Markkinoinnin oppitunti khmerien valtakunnasta

Olin hiljattain viikon Kambodzassa. Maalla on järkyttävä menneisyys. Kambodzassa tapahtui yksi lähihistoriamme suurimmista kansanmurhista vain noin 40 vuotta sitten…

Selitän kohta miten tämä liittyy markkinointiin.

Tuo teurastus ei ole ainoa asia mistä maa tunnetaan.

Tuhat vuotta sitten khmerit hallitsivat lähes koko Kaakkois-Aasian manteretta (valtakuntaan kuului Kambodzan lisäksi muun muassa nykyinen Thaimaa ja Laos).

Historiahörhönä minua kiehtoo, miten valtakunnat syntyvät ja katoavat. Koska ihmisluonto ei ole muuttunut tuhansiin vuosiin. Siksi historiasta voi oppia paljon – myös markkinoinnista.

Mutta mitä?

Mitä Kambodzan erikoinen historia opettaa markkinoinnista

Esimerkiksi sen, että me tulemme sokeaksi omalle menestykselle. Jos jokin toimii nyt, me kuvittelemme sen toimivan aina.

Juuri nyt vaikkapa Facebook ja Google hallitsevat nettimarkkinoinnin karttaa.

Jos olisit kysynyt tuhat vuotta sitten, ketkä ovat universumin hallitsijoita nyt ja tulevaisuudessa, kaikki Aasiassa olisivat vastanneet: khmerit. Muuta olisi pidetty hulluutena.

markkinoinnin oppitunti kambodzasta

Mitä voit oppia markkinoinnista Kambodzassa.
(Kuvan paikka: FCC – Foreign Correspondents’ Club, Phnom Penh, Kambodza) 

Vaikka – kuten meille tutumpi Roomakin muistuttaa – mikään harvoin kestää ikuisesti. Jopa Euroopan unioni, rauhan liittomme, rakoilee jo nyt, vaikka se on alle 30 vuotta vanha…

Kuinka sitten selvitä jatkuvien muutosten keskellä?

Et voi tehdä paljoa Euroopalle, tai sille mitä Facebook tai Google aikovat.

Mutta tässä oma reseptini, kuinka pysyä rauhallisena ja saada tuloksia, silloinkin kun muut painikoivat:

Kuinka menestyä markkinoinnissa

1. Sijoita itsesi koulutukseen – hyvinä ja huonoina aikoina.

Alle 10 vuotta sitten olin täysin peeaaa. Silti jo silloin ostin kirjoja ja kursseja vähistäkin rahoistani, koska tiesin niiden auttavan minua. En ole katunut. Ne ovat olleet kaikkien aikojen paras sijoitukseni. En olisi tässä – etkä sinä lukisi tätä – ilman niitä.

Koska kukaan ei voi viedä sitä pääomaa, mitä sinulla on korviesi välissä. Se on varmaa rahaa pankkiin. Muun muassa maailman rikkain sijoittaja Warren Buffett tunnetaan ”oppimiskoneena”. Sattumaa? Tuskinpa.

2. Keskity hallitsemaan se mikä EI muutu.

Mediat muuttuvat. Teknologiat muuttuvat. Vain 30 vuotta sitten meillä oli vain neljä tapaa mainostaa: tv, radio, lehdet ja kirjeet. Nyt niitä on hitosti enemmän. Ja lisää tulee koko ajan…

En silti ole huolissani.

Päinvastoin minä toivotan uudet välineet tervetulleeksi. Koska hallitsemalla markkinoinnin kuolemattomat periaatteet, voit tehdä rahaa myös uusilla medioilla, teknologioilla ja työkaluilla. Mitä ne ovatkaan.

Mutta jos osaat markkinoida vain yhdellä tavalla, yhdessä paikassa, kuten vaikkapa Facebookissa tai Googlessa – olet kusessa. Kuten roomalaiset, khmerit ja monet muut tarinat historiasta osoittavat, kaikki päättyy aikanaan.

Itse asiassa kissanpäivät ovat jo ohi monessa paikassa. Älä huoli. Voit silti selviytyä ja menestyä.

Miten? Juuri tämän opetan sinulle copykoulussani.

Näytän sinulle kädestä pitäen, miten hankkia lisää asiakkaita askeleittain ja myydä heille – kanavasta riippumatta.

Opetan sinulle markkinoinnin ikivihreät testatut periaatteet, jotka toimivat ennen, nyt, ja tulevaisuudessa.

Ei turhaa teoriaa – vaan yksinkertaisia, käytännön asioita mitä voit tehdä heti saadaksesi parempia tuloksia, kuten lisää myyntiä ja voittoa vauhdilla.

Minulla on sinulle nyt yksinkertainen ehdotus:

Katso täältä mitä kaikkea saat kun liityt copykouluun.

Katso etenkin millaisia tuloksia asiakkaani kuten sinä ovat saaneet menetelmilläni.

Sitten, jos päätät tulla mukaan tänään, heitän sinulle kiitoksena kaupan päälle neljä hullua bonusta ilmaiseksi, joiden arvo on jopa yli tonnin…

Lue lisää täältä miten saat etusi ja tule mukaan.

Muista: paras sijoitus on itseesi. Joten mikset ainakin kurkkaisi mitä kaikkea hyödyllistä voit oppia?

Parempaa turvaa huomiselle ei ole.

“Mitä on ollut, sitä vastakin on: ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla.” – Saarn. 1:9

Markkinoiden 3 vaihetta (ja miten niissä tehdään rahaa)