Vain copyille

Tämä kiinnostaa sinua vain, jos olet copywriter, haluaisit olla, tai palkkaat heitä.

[PÄIVITYS] Kirjoitin tämän jutun muutama vuosi sitten … mutta se on edelleen ajankohtainen monille.

Olen saanut piiskaa viime aikoina.

En puhu nyt eräästä tiltanneesta lukijasta vaan pomostani Drayton Birdistä.

Hänen mukaan olen syyllistynyt yhteen yleiseen virheeseen copyssani, etenkin englanniksi.

Ne kuulostavat aivan liian usein vain yhdeltä monien muiden hyvien copyjen töiltä. Ja hän on oikeassa.

Älä käsitä väärin. Yleensä ne toimivat. Se on tärkeintä.

Mutta jos sinä haluat olla huippukirjoittaja – se EI riitä.

Tarvitset oman tyylin.

Lisäksi sinun pitää osata vaihtaa sitä tilanteen mukaan.

Se erottaa parhaat hyvistä.

Muuten ne kuulostavat aina vain ”siltä samalta p****lta” kuin kaikki muutkin mainokset.

Ja juuri tästä pienestä erosta syntyvät klassikot, jotka tuottavat vuodesta toiseen ja joita muut markkinoijat ihailevat.

”Ihan ok” työ vaipuu unholaan äkkiä.

Käykö tämä järkeen? Toivon niin.

No miten löydät oman kirjoitustyylin ja vaihtelet sitä?

Suosittelen tekemään samoin mitä Steve Harrison, yksi maailman parhaista copywritereista, suosittelee kirjassaan How to do better creative work.

Aluksi liimaa tällainen lappu työpöytäsi viereen:

Kuva on seinältäni.

Kuva on seinältäni.

Toiseksi suosittelen perehtymään näihin lähteisiin:

  • J. Peterman: ylemmän luokan vaatteiden klassinen postimyyntifirma. Näin kuulostat hienostuneelta ja myyt kalliita tuotteita. Sivut täynnä fantastisia pikku tarinoita. (Olen kanta-asiakas, koska lankean niihin aina)
  • National Enquirer: näin luot shokeeraavia ja dramaattisia otsikoita, jotka pysäyttävät ihmiset ja pakottavat heidät lukemaan. (Löytyy Akateemisen juorulehtiosastolta)
  • Seiska: sama syy kuin yllä.
  • Iltalehti: sama syy kuin yllä.
  • Cosmopolitan: tämän lehden lähes kaikki otsikot noudattavat yksinkertaista kaavaa miten saada ja pitää huomio. Ja aina varma teema: seksi ja suhteet.
  • Financial Times: näin kirjoitat uskottavasti finanssialan tuotteista ja palveluista.
  • Varusteleleka: erittäin hyvä kotimainen esimerkki erottuvan copyn vaikutuksesta bisnekselle. Todistaa miten arvokasta mielikuvitus on.
  • Wired-lehti on myös lukemisen arvoinen, jos haluat myydä IT-juttuja …

Katso myös

Vanhat American Expressin kirjeet (löytyy monista alan vanhoista kirjoista).

Ja mitä vain Bill Jaymen, Eugene Schwartzin ja Gary Halbertin kynästä…

Jos teet nämä yksinkertaiset harjoitukset, lupaan, että kirjoitat paremmin ja myyt enemmän, koska juttusi ovat mielenkiintoisempia kuin kilpailijoillasi.

Muista: huonon mainonnan käyttö maksaa saman kuin hyvän. Ero on tuloksissa.

Lopuksi, olen tietty puolueellinen, mutta suosittelen liittymään uuteen copykouluuni täällä.

En tiedä mistä löydät paremman tietolähteen copysta ja markkinoinnista noin alhaisella hinnalla.

Se on täynnä esimerkkejä siitä, mikä toimii, mikä ei ja miksi.

Mene vain tänne niin kuulet lisää …

 

Terveisin,

Timo