Nämä tehokkaan mainonnan vinkit perustuvat John Caplesin Tested Advertising Methods -kirjan neuvoihin.
John Caples on legenda, joka loi menestyviä mainoksia, kuten “They Laughed When I Sat at the Piano – But When Started to Play!”. Tuo mainos myi itseopiskelukursseja vuosikymmeniä ympäri maailmaa. Samalla Caples loi lauseen, josta tuli hitti amerikkalaisten toimittajien, copywritereitten, kirjoittajien ja koomikkojen kesken…
Vielä tänään – yli 50 vuotta myöhemmin – voit nähdä mainoksia, jotka käyttävät samaa testattua lähestymistä, kuten eräs mattojen etämyyjän mainos: “My Husband Laughed When I Ordered Our Carpet Through The Mail. But When I saved 50%…”
Kun John Caplesilta kysyttiin Wall Street Journalin haastattelussa onko hän huolissaan mainosmaailman muutoksesta, hän vastasi: “Ajat muuttuvat, ihmiset eivät.”
Tässä John Caplesin 20 neuvoa kuinka suunnittelet suoramainontaa joka myy…
Nämä keinot on testattu käytännössä ja vahvistavat mainontasi myyntivoimaa todistetusti.
1. Käytä preesensin toista persoonaa
Ellei sinulla hyvää syytä toimia toisin, kirjoita preesensin toisessa persoonassa. Älä sano, “Mies tuntee itsensä hyvin pukeutuneeksi uudessa Turo Tailor -puvussa.” Sano, “Sinä tunnet itsesi hyvin pukeutuneeksi uudessa Turo Tailor -puvussa.”
Älä sano, “Ihmiset nauttivat turvallisesta olosta käyttäessään Nokian Renkaita.” Sano, “Sinä nautit turvallisesta olosta, kun käytät Nokian Renkaita.”
Moukaroi lukijaa jatkuvasti: sinä – sinä – sinä.
2. Käytä väliotsikoita
Lähes kaikki postimyyjät ja suoramainostajat käyttävät väliotsikoita mainonnassaan printissä ja verkossa. Monet tavalliset mainostajat tekevät samoin. Kaksi syytä tähän:
- Väliotsikot kertovat tarinan lyhyesti niille silmäilijöille, joilla ei ole aikaa lukea koko mainostasi.
- Väliotsikot saavat copytekstin luettua, jota ei muuten luettaisi. Esimerkiksi otsikkosi voi saada potentiaalisen asiakkaasi lukemaani pari kappaletta, ja sitten he vaihtavat sivua. Mutta jos silloin kiinnostava väliotsikko nappaa heidän mielenkiintonsa, he lukevat pidemmälle.
Tässä otsikko ja väliotsikot kauneustuotteen mainoksesta. Huomaa kuinka väliotsikot kertovat lyhyen tarinan ja herättävät kiinnostusta:
Otsikko: Mikä on naisen ihon kriittinen ikä?
Väliotsikko 1: New Yorkilainen lääkäri näyttää kuinka hoidat 4 vikaa, jotka ikäännyttävät ihoasi
Väliotsikko 2: Miksi vanhanaikaiset menetelmät pettävät
Väliotsikko 3: Kuinka huokosten syvä hoito toimii
Väliotsikko 4: Tilaa 1 eurolla kirjanen “Uudet kasvot vanhoille”
Kun asetat näytekirjasille ja esittelymateriaaleille hintoja, pyydä riittävästi, jotta erottelet ilmaisnäytteiden jahtaajat. Mutta ei niin paljoa, että karsit myös ostajat. Katso kuinka muut samassa kategoriassa mainostavat (katso myös ulkomailta) – ja testaa, testaa, testaa!
Lue myös: Näin kirjoitat myyntikirjeen joka oikeasti myy
Lue myös: Miten aloittaa suoramarkkinointi
3. Käytä kuvatekstejä
Sanomalehtiartikkeleissa on aina kuvien alla kuvatekstit. Niillä korkea huomioarvo lukijatutkimuksissa, koska ne lisäävät kuvan mielenkiintoa ja auttavat selostamaan kuvan tarkoituksen. Myös lehdistä, kuten Time, Helsingin Sanomien Kuukausiliite ja Suomen Kuvalehti löytyy pitkiä kuvatekstejä. Mainoksissa kuvatekstit myyvät ja herättävät kiinnostusta lukijoissa.
Ihmiset ovat tottuneet lukemaan lyhyet kuvatekstit. Tämä on peräisin koulujen oppikirjoista, joiden kuvien alla on aina lyhyt teksti. Mainostajan kannattaa hyödyntää tätä tapaa. Älä laita mainoksiin kuvia ilman kuvatekstejä.
David Ogilvy sanoo kirjassaan Ogilvy on Advertising, että “Enemmän ihmisiä lukee kuvatekstit kuin runkotekstin, joten älä koskaan käytä kuvitusta ilman kuvatekstiä. Kuvatekstin tulisi sisältää brändin nimi ja/tai lupaus.”
>> Lue seuraavat osat 4, 5 ja 6 täältä.
Terveisin,
Timo
P.S. Uusi Jäppisen copykoulu on nyt avoinna. Tutustu! Opit kirjoittamaan tekstiä joka oikeasti myy melkein mitä vain. Lisäksi saat yli tonnin arvoiset lahjat ilmaiseksi, jos olet nopea.