Kuvittele, että puhelimesi soi.
Ääni toisessa päässä sanoo haluavansa lähettää sinulle yli 40 000 € edestä ostavia asiakkaita.
Sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin toimittaa tuote tai palvelu.
Sanotaan, että myyt palveluita – joiden kate on korkea.
Paljonko maksaisit tästä taivaan lahjasta?
10 % palkkio?
20 %?
25 %?
50 %?
Sovitaanko 25 %? Sinulle 30 000 €, minulle 10 000 €.
Entä miten kohtelisit tätä 40 000 € samarialaista, joka on laman keskellä on valinnut sinut tämän yllättävän rahakasan vastaanottajaksi?
Jos et hyppäisi sänkyyn, saattaisit ehkä jopa harkita myös sitä.
Mutta vitsit sikseen. Pidetään vaatteet vielä päällä ja jatketaan tarinaa.
Koska tämä on tosi – ja lopputulos aivan toinen.
Tässä hieman taustoja firmasta, jolle tämä ainutkertainen tilaisuus tarjoutui…
Kuten näet, numeroiden perusteella kyseessä on melko kärsivä yritys. Liikevaihto on tippunut miljoonasta alle 500 000 €:n lyhyessä neljässä vuodessa.
Luulisi, että nopea 40 000 € raharuiske tulisi tarpeeseen, vai mitä?
Totuus on silti toinen.
Tavoistani poiketen soittaja olin minä. Ajattelin (virheellisesti), että 40 000 € kädessä voin kai suoraan jutella myyntijohtajan kanssa lyhyesti puhelimessa.
Lue myös: Hyvä myyntipuhe – yksinkertainen 4 askeleen malli
Joten soitan ja pyydän yhdistämään Suomen myynnistä vastaavalle henkilölle.
Ääni kysyy, ”Mitä asia koskee?”
”Myyntiä,” sanon minä.
”Voitko kertoa tarkemmin?” ääni jatkaa.
Minä alan tuskastua, koska tiedän, että puhelinvaihde EI todellakaan päätä mistään myyntiin liittyvistä asioista. Joten kysyn ”Vastaatko myynnistä?”
”En, mutta kerro mitä asia koskee.”
”Kukahan teillä vastaa myynnistä?”
”Kerro mitä asia koskee.”
Välikommentti: On poikkeuksellista tyhmyyttä olla kertomatta päättäjien nimeä vaihteessa. Mistä vaihde voi tietää mikä asia on tärkeä ja mikä ei?
Yleensä päättäjän nimen ja numeron saa aina, kun vain kysyy sitkeästi. Nyt ei.
Joten kerroin mistä on kyse. Vastaus?
”Lähetä sähköpostia, niin tutustumme siihen. Myynnistä vastaava henkilö ei ole nyt paikalla.”
Tämä epämiellyttävä kuulustelu kesti kännykkäni mukaan kolme minuuttia 45 sekuntia. Firma minne soitin on maailmankuulu kansainvälinen ketju. Hän olisi voinut heti sanoa, “Henkilö XXXX ei ole paikalla. Voisitko soittaa uudelleen klo XX.XX.?”
Sen sijaan hän kohteli minua kuin idioottia…
Saatan olla idiootti – mutta olin heille 40 000 € arvoinen idiootti.
Mikä pahinta, olen 40 000 € idiootti, jolla on oma blogi ja paljon tunnetun firman potentiaalisia asiakkaita lukijoina.
Jos olisin v-mainen, kertoisin nyt firman nimen … mutta minun ei tarvitse kaivaa heidän hautaansa syvemmälle. Kuten näet, he tekevät sen aivan itse.
Olen usein sanonut, että monet pärjäisivät paljon paremmin, jos sijoittaisivat aimo osan mainosbudjetistaan henkilökuntansa kouluttamiseen.
Esimerkiksi firmasi tai tuotteesi mielikuva syntyy oikeasti ennen kaikkea siitä, mitä teet – ei mitä sanot.
Jos sinä haluaisit tietää lisää miten saisit esimerkiksi isompia kauppoja helpommin, nappaa uusi Älykäs markkinoija -kurssini.
>>> Saat sen ja paljon muuta hyödyllistä täysin ilmaiseksi, kun menet tänne.
Takaan, että jo se yksinään tuottaa sinulle vähintään 4 700 €.
Terveisin,
Timo
[PÄIVITYS: Olen sittemmin lopettanut kylmäsoitot kokonaan – ja myyntini kasvanut ennätyksellisen suureksi sen päätöksen ansiosta. Lue koko tarina täältä: Näin rakensin kuusinumeroisen asiantuntijabisneksen tyhjästä – joka pyörii melkein itsestään nyt]