutiskirjeen tilausvahvistuksessa olevaa vahvistuslinkkiä.
LISÄYS: Aweber EI enää edellytä tuplavahvistusta. Siksi kallistun heihin, koska voit kasvattaa listaasi nopeammin.
Voit yrittää välttää vanhan listasi tuplavahvistuksen, kun otat yhteyttä suoraan heidän asiakaspalveluun ja kysyt miten menetellä. He eivät ole virastoja vaan yrityksiä, vaikka säännöt tuntuisivat tiukoilta.
Vertailun yhteenveto:
Jos olet tosissasi markkinoinnista, suosittelen Aweberiä vaikka se ei ole täydellinen. Mutta mikä on?
Aloita Aweberin maksuton 30 päivän kokeilusi tästä.
Voit perua milloin vain 30 päivän aikana ilman selityksiä.
Se on minun affiliate-linkki eli saan heiltä pienen palkkion, jos päädyt Aweberiin kuten minä.
Mutta kirjoitin tämän vertailun ennen heidän kumppanuusohjelmaan liittymistä, joten vertailu on niin puolueeton kuin mahdollista. Ja kuten näet olen testannut molempia tarkasti.
*** PÄIVITYS: En enää suosittele Aweberia enkä MailChimpia. Niiden sijaan Active Campaign on minusta hintaansa nähden paras ja monipuolisin sähköpostimarkkinointiohjelmisto. Se muun muassa tukee ääkkösiä ja suomen kieltä. Automaatiot ovat huippuluokkaa. Alla demo. Mikä parasta, se sopii helposti yhteen monen eri verkkokaupan ja nettibisneksen ohjelmiston kanssa. Käytän tätä myös itse. Lue lisää täältä ja kokeile ilmaiseksi. ***